Olen aikoinaan kopioinut Omat kuvatiedostot -kansiossa olevat kuva DVD:lle. Koneeseen on nyt asennettu uudestaan XP home. Levyasema lukee DVD:tä TODELLA kauan ennenkuin avaa mitään. Sama hitaus toistuu avatessa kansioita ja niissä olevia kuvia, kaikki kopioidut kuvat siis ovat tallella mutta nyt on ongelmana niiden palauttaminen kovalevylle! Jos yritän kopioida pääkansion tulee ilmoitus, että "lähdetiedostolta tai -levyltä ei voi lukea". Jos yritän kopioida alikansioita tai yksittäisiä kuvia tulee herja "MS-DOS funktio ei kelpaa" Miten *!?!** saan nuo kuvat kopioitua takaisin koneelle ja miksi avautuvat hitaasti? Kokoa on 500Mt. Pelkästään noin 20 yksittäisen kuvan esikatselukuvien esiinsaaminen kestää n. 30min!!! Kiitos avusta etukäteen!
Onko levyn lukupinta puhdas? Oletko kokeillut millään muulla laitteella levyä, voi olla että levyn poltto ei ole onnistunut niin hyvin kuin toivoisi ja lukupinta ei ole hyvä. Kannattaa kokeilla vaikka kaverin koneella, josko se lukisi paremmin, jos toimii niin lainata kaverin asemaa kopioinnin ajaksi.
Levy pesty fairilla ja aavistuksen (ehkä) nopeammin aukenee... Kopiointi ei edelleenkään onnistu? Toista konetta ei nyt oikein lähistöllä ole millä voisi kokeilla.. Ihme homma?
Todennäköisesti levy ja asema eivät vain tykkää toisistaan. Onko mahdollista koittaa lukea levyä sillä samalla asemalla millä se on poltettukin?
Samalla on poltettu millä nyt yritän lukea.. Tuskallisen pitkän odottelun jälkeen saan kyllä auki mutta kopioitaessa herjaa ettei voi lukea tai tuo DOS herja. Aloittaa kyllä kopioinnin mutta tämä tapahtuu heti ensimmäisen tiedoston kohdalla.
Toivottavasti kyse ei ole siitä, että levyke on polton tai varastoinnin aikana päässyt korruptoitumaan. Itselläni oli keväällä vastaavantyyppinen tilanne. Olin kopioinut kuvat CD:lle mahdollisesti liian suurella nopeudella ja ongelmat alkoivat ilmetä huolestuttavasti kuvaamallasi tavalla. [bold]Smart recovery[/bold] -ohjelmalla http://www.pcinspector.de/smart_media_recovery/uk/welcome.htm sain onneksi suurimman osan kuvista keploteltua turvaan. Pahimmat työt teettäneissä kuvissa oli vaakasuuntaisia viivoja, jotka kuitenkin sain kuvankäsittelyllä kuntoon. Sen jälkeen en ole kuviani levykkeelle polttanut - enkä polta. Minusta arvokkaan aineiston kopiointi CD-/DVD-levyille pitäisi yksinkertaisesti kieltää ja valmistajat/myyjät viedä saunan taakse ns. tiukkaan neuvonpitoon teloituskomppanian eteen. Ajatelkaa niitä lukemattomia arkistoja ja museoita, joiden kammioista alkaa lähivuosina kiiriä maailmanlaajuisesti korvat repivää parkua. CD-/DVD-levyjen materiaaleissa, valmistuksessa, käsittelyssä, poltossa ja säilytyksessä on aivan liikaa vaarallisia muuttujia sekä tiedossa olevia ja piileviä riskitekijöitä, joiden vuoksi ne eivät mielestäni sovi missään tapauksessa esimerkiksi valokuvien vähänkin pidempiaikaisempaan säilytykseen.
CD/DVD -levyjen säilytys iäksi annetaan yleensä n. 5 vuotta, joka on arvio testien perusteella, joissa levyjä on nopeutetusti altistettu valolle, ilmankosteuden muutoksille ynnä muille levyn ikää alentaville olosuhteille. Yleisesti ottaen tuo 5 vuotta on alakanttiin arvioitu, sillä jos levyä säilytetään normaalisti tasaisessa lämpötilassa, valolta suojassa, on levyn ikä pidempi muttei ikuinen silloinkaan. Toinen mikä vaikuttaa, on levyjen laatu itsessään. Jos aikoo varastoida tietoa, kannattaa panostaa hieman enemmän levyn laatuun ja ostaa kalliimmasta päästä olevia levyjä, joissa käytetään heijastuspinnassa kultaa, joka hapettuu heikommin ja näin ollen levyn ikä kasvaa. Kolmantena vaikuttavana tekijänä on polttoprosessin onnistuminen, jos levyn polttaa nopealla nopeudella, kasvaa virheiden mahdollisuus, joita levyasemat eivät välttämättä enää pysty korjaamaan automaattisesti.
Todella mielenkiintoinen keskustelu. Itsekin olen aikeissa kuviani poltella DVD-levyille. Mahtaako kukaan tietää mihin näitä digitaalisena olevia kuvia sitten saisi varmaan talteen? Olisivatko Player_:n ehdottamat kalliimmat levyt hyvä vaihtoehto, ja mitkä levymerkit olisivat tälläisia parempia? Entä onko mitään hyvää suomalaista verkkokauppaa mistä niitä saa tilattua? Itse olen poltoissa yleensä käyttänyt TDK:n DVD+R levyjä. Olen myös käyttänyt pääasiassa nopeimpia kirjoitus nopeuksia. PaavoK:n puheiden perusteella päättelisin, että tämä ei ole kovinkaan viisasta tietojen säilymisen kannalta. Onko siis hitain kirjoitusnopeus paras? Inhottava ajatus, että vuosien saatossa ottamani kuvat katoasivat tuhoutuneiden bittien tuntemattomaan maailmaan. Varsinkin kun yksi syistä siirtymiseni digikuvaukseen oli juuri kuvien helpompi säilytettävyys. Itse olen aina ollut siinä uskossa, että onnistuneen polton jälkeen tiedostot säilyvät ikuisesti DVD-levyllä. Tämäkin tieto siis väärää.
Olen omalta kohdaltani ratkaissut ongelman siirtämällä kaiken säilytettäväksi tarkoitetun tietoni kiintolevyille, jotka pyrin säilyttämään koneesta erillään. Omat tietoni ovat turvassa varmuuskopioiden varmistuksineen kolmella kiintolevyllä, muutama sata gigaa. Näin ollaan kaiketi jonkin aikaa aika turvallisessa ja ennen kaikkea helposti selattavassa sekä minimaallisesti tilaa vievässä järjestelmässä. Ainakin jos vertaa tilannetta satoihin tai pahimmillaan jopa tuhansiin pölyä kerääviin CD-levyjen läjäytymiin työhuoneen joka ikisessä nurkassa, kaappien ja hyllyjen sopukoissa. Miten minä niiden joukosta nyt löytäisin esimerkiksi purjehdusreissun kuvat elokuulta 2002? Jos viimein löytäisinkin, niin seuraava vaihe olisi suurella todennäköisyydellä aloituksen kaltainen hyvin valitettava draama. Pelkästä kynnen kevyestä raapaisusta tai likaisesta sormenjäljestä mahdollisesti vaurioituva CD/DVD ei voi olla oikea paikka korvaamattoman tiedon tallennukseen. Todistelevat hurskaina taivaalle katselevat valmistajat tai kauppiaat minulle mitä muuta tahansa.
Tarkoitus ei ole mitenkään yrittää mustamaalata mitään tietojen säilytys tapaa mutta jokaisessa on riskinsä. Kiintolevyissä lukupää on muistaakseni nanometrien päässä lukupinnasta, joten niitä kannattaa säilyttää todella varovasti, ilman minkäänlaisia ylimääräisiä tärinöitä. Tässäkin tapauksessa kannattaa panostaa laatuun, joillakin merkeillä on tapana yksinkertaisesti hajota ilman mitään suurempaa syytä. Jos kiintolevyllä pitää varmuuskopioita, kannattaisi ne säilyttää kuten cd/dvd-levytkin, tasaisessa lämpötilassa, suojassa ilmankosteuden vaihteluilta. Valoltahan kiintolevyn sisällä olevat kiekot ovat jo muutenkin, kuten pitäisi olla myös kosteudeltakin mutta ei niitä kannata kuitenkaan minkään ilmankostuttimen lähistölle säilöä. Jos tietoa on paljon, joka pitäisi varmistaa jonnekin hieman pidemmäksi ajaksi, voisi kiintolevy olla varteenotettava vaihtoehto. Kiintolevyillä on kaiken lisäksi myös takuut, eli jos laite sattuu takuun aikana hajoamaan, saa uuden tilalle. Valitettavasti takuu ei kyllä kata kiintolevylle tallennettuja tiedostoja.
itse olen tallentanut tärkeät kuvat ynm. parille eri kovolle ja lisäksi dvd-levylle. mitä useampi kopio sitä varmempaa..
Nyt alkaa olla sen verran myöhä, että pitänee palata aiheeseen myöhemmin tarkemmin. Pikaisesti vain kysyisin mitkä ovat hyviä DVD merkkejä? Olikohan täällä joskus kehuttu Verbatimiä tai jotain sen suuntaista? Se täytyy vielä todeta, että PaavoK:lla on kyllä sana hallussa. Lainauksen viimeinen virke sai kyllä hymyn kohoamaan naamalle. Kiitokset siitä, nyt voi hyvin mielin mennä nukkumaan.
Itselläni on kuvat parilla kovolla ja sitten vielä ainakin raakakuvat CD:lla/DVD:lla. Ihan OK ainakin vuosina 1998-1999 kärvennetyt levyt aukeavat eikä kuvissa ole vaurioita. Nuo on kyllä tarkoitus tässä lähiaikoina uudelleenpolttaa DVD:lle ja siirtää ensimmäiset kopiot toiseen osoitteeseen suojaan. Itse olen käyttänyt Sonyn, Maxellin ja Verbatimin levyjä eikä ongelmia ole ollut, paitsi Nierlen (olkoon kirottu ikuisesti alimpaan helvettiin) myymät "TDK":t, joista ei edes ikinä hyvitystä saanut.
Itselläni on ulkoinen kovalevy, jossa kaksi osiota. Toiselle raakileet ja toiselle muokatut. Lisäksi otan kaikista varmuuskopiot CD-levyille (Verbatim=nro1). DVD-levyille on uskalla polttaa, sillä jos levy hajoaa, dataa menee huomattavasti enemmän piloille (ja jostain kumman syystä niiden luku on muutenkin ihmeen hidasta). CDeet sitten pakkaan noihin selailtaviin kansioihin. Ainakin vielä ovat säilyneet lukukelpoisina.
Smart recovery -ohjelma löysi DVD:ltä n.500 tiedostoa ja siirsi ne ilman havaittavia ongelmia kovalevylle. Siirto kesti n. 6 tuntia. Kovalevylle siirtyi kuitenkin 500kpl samaa kuvaa, hieman eri tavoin vioittuneena (valotus, päällekkäisvalotus?? ym.)