1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kuinka pitkään about pitää täysin uuden akun kestää

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi lisa65 17.08.2019.

  1. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    ennen kuin pitää ladata uudestaan (siinä vaiheessa kun virtaa jäljellä 10%). Ei siis verkkovirrassa, vaan pelkän akun varassa.

    Mikä aikahaarukka?

    Kiitos vastauksista.
     
  2.  
  3. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    3,615
    Kiitokset:
    685
    Pisteet:
    123
    Jossakin oli nippelitietoa.
    Akun varausta noin 10% <--> 20% jäljellä.
    Tai siinä vaiheessa,kun virranhallinta ilmoittaa alhaisesta varauksesta.
    Itse olen laittanut piuhanpäähän,kun on tullut näytölle ilmoitus alhaiseta varauksesta,
    tai varaustaso näyttää jotakin 10 %


    Kaikki on kiinni kaikesta.
    Koneen käyttö,pelikone,peruskäytön kone.
    Virranhallinta asetukset.Näytön kirkkaus.
    Akun suorituskyky ja kapasiteetti.
    Akun lämpötila.
    Mitä vanhempi akku,niin sitä useammin joutuu lataamaan.

    Ota nyt tostakin sitten selvää.Toinen sanoo sitä ja toinen tätä.:):D
     
    Viimeksi muokattu: 17.08.2019
    lisa65 kiitti tästä.
  4. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,122
    Kiitokset:
    1,194
    Pisteet:
    243
    Tämä on niin akku- ja kuormituskohtainen, että tähän ei ole oikeaa vastausta.
    Mitä enemmän koneella tehdään raskaita asioita, sitä lyhyemmän ajan akku kestää. Tämä pätee kaikissa kannettavissa akkulaitteissa, niin puhelimissa, kuin läppäreissäkin.

    Parempi melkein olisi, että kertoisit mikä kone/akku, mitä teet sillä ja kauanko kestää, siitä voisi päätellä jotain.
    Tähään vaikuttaa myös kaikki taustalla olevat avoimet ohjelmat.
     
    lisa65 kiitti tästä.
  5. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Kiitos. Green Cell, puolalainen valmistaja. Kone. Hp Elitebook 8470p i5/4/128SSD/14/Win10/A2

    Laitoin videon pyörimään pienellä kuvaruudulla yle areenasta (en laajentanut näyttöä) testatakseni akun kestoa. Täyteen ladattuna kesti sen 3 tuntia 5 minuuttia.

    Minulla oli itselläni epäilys että onko akku lojunut varastossa pitkää, koska käyttöohjeessa oli, että akku on täyteen ladattu, ja pitää ladata vasta ensimmäisen käytön jälkeen. Akun kun otin käyttöön perjantaina, latausta oli 10% ja heti sen jälkeen sammui.

    Onko tämä 3 tunnin kesto normaalia tuliterällä akulla (pelkkä video pienellä ruudulla, en laajentanut)? Vai ono tuo kolme tuntia tuliterällä hälytysmerkki. Siinä tapauksessa palautan akun ja vaadin uutta tilalle tai rahat takaisin.
     
  6. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Video= yleareenan ohjelma pienellä kuvaruudulla, ei laajennettu edes.
     
  7. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Melko himmeä näyttö, ei mitään ekstraa.
     
  8. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    3,615
    Kiitokset:
    685
    Pisteet:
    123
    Arviot perustuu valmistajien laskelmiin.
    Yleensä ilmoitettujen akkujen valmiusajat.
    Noin 3 tuntia.
    Noin 3-5 tuntia.
    Noin 5-8 tuntia
    Yli 8 tuntia.

    Sitähän ei tiedä kuinka vanha akku on,vaikka sen uutena ostaa.
    Se on tosiaankin voinut lojua varastossa ikuisuudet.
    Kennot kuivuneet.Muutenkin saattaa olla pienitehoinen.
    Ilmoitettuja tehoja karkeasti 42Wh 60Wh 70Wh 80Wh.
     
    Viimeksi muokattu: 17.08.2019
    lisa65 kiitti tästä.
  9. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Okei, odotan mitä tarantella vastaa.

    Minulla tuli tunne jo heti akun laitettua koneeseen, sammui, että ovat varmaan lähettäneet minulle varaston perukoilta akun. Kyllä nyt uuden akun pitää kestää enemmän kuin 3 tuntia, kun koneella ei muuta käyttöä kuin pikku näytössä yleareenan video, himmeähkö kuva. ???
     
  10. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    3,615
    Kiitokset:
    685
    Pisteet:
    123
    Eikä noi koneiden omat akkumittarit näytä koko totuutta,nekin on yleensä noin arvioita.
    Niissäkin voi olla heittoja suuntaan tai toiseen.
    Esim uusi täyteen ladattu akku.
    Kone näyttää kestoasjaksi vaikka 3h
    Todellisuus voi olla 2,5h tai 3,5h
    Ei kaikkeen näkemäänsä ole uskomista.Mikään ei ole niin varmaa,kun epävarma.:rolleyes::eek:
    @ Jos on vielä vanhempi konemalli,niin nekin saattaa olla pahemmanpuoleisia virtasyöppöjä.

    Onko siinä uudessa akussa,minkälaiset tehotiedot.
    Mitä ostohetkellä / myyjän esitteessä ilmoitettiin kestoajaksi.
     
    Viimeksi muokattu: 17.08.2019
    lisa65 kiitti tästä.
  11. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Yritin kartoittaa akun suunniteltua kapasiteettia ja verrata sitä jäljellä olevaan kapasiteettiin komentokehoitteen avulla, ja powercfg-batteryreport. Windows 10, siis. Mutta tässä ohjelmassa koneessani ko ominaisuus ei ole käytössä. En tiedä miksi.
     
  12. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,122
    Kiitokset:
    1,194
    Pisteet:
    243
    Vaikka kuinka akku olisi tehtaalla ladattu täyteen, varastointiaika voi vaikuttaa sen kestoon eka käyttökerralla. Akku tulisi muutama kerta ladata täyteen, vasta sen jälkeen akun kestosta voi päätellä jotain.
     
    lisa65 kiitti tästä.
  13. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
  14. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Joo, olen ladannut sen jo pari kertaa. Palautan akun. Joko rahat takaisin tai UUSI akku tilalle. Kiitos vastauksista, herrat.
     
  15. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Siinä on sellainen homma, että on paljon miehiä, jotka pitävät 50 vuotiasta naista tyhmänä. Minä en ole nörtti mutta I can smell a rat when there IS a rat hiding somewhere.. Ovat halunneet eroon varaston perukoilla makaavista akuista, mutta minä en sellaista huoli. Saavat takaisin. Kuluttajansuojalaki on asiakkaan puolella tässä.
     
  16. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,078
    Kiitokset:
    1,201
    Pisteet:
    243
    Kirjoititko komennon tuossa muodossa kuin viestissä? Oikea komento on powercfg /batteryreport

    Kuten edellä on käynyt ilmi, ei ole mitään yleispätevää vastausta kysymykseen, miten kauan akun tulisi kestää. Käyttötilanteesta ja kannettavasta riippuen uuden läppärin toiminta-aika uudella akulla voi vaihdella 2:sta yli 12 tuntiin. Tuossa Hp Elitebook 8470p:ssä on aika tehokas suoritin ja erillinen näytönohjain, joten kyllä se virtaa kuluttaa. Esimerkiksi 55 Wh akulla elokuvan katsominen WiFillä voi hyvinkin imaista akun loppuun 3,5 tunnissa.
     
    lisa65 kiitti tästä.
  17. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,122
    Kiitokset:
    1,194
    Pisteet:
    243
    Nyt tuo loukkantumisesi taisi mennä väärään osoitteeseen.
    Olet saanut täällä niin hyviä arvioita kysymästäsi asiasta, kun vaan mahdollista tuossa asiassa on antaa. Sillä ole mitään tekemistä 50v naisen, samat vastaukset olisi saanut myös mies 50v tai kuka tahansa kysyjä. Uskoisin, että täällä ei edes pohdita kysyjän sukupuolta tai ikää.
    Kerrothan sitten, miten kävi akun palautuksen kanssa ja saitko paremman tilalle.
     
    Viimeksi muokattu: 17.08.2019
    lisa65 kiitti tästä.
  18. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,078
    Kiitokset:
    1,201
    Pisteet:
    243
    Viimeksi muokattu: 17.08.2019
    lisa65 kiitti tästä.
  19. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    3,615
    Kiitokset:
    685
    Pisteet:
    123
    Sitähän ei sitten tiedä akun todellista ikää,noissahan ei ole parasta ennen päivämäärää merkitty.
    Akku on voinut maata ensin valmistajan varastossa.
    Sitten tullut mutkienkautta maahantuojan varastoon.
    Sieltä jatkanut kulkuaan tukkuliikkeen varastoon.
    Tukkuliikkeestä viimein jälleenmyyjän varastoon ja jälleenmyyjän varastosta
    liikkeeseen,josta se on myyty asiakkaalle.
    No lycka till,ilman havuja perkele akunvaihtohankkeelle.
    :):D:p

    @ Itselläni kivikautinen HP EliteBook 2560p vuosimallia jotakin 2011 <--> 2013.
    Akku kestää noin 3h ( tarvikeakku )
     
    lisa65 kiitti tästä.
  20. zipperi

    zipperi Regular member

    Liittynyt:
    29.11.2004
    Viestejä:
    655
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Notebookcheck.netin testitulos, erillinen näytönohjain rasittaa akkua. ScreenHunter_322 Aug. 17 18.31.
     
    lisa65 kiitti tästä.
  21. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    En minä täällä ole kenellekään loukkaantunut. Olet nyt ymmärtänyt väärin vastaukseni. Ehkä olin epäselvä, pahoittelen epäselvää viestintääni. Olen täysin samaa mieltä. Täältä olen aina saanut viipymättä vastauksia ja ne ovat olleet asianmukaisia.

    Tarkoitin kauppiasta. Autokorjaamossa huijattiin, mutta joutuivat maksamaan lopulta takaisin, meni kuluttajariitalautakunnan kautta. Tässä akussa tuli tunne että laittoivat pinkan alimmaisen (pitempään lojuneen akun): No, oli miten oli, odotan uudelta akulta, etä 1) kestä pikkukäytössä pitempään kuin 3 h ja 2) koen epäluotettavana, että akun mukana tuleva käyttöohje ei vastaa sitä, miten akku toimii. Olen maallikko, mutta sen verran tiedän, että lain mukaan käyttöohje pakollinen ja sen vastattava tuotetta. Tässä käyttöohjeessa sanottiin, että akut on ladattu täyteen, ja kehoitettiin ettei käyttäjä lataa akkua ennen kuin vasta akku näyttää 10-5 %. Kehotettiiin myös, että kuluttaja ei päästäisi varaustasoa alle 10-5%, koska silloin akun soluja menee huonoksi ja akun tehokkuus laskee.

    Kiitos vain kaikille vastauksista ja avusta! Toden totta, aina olen täällä saanut huippumukavien ihmisten mukavia neuvoja.

    Sitä en tiedä, että mikä tässä akussa kiikastaa, mutta kuten sanoin jo, I can smell a rat. jotain ei ole ihan kohdallaan tämän uuden akun kanssa. Mielummin ostan kalliin akun, joka on uusi ja kestää kuin maksan alle 50 euroa heikosta ja mahdollisesti kuivuneesta akusta.
     

Jaa tämä sivu