Itselläni selvisi juuri miksi minun nettiliittymä on aina jumissa. Kyseessä on saunalahden prepaid mokkula e5226 kanssa. Tein tapauksesta jo 6 viikkoa vikailmoitusta kun selvisi, että kyseessä on (heidän mukaansa) "kapasiteettiongelma". Koska nuo solut eivät ihan mitään mahdottomiakaan kuormia kestä, niin liittymät voidaan alentaa datapuolelta, jotta tornit eivät kaatuisi. Tämänhän kaikki itetää, mutta siihen pisteeseen asti että mokkulat eivät pysty lainkaan avaamaan edes googlea? Laite oli vikatutkimuksissa, ei vikaa, joten testasin toisella tikulla. Se toimi ihan ok, mutta samaan aikaan toinen tikku putoili alituiseen. Kokeilin DNA:n tikulla, toimi ihan ok. Eli, lähdin vieläkin tutkimaan asiaa paremmin ja kun lähetin korvausvaatimuksen ellei asiaa korjata, vastaus oli ettei korvata, koska tiedonsiirto on väistyvää liikennettä... Mutta heetkonen, toinen mokkula toimi ok, mutta prepaid mokkula ei, eli se tarkoittaa sitä, että prepaid mokkulat pudotetaan pois pelistä, jotta tavalliset mokkulat voivat vielä toimia kunnolla. Mistä moinen tuplastandardi? Prepaid mokkulat ovat vanhempaa kalustoa, eli ne bundletetaan liittymien mukaan ja annetaan mahdollisuus käyttää ihan perus perus nettiä, useimmille tämä varmasti riittää, mutta jos olet pelaaja tai sinun tarvitsee oikeasti ladata, niin ongelmaksi tämä muodostuu. Mutta asiaan ei tarvitse tyytyä tilanteeseen: mikäli tarpeeksi usea ihminen valittaa ja vaatii korvauksia, tilanne täytyy korjata, tai se tulee kalliimmaksi kuin korvaaminen. Jokaista toimimatonta viikkoa kohden olet oikeutettu peruskorvaukseen, joka on 15€ / vk. Itse viikkopaketitkaan eivät ole niin kalliita, joten saunalahdelle moinen käytös tulee nopeasti kalliiksi. Suosittelen siis, että jos teilläkin nettiyhteys alituiseen pätkii, toimii erittäin hitaasti tai ei tunnu oikealta, tehkää vikailmoitus välittömästi. Kun on kulunut viikko, vaatikaa korvausta. Mikäli useampi henkilö ei valita asiasta, prepaid mokkulat eivät todennäköisesti tule koskaan toimimaan kunnolla, koska meitä kohdellaan kuin 2. asteen kansalaisia. Mokkula on mokkula, sopimus luodaan ostaessa ja allekirjoituksetkin laitetaan, siis kysynkin, millä oikeudella perus mokkuloita ei hidasteta, mutta prepaidit hidastetaan. Tämä on tuplastandardi jota en siedä) Lisää asiasta voi katsoa kuluttajamiehen sivuilta, josta myös löytyy lomake jolla vaatia oikeutettua korvausta. se löytyy täältä
Jos liikennettä on tarpeeksi, niin voi olla että dataliikenne hidastuu olemattomiin. Puheliikenne menee kuitenkin aina datan edelle. Toisekseen, kaupunkialueilla noihin tukiasemiin menee varmasti kuitu, eli ainakaan yhteys tukiasemalta eteenpäin ei jarruta, mutta jos tukiasema sijaitsee jossain syrjäkylmilla, sinne menee normaali kuparinen (puhelin)kaapeli ja datayhteys tukiasemasta maailmalle on jotain adsl:n luokkaa, eli kovalla kuormalla todennäköisesti menee tukkoon se tukiaseman oma datayhteys, ei itse tukiasema. Eli vertasitko sauniksen prepaid-mokkulaa ja DNA:n tavallista mokkulaa. Noita vertaamalla ei kannata mitään johtopäätöksiä vetää, koska joka operaattorilla on ilmasta varattu oma taajuuskaista. Eli vaikka sauniksen kaista olisikin tukossa, ei DNA:n välttämättä ole. Ehheh... Jos olet pelaaja tai lataat isoja tiedostoja, mokkula on totaalisen väärä yhteystapa. Mokkuloiden suuret pingit (väh. 100ms) jo käytännössä tekevät verkkopelien pelaamisesta mahdotonta. Kaikki tämmöiset pienet "viat" ovat mokkuloiden perusominaisuuksia, ilmassa on rajallinen määrä taajuuskapasiteettia ja se kyllä loppuu väistämättä kesken jos yritetään kaikki ennen kaapeleissa kulkenut tieto saada kulkemaan langattomasti.
Mokkula on perusvaatimus world of warcraftille, toimii kyllä iahn ok, kunhan see edes minimikapasiteetin verran tietoliikennettä, mutta vastaappas, miksi perusliittymä toimi moitteettomasti samassa koneessa, samaan aikaan, kun taas prepaid mokkulaliittymä samassa donglessa ei toiminut lainkaan? Eli, jos samalla solulla on kapasiteettiongelma, niin prepaid mokkulat ovat ne, jotka pudotetaan tyystin pois linjoilta, mutta perusmokkulat jätetään puolitoimiviksi. Milläs tämä tuplamoraali oikein oikeutetaan? DNA puolella samalla testattaessa ei tätä ongelmaa ollut. Eli siis, mun argumentti pätee yhä, jos porukka ei valita ja vaadi oikeutettuja korvauksia jotka on ohjeissa säädetty, eivät tule korjaamaan tuota ongelmaa, vaan tulevat jatkossakin ylimyymään yli kapasiteetin ja poistamaan heille kalliimpaa (toimivaa) kiinteää laajakaistajärjestelmää. Sain eilen kiinteän laajakaistan 3 kuukauden viiveen jälkeen, tästä syystä käytin mokkulaa, ja siihen tilattua 4 megan liittymää, jota eivät koskaan voineet toimittaa, vaikka mittausten mukaan tähän olisikin ollut mahdollisuus. Kyse oli siitä, että ei haluttu antaa moista nopeutta. Perussäännös asiassa on tämä: jos ei nopeudessa päästä lähellekään sovittua nopeutta usean viikon ajan, olet oikeutettu peruskorvaukseen, joka on suuruudeltaan 15€/viikko. Kyseinen asia lähtee ensi vuoden puolella kuluttajariista käräjille, jossa selvitetään ennakkotapauksena se, että saako laajakaistaliittymän operaattori määritellä eri mokkulaliittymät vaikkakin samalla nopeudella asetetuksi toimivaksi, eriarvoisiksi prioriteettinsa vuoksi. Tämä tarkoittaa sitä, että perus mokkulat olisivat datasiirroltaan yhtä tärkeitä kuin esim. videopuhelut ja datapuhelut puhelimesta ei voisi ohittaa mokkuloita tärkeysjärjestyksessä, ja operaattorit olisi pakotettava lisäämään kapasiteettia. Tätä on muutenkin jo tarpeeksi siirretty myöhemmäksi ja myöhemmäksi, vaikka laajakaistaa poistetaan kaupunkien laidalta, jossa siirrytään mokkulaan (joka ei pysty kyseisillä aluilla kunnolla toimimaan) Tämä on tulevaisuutta, mokkulat ei yksinkertaisesti toimi, ellei ne saa tuekseen sateliittipohjaista tiedonsiirtoa. btw: ei tuo kuitu toimi, jos solulla on vain yksi antenni, jonka maksimikapasiteetti on alueelle 250 yhteyttä. Minun alueeli sijaitsee 100 metriä näköyhteydellä antennista ja täysin keskellä kaupunkia. Tiedän lisäksi, että tuon tornin vierestäkulkee t3 kuitukaapeli porin teknilliseen ammattikorkeakouluun puhelinyhtiön välillä.