1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

kumpi prosessori?

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Gallan 27.12.2004.

  1. Gallan

    Gallan Member

    Liittynyt:
    19.12.2004
    Viestejä:
    13
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Oon surffaillu pitkin nettiä etsien tietoa kumpi on nykyään "parempi" prossu linuxille AMD vai Intel? Huomasin xinee kääntäessä et prossu huusi 98%-100% 6 minuuttia putkeen (amd athlon 2500+) ja joissain jutuissa on puhuttu Intellin olevan parempi laskutoimituksissa mut onko näin? Mä en pelaa yhtään joten pelailijat älköön vannoko amd:n nimiin ;) Eli kyse on ohjelmien pyörittämisestä: musiikki, elokuvat, kopioinnit (cd,dvd) ymym. tällä hetkellä ei toi 64 puoli hirveesti kiinnosta joten vertailu vois olla 32:lla puolella.
     
  2.  
  3. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    En mä ainakaan lähtis tota prossua vaihtamaan toiseen hyötyohjelmien takia...kyllä tossa potku riittää linux puolella vielä pitkäksi aikaa!!

    Ja noihin ohjelmien kääntämiseen kuluvaan aikaan vaikuttaa tietysti kääntäjän optimointi asetukset...eli mitä paremmat optimoinnit, niin sitä kauemmin paketin kääntäminen kestää...kannattaa vilkaista esimerkiksi tämä läpi:
    http://gcc.gnu.org/onlinedocs/gcc-3.4.3/gcc/Optimize-Options.html

    Sitten kannattaa myös tutustua sellaiseen toimintoon, kuin renice, jolla pystyy ajamaan prosesseja eri prioriteeteillä...eli komentorivillä:
    man renice

    Eli ideanahan tossa on tietysti se, että jos esimerkiksi käännät jotain isoa pakettia (openoffice, xorg, jne.) niin voit tehdä kaikkea muuta samaan aikaan, kun laitat sen prosessin pyörimään taustalle niin, että se ei vie prosessori tehoa kuin esim. 30%
     
  4. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    tai sitten toinen kone nurkkaan ja distcc käyttöön jos koodin kääntämisen on oltava nopeeta =)
     
  5. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143

Jaa tämä sivu