1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kuva TV:seen Widescreeninä

Viestiketju TV-out -ongelmat ja -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi uto 30.08.2004.

  1. uto

    uto Regular member

    Liittynyt:
    21.03.2004
    Viestejä:
    106
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    hei!
    olen koittanut ratkaista tätä ongelmaani jo kauan ja tuloksetta joten siksi pyytäisinkin nyt fiksumman apua...itse en kertakaikkiaan ratkaisua keksi!

    elikkä homman nimi on seuraava. minulla on radeon 9800 pro näytön ohjain ja sonyn 32" laajakuvatöllö. piuha radeonista töllöön on komposiittipiuha eliikkäs tämä perus rca johto. ongelmana minulla on nyt se etten saa konettani tajuamaan että tveeni on laajakuva televisio, josta johtuen laajakuvaelokuvia (joita tyyliin melkeen kaikki ovat tänä päivänä)katsellessani tveehen tulee kamalan kokoiset palkit!miten siis saan radeonini tajuamaan (vai saanko mitenkään)että kyseessä on laajakuvatelevisio ja että palkkeja ei pitäisi silloin laajakuvaelokuvissa esiintyä?? dvdsoittimellani katsellessa elokuvia, ne näkyvät täysin oikein tveessä mutta jos katson samaa elokuvaa tietokoneen kautta (missä tietenkään ei ole mitään järkeä, mutta tämä on vaan esimerkki =P)tulee isot palkit kuvan ylä ja alareunaan! otin muutaman kuvan jotta kaikki voi nähdä käytännössä mitä tarkoitan

    [​IMG]
    tässä on kuva työpöydästä tveessä...kuva näkyy periaatteessa ihan oikein...ylä ja alaruenasta ei puutu käytännössä mitään, ehkä muutama sentti mutta ne ovat säädettävissä ihan helposti!

    [​IMG]
    mutta kun pistää elokuvan pyörimään niin kamalat palkit tulevat ruutuun. kuvan elokuva on dvdrip mutta dvdeetä katsoessa kuva on täysin samanlainen

    mikä siis ratkaisuksi??
    olen lukenut tätä forumia ympäriinsä mutta en ole löytänyt ratkaisua... olen myös lukenut tämän http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/90564 kun joku sitä kuitenkin heti tarjoaa =P osaisiko joku neuvoa avutonta...

    kiitos!

    ps: soittimina minulla on viplay, mediaplayer ja windvd ja kaikki asetukset olen käynyt niistä läpi joten missäs se vika voepi olla?
     
    Viimeksi muokattu: 30.08.2004
  2.  
  3. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    [​IMG]
    Tuossa 16:9 päällä?
     
  4. uto

    uto Regular member

    Liittynyt:
    21.03.2004
    Viestejä:
    106
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  5. topias

    topias Regular member

    Liittynyt:
    06.12.2002
    Viestejä:
    260
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla oli sama ongelma 9600xt kortilla.Jos nyt oikein muistan niin laita täppi siihen full screen video kohtaan,joka tossa kuvassa näkyy.
     
  6. uto

    uto Regular member

    Liittynyt:
    21.03.2004
    Viestejä:
    106
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    just...no sehän on iha sama ku esim viplaylla painais shift+3 eli venyttää kuvan koko ruutuun..kyllähän se onnistuu mutta sellasii tikku-ukkoja ei oo kovin kiva katella...kun se tosiaan venyttää kuvan..ei näytä sitä niinku 16:9 vaan venyttää. ja kun katot tosta mun kuvasta kuinka isot noi palkit on et ku toho venyttää kuvan koko ruutuun niin se venyy korkeussuunnassa noin 100%...
     
  7. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    itse käytän tuohon seuraavaa ratkaisua: powerdvd:ssä ruksi pois "keep aspect ratio" kohdasta ja ikkunan reunaa venytän. Tuo toimii siis jos olet videot laittanut ratukan asetuksista näkymään fullscreeninä. Toinen mahdollisuus on käyttää zoomplayeria dvd:n toistoon ja säätää aspect ration anamorficiksi.
     
    Viimeksi muokattu: 30.08.2004
  8. JTV

    JTV Regular member

    Liittynyt:
    04.03.2004
    Viestejä:
    161
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Laajakuva TV:n suhde on 16:9 joka on noin 1.80:1
    Mikäli elokuvan suhdeluku on tätä korkeampi niin palkit tulee myös laajakuva tv:hen. Ei ole mikään harvinaisuus, että elokuvien suhdeluku on esim. 2.40:1 jolloin palkit on jo melko suuret.
     
  9. topias

    topias Regular member

    Liittynyt:
    06.12.2002
    Viestejä:
    260
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla näyttää olevan myös täppi siinä 16:9 kohdassa.Ei mulla mitään tikkuukkoja ruudulla vilise, mutta kyllä jossain leffassa on pienet palkit ylhäällä ja alhaalla.
     
  10. uto

    uto Regular member

    Liittynyt:
    21.03.2004
    Viestejä:
    106
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    pienet palkit joo mutta katso tosta kuvasta kuinka isot palkit mulla on joka ws leffassa. jos valitsen dvdsoittimeni asetuksista että minulla olisi käytössä 4:3 töllö niin se tekee ihan samanlaiset palkit kun tuossa kuvassa...kun valitsen dvdsoittimen asetuksista 16:9 niin se osaa laittaa kuvan kunnolliseksi ruutuun...mutta tietokoneelta palkit ovat aina noin isot kuin kuvassa...eli se luulee että minulla on 4:3 töllö....siihen nyt ratkaisua haen!!!
     
  11. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Telkkarin asetuksista mahdollista "zoomata" tai pakottaa tuota kuvasuhdetta?
     
  12. uto

    uto Regular member

    Liittynyt:
    21.03.2004
    Viestejä:
    106
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    zoomaaminen onnistuu kyllä mut se muuttaa sitte kuvan laatua jo ja reunoista menee sitten ruudun ulkopuolelle tavaraa...muita asetusia ei oo ...ainakaan venyttämättä kuvaa
     
  13. KaipeMc

    KaipeMc Member

    Liittynyt:
    28.08.2003
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    BsPlayer Pro 1.0 sillä video pyöriin ja valitset kuvasuhteeksi anamorfinen!!
     
  14. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    kyseessä oli [bold]dvd:n[/bold] toisto eikä perusvideoiden.
     
  15. KaipeMc

    KaipeMc Member

    Liittynyt:
    28.08.2003
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Sori!
     

Jaa tämä sivu