Laskeskelin tässä mitä kustantaa "kopio" DVD - elokuvasta. Aihio: Verbatim 8x DVD+ R 0,50 € postikuluineen Kotelo: 0,30 € postikuluineen Tulostus kansipahvi DVD ja Levy ?! about arvaus paperi ja muste 0,20 € yht. 0,90 € (+ DVD varmuuskopion lainauskustannus) 0 - 3 € aika halpaa... elämä on : )
no jos pakkaa xvid:iksi yms saa mahtumaan cd:lle ja nehän ovat halvempia kuin dvd:t, ja sähkö puutuu laskustasi
heh..totta pienissä sievissä perjantain kunniaksi tuo laskutaitokin näyttää häviävän ja tosiaan sähkö puuttuu..pahoittelen : (
Niin no, mulla tälläiset kustannukset: DVD-aihio + kotelo = 0,25 e / kpl + 0,19 e / kpl = [bold]0,44 e /kpl[/bold] (postikuluja ei lasketa, ne ovat niin marginaalisen pienet) Nettiliittymä 55 e / kk Koneen viemä sähköteho + koneen osien muodostama kokoonpano Siinä alle euron hujakoilahan tuo liikkunee.
Itse pärjään vielä halvemmalla kun en viitsi enkä jaksa varmuuskopioita tehdä. Ja mitäpä niillä tekisin kun yksin levyjä käsittelen niin riski että vahinko sattuu on varsin pieni... Tämä tarina on muuten tosi.
Tai jos lasketaan 1/2 tuntia työaikaa / kopion teko = 5 EUR (netto) + polttava DVD-asema, jolla polttaa 1000 levyä = 0.10 EUR / levy + edellä luetellut kulut, niin summa ~ 6 EUR / levy ja edelleen saa olla ihmeissään, monenko vuoden päästä varmuuskopio vielä toimii. No joo, yhdelle DVD:lle menee 3-5 leffaa lähes alkuperäistä vastaavalla laadulla (MPEG-4) ja mieluumminhan sitä antaa kopion tuhoutua lasten käsissä kuin alkuperäisen.
Työtunteja itse en ainakaan laskeskele tuohon mukaan. Muutenkin välittömät kustannukset ainoastaan, ei välillisiä.