Eräs tuttuni antoi minulle tehtäväksi palauttaa kadonneet kuvat. Hän on tallentanut kuvat tallentavall DVD-soittimella suoraan kameran muistikortilla DVD:lle. Levy on RAM-levy, jonka sain eräällä tutulla kopioitua +RW-levylle. Windowsin resurssienhallinta näyttää levyllä olevan kaksi noin 10 kilotavun tiedostoa. Mutta levyn kooksi ilmoitetaan noin 4,2 gigatavua, jotem jotain muutakin siellä on. Olen yrittänyt mm. IsoBusterilla purkaa tiedostoja, mutta en ole onnistunut. Onko mitään keinoa saada kuvia talteen. Olen miettinut asiaa hieman tuon jälkeen kun yritin palauttaa kuvia. Tallentaako tuo soitin kuvat jonkinlaiseksi videotiedstoksi (samalla tapaa kuin kuvat tallennetaan mm. video-cd:lle) vai yksittäin? Ja onko juuri tuon tallennustavan takia mahdoton saada kuvia takaisin?
Jos ei IsoBuster näytä siellä levyllä olevan mitään muuta niin silloin siellä tuskin onkaan. Eli on saattanut esim tuo RAM -> +RW kopioiti epäonnistua... En tosin oikein ymmärrä, miten tallentavalla DVD-soittimella siirretään kuvia muistikortilta DVD-levylle...en ole tuommoiseen laitteeseen ainakaan törmännyt. Tuo windowsin levyn koko ilmoitus muuten tietääkseni aina näyttää sen levyn kooksi sen maksimin, eli vaikka poltat cd:lle 20mt niin ominaisuuksissa se näyttää käytettynä olevan 700mt eli täysi levy. Eri asia on tietenkin jos valitset ne tiedostot ja niiden ominaisuudet.
IsBuster tekee jotain hirveän isoja .tao -tiedostoja. Mitä ne ovat? Levyllä olevat kaksi tiedostoa ovat muistaakseni .ifo ja .buf (tms.). En tiedä millainen soitin on, millä kuvat on kopioitu. Mutta aion kuitenkin suositella tuttavalleni kuvien tallentamista 'tavallisin keinoin' tietokoneella. Sillä tavalla tallennetuista on kuvien palauttaminen ilmeisesti helpompaa.