Eli onko olemassa mitään suhteellisen luotettavia arvioita siitä kuinka kauan nämä halvemmat DVD+-R't kestävät ennen kuin muuttuvat lukukelvottomiksi? Esimerkiksi nämä CDRohlingen lähettävät Platinum +R't? Jos rupean DVD video kokoelmaa rakentamaan niin edellytyksenä on, että ovat katsottavissa vielä 20 vuoden päästäkin! Mitä järkeä on sulloa hyllyyn levyjä, jotka eivät toimi esimerkiksi 3 vuoden päästä.
Säilytys tapahtuisi hyvin, eli omissa koteloissaan, eikö leffoja edes kovin usein katsottaisi, eli jos ei oteta naarmuuntumista huomioon. Minulla on sellainen käsitys, että nämä itse poltetut DVD:t ovat paljon huonompia kestämään kuin esim CD:t. Siksi tätä juuri kyselinkin.
Mitään aikaa on paha mennä sanomaan, mitään ikuisia ne ei ole. 20 vuotta jää haaveeksi poltetuilla levyillä. Parempi laatuiset kestää pitempään, huonommat vähemmän. Joku on sanonut, että oikein säilytetyt huonolaatuiset levyt kestää saman ajan, kun hyvät auringon valossa. Eli laatua kannattaa ehdottomasti ostaa. Esim. Princot on kestäneet monilla muutaman kuukauden. Näin olen lukenut monilta foorumeilta. Se että joku levy toimii hyvin heti polton jälkeen, ei merkkaa mitään. Muutaman vuoden päästä voi vasta sanoa kunnolla laadusta jotain. Se on myös totta, että nykyiset polttavat DVD asemat on vielä paljon huonompia, kun kunnolliset cdr burnerit. Järkevintä on ostaa yksittäisiä kappaleita eri medioita, ja kokeilla millä tulee parasta jälkeä(siihen on testi ohjelmia) omalla polttavalla. Jotkut levyt saattaa toimia hyvin jollain burnerilla, toisella taas todella huonosti. Jos haluat leffojen säilyvän 20 vuotta, pitää ostaa alkuperäisenä ja huolehtia ettei kukaan naarmuta. Niin ei munkaan mielestä ole järkevää polttaa hirveetä määrää levyjä, koska huonosti niille käy kuitenkin jossain vaiheessa. Täältä löydät paljon juttua asiasta http://www.cdfreaks.com/ Erityisesti foorumeilta... Edit: Kenenkään on sitten turha vetää herneitä nenään, ihan perusfaktojahan nää vaan on. Googlella löytyy paljon asiaa, jos kiinnostaa.
On mahdotonta sanoa, kuinka pitkään DVD-/+r levyt kestävät...ovat olleet vasta muutaman vuoden käytössä. Lupaukset 100 vuoden kestosta ovat täyttä puppua, ellei joku kehittänyt DVD-plättyä jo 1800-luvun lopulla ja kertoo kokemuksen syvällä kurkkuäänellä. Nykyiset DVD-levyjä tekevät firmat altistavat levyt suurelle uv-säteilymäärälle ja voimistetuille sääolosuhteille(kosteus ja valo) lyhyen ajan sisällä. Tämän perusteella he arvioivat (karkeasti) kuinka kauan levy kestää tavallisessa kulutuksessa, jossa uv-säteily/sääolot ovat vain murto-osa altistuksen määrästä...
Joskus sain jostain paketin halppis cdr levyjä, merkkiä en enää muista koska siitä on muutama vuosi. Kopioin niille audio cd:tä, parin viikon päästä mikään cd soitin tai romppu asema ei enää tunnistanut koko levyjä. Heti polton jälkeen ne toimi hyvin. Siinä yks esimerkki miten voi käydä todella surkeille levyille. Ei tietääkseni ollut niitä kuuluisia "vampyyri" levyjä, jotka ei kestä ultravioletti säteilyä ollenkaan, ja säilytinkin niitä pimeessä...
Vähän veikkaan, että 20 vuoden päästä tuskin on enää dvd-laitteita käytössä/myynnissä. Vaikka dvd on laadullisesti(kuva/ääni) hyvä, niin luultavasti käy kuten vhs:lle; kukaan ei kaipaa vanhaa tallennusformaattia. Siirrettävissä medioissa (vai onkohan kaikki jo yhtä isoa langatonta verkkoa?) puhutaan varmaan jo teratavuista vuonna 2024. Kerää niitä leffoja ihan rauhassa ja jos rupeaa kymmenen vuoden päästä ahdistamaan, niin silloin ne kaikki mahtuvat varmasti jo yhdelle kovalevylle pariinkin kertaan
eiköhän ne nytkin jo mahdu kovolle muutamaan kertaan?? dvd/cd ym kokoelmien järkevyydestä voikin sitten olla aika montaa erimieltä... kukahan vanhempi kävijä tunnustaa säilyttäneensä 20 vuotta vhs/c-kasetti kokoelmansa???? ja toisaalta onko silloin enää laitteita joilla niitä aikoo katsoa?? jos kehitys menee tätä tahtia niin nykyinen dvd-formaatti painuu unholaan muutamassa vuodessa... toisin on cd:n laita se on jo 20 vuotta vanhaa tekniikkaa mutta silti erittäin käyttökelpoinen media musiikille ja toistaiseksi sille ei taida olla vakavasti otettavaa kilpailijaa tulossa???
Sanotaan nyt sitten näin, että jos vaikka 10 vuottakin kestäisivät levyt niin hyvä. Silloin tosiaan voisi siirtää vaikkapa uudelle formaatille.
Minun dvd:t eivät kyllä mahdu 300 gigaiselle kiintolevylle.. edes kertaalleen Ja mitä kokoelmiin tulee, niin kyllä jo 70-luvulla tehtiin hyviä (säilyttämisen arvoisia) leffoja ja musiikkia. DVD on sinällään sen verran laadukas, että tuskin tulee paineita ostaa teoksia uusiksi verrattuna nykyiseen vhs --> dvd hyötyyn nähden. Löytyy muuten yhä komeron pohjilta pari aivan helmeä c-kasettiakin. Oi sitä nuoruuden auvoa... Itse luulen, että audio cd:t tulevat hiipumaan piankin, koska niiden tallennus kapasiteetti rupeaa olemaan aika vähäinen ja myyntiin tulevat "pelkät" cd-soittimetkin tukevat mp3:sia. Nuori polvi tuskin kokee 12 biisiä/levy enää hirveän käteväksi. Pakatut, verkon yli jaetut (tai miksei kaupastakin ostettavat) formaatit yleistyvät ja levykauppojen kautta myytäviksi tulevat jäämään dvd-pohjaiset ääntä&videota- tallenteet. Mitäs luulette? Muuten, kuinkas moni muistaa laser-discit? Tai jopa osti niitä?
Kuunteleehan jotkut vielä vanhoja savikiekkojakin... Just nyt en muista kuinka kauan c-kasetti on ollut olemassa, mutta kyllähän ihmisiltä löytyy kasetteja edelleen pilvin pimein. Mun vanhimmat vhs:t taitaa olla ainakin 15 vuotta vanhoja. Suurin syy miksi jotain "parempaa" kehitetään taitaa olla piratismi. Ei kukaan osaa sanoa miten joskus tulevaisuudessa kuunnellaan musaa tai katotaan leffoja, mutta se on varmaa, että kyllä nykyisiä DVD:tä voi katella vielä kauan. Edit: Joku 50 minuuttia on mun mielestä maksimi pituus normaali bändi levylle mitä jaksaa kuunnella. Harvat sitä pitemmät levyt toimii enää. Kokoelmat toki asia erikseen.
Jos on vain valmis mukaan tähän tekniikan oravanpyörään, niin eivätköhän nuo DVD:t kestä sen verran (3-6 vuotta), että voi siirtää niiden sisällön taas seuraavalle tilavammalle, paremmalle tallennusmedialle. Ja sitten siltä taas sitä seuraavalle. Ei tuo DVD-tasoinen kuva (kenties vieläpä "shrinkattu") varmaan kymmenen vuoden päästä kovin hääppöiseltä näytä jollain super-ultra-hi-res-hehtaari tykiltä katsottuna, mutta minkäs teet? Ikinä ei voi hankkia mitään, jonka toteutus on sidottu tekniikkaan, jos nyt siltä pohjalta lähtee. Ymmärrän kyllä, että tässä hommassa ei monen mielestä ole varmaan mitään järkeä. Ei tämä minusta itsestänikään ole mitenkään erityisen fiksua. Mikä tässä maailmassa yleensä on?
Tässä on 7 vuotta vanha poltettu multisessio 74min CD-R (siis lisätty dataa vähitellen). Oli siihen aikaan halvin cdr (tyyppiä noname, kullanvärinen yläpuoli, näkyy hiukan läpi) mitä kaupasta sai, muistaakseni hinta 15mk/kpl. Ihan hyvin toimii.
CD-R ei ole DVD-R, täysin eri tekniikkaa; dyet eivät ole samaa ainetta edes. CD-R levyjen kestävyydestä ei voi vetää mitään johtopäätöksiä DVD-R levyjen kestävyyteen...
Veikkaan, että vaikka tallennusmedioiden koot ovat kasvaneet runsaasti ja kasvu tulee jatkumaan entisestään, niin silti ainakin perinteinen audio cd tulee todennäköisesti pysymään markkinoilla kenties pitkäänkin. Vaikka 12 biisiä / levy ei ehkä ole enää hirveän kätevää, niin artistit tuskin lisäävät kappaleidensa määrää per levy. Eihän artistitkaan mitään biisientekoautomaatteja ole. Ostetaanhan sitä singlejäkin. Veikkaankin, että audio cd:een pahin uhkaaja voikin olla formaatti, joka on laadultaan parempi, kun tämän hetkinen cd:n laatu. Mikä se formaatti sitten olisikaan, sitä on vaikea sanoa. Kuitenkin mun mielestä kannattaa elää tätä päivää ja kerätä leffoja, mp3-levyjä tms. Jos tulee uusia formaatteja, niin voihan ne sitten siirtää. Ja jos tarkemmin miettii, niin eihän tässä maailmassa voi mitään kerätä tai säästää, jos koko ajan pelkää, että huomenna tämä onkin jo käyttökelvoton.
Itse luulisin, että ehkä joskus vuonna 2010 tulee suurimpien levy-yhtiöiden, elokuvayhtiöiden ja valmistajien yhdessä kehittelemä standardi, joka tekee kopioimisesta mahdottoman tai ainakin pirun vaikean kotikonstein. Eli täysin uusi tekniikka, jota nykyiset laitteet eivät lue. Jos nämä poltettavat dvd:t kestäisivät edes kuutisen vuotta niin eiköhän niiden elinkaari ala sitten jo olemaankin ohi. Nautitaan vielä edullisista varmuuskopioinnin sallivista laitteista niin kauan kun se on mahdollista! =) Aivan varmasti näin ei tule olemaan pitkään.
Onhan se noinkin. Mä ostan alkuperäisenä sellaiset levyt ja leffat joista todella tykkään. Muita tulee polteltua, niitten säilymisellä ei ole toisaalta niin hirveästi väliäkään. Ei niitä silti ihan tolkutonta määrää viitti polttaa, koska joskus tulee muuten ongelma niitten hävityksen kanssa. Sitä paitsi se on jotenkin jo säälittävääkin, jos koko kokelma on poltettuja. Ylipitkät levyt on rasittavia. Muuten hyvän levyn voi pilata pituus. Esim. jotain oikeen räkästä old school hc punkkia tuskin kukaan jaksais kuunnella tuntia, mutta sinkku taas voi toimia hyvin.
Oon ihan samaa mieltä, että rajansa kaikella. Monilla tuntuu olevan jo aivan pakkomielle polttaa aina vaan uusia leffoja ym. Sitä paitsi kyllä alkuperäinen on aina alkuperäinen, eikä poltettu versio koskaan vedä vertoja sille.
afastest Junior Member 10 October 2002 07:22 Lähetä yksityisviesti dvd levy on herkempi naarmuttamiselle. data sijaitsee kaksi kertaa pintaa lähempänä kuin cd:ssä, joten laserin paksuus pinnan kohdalla dvd:llä on kaksi kertaa ohuempi, t.s. kaksi kertaa ohuemmat naarmut aiheuttavat saman kuin cd:llä. sitä paitsi itse data-raidat ovat paljon pienempiä ja paljon lähempänä toisian, joten luettavuus huononee entisestään. Tosin myös naarmun suunta vaikuttaa luettavuuteen. Raidan suuntaiset naarmnut ovat pahimpia. Itse asiaa raidan poikkisuuntaan, eli levyn säteen suuntaiset ohuet naarmut eivät ole niin paha asia. Noin 0.1 mm paksuisilla narmuilla dvd levy on yleensä vielä luettava. --------- Tommosta löyty tuolta kaukaa menneisyydestä
Kannattaa ottaa varmuuskopiot VHS:lle, niin säilyy ainakin 20 vuotta ( kokemusta on ). Dvdr on tämän hetken heikon tallennusväline.