Mää asensin ton Win XP:n. ku mulla on win 98 c-asemalla ja XP asentu d-asemalle. mitenkä mä voin yhdistää ne asemat yhdeksi asemaksi sillain ettei tarvii formatoida kovoa? Siinä menee kovalevy tilaa hukkaan kun mulla on 20Giganen asema ja kummallakin asemalla on noin 7 gigaa vapaata. esim. 8 gigan DVD:tä on vaikea kopioda kovolle jos siitä meinaa tehä DiVX:n EDIT: mulla on kummatkin windosat edelleen asennettuna
Eokös ton levyken yhdistämisen voi tehdä Partion magic-nimisellä ohjelmalla? En ole nyt ihan varma en ole kyseistä ohjelmaa käyttänyt, pitää odottaa että joku viisaampi vastaa tähän ketjuun...
Täytyisi tehdä image partitiosta toiselle kovalevylle ja purkaa se sitten ko. levylle. Osiota jossa windows on, ei voi muuttaa partition magic:llä niin, että se toimisi vielä.
Norton ghost-niminen ohjelma. Tosin ongelmia voi tulla bootti-tiedostojen kanssa, kun aseman tunnus muuttuu d:stä c:ksi
ohops..niinpäs kysyi joo.. Tuo luetun ymmärtäminen on välillä kiireessä niin ja näin.. Tarkennan vielä mitä Eza ajoi takaa.. Eli onko tarkoitus jättää jäljelle vain yksi käyttis, eli xp? Silloin kyllä olis mielestäni viisainta jatkon kannalta ja ongelmien välttämiseksi formatoida (fdisk pyyhkii tietääkseni myös windowsin rekisterit) levy ja asentaa uusiksi. Nortonin ghostilla saa kyllä kopion osiosta ja sen voi palauttaa erisuuruiselle osiolle takas.. Tosin xp on nyt asennettuna d:lle joten nuo viittaukset silloin säilyvät, ja niiden muuttaminen onkin jo varmasti mutkikkaampaa.. Jos tarkoitus oli säilyttää molemmat käyttikset samassa osiossa, niin siittä en tiedä onko se edes mahdollista?? Jos on, niin miten ja millä?
Eza: kysyitkö tuon tosissas? Vai onko sulla: a.kaksi kiintolevyä, molemmat yhteen osioon partitiotuna ja molemmissa levyissä oma käyttis? vai b. yksi kiintolevy kahdessa osiossa? Vai mitä tarkoitat "asemalla" ?
elikkä mulla on yksi kiintolevy joka on jaettu kahteen osaan toisessa osassa on win 98 ja toisessa Win XP. mä tarviisin vain yhden ison osan kiintolevytäni. Ja win 98:n voi heittää roskiin! ajs: b
Oisko mahdollista formatoida c-osio käynnistys levykkeellä ja siirtää sillä d-osion tiedostot c-osiolle. ja lopuksi korjata autoexec.bat -tiedoston tiedot (d->c)
Onhan tuo varmasti mahdollista, mutta edelleen neuvoisin formatoimaan (ja mahd. myös osioimaan) koko roskan uusiksi fdiskillä. Vaivaahan siinä on mutta toimivuus on varmasti parempi. Eikä tuo käyttiksen ja kovalevyn "siivoaminen" aina silloin tällöin ole koskaan pahasta. XP kuitenkin asentuu kohtuullisen nopeasti, ja ajurit asentuvat melko vaivattomasti. Itse olen ottanut "puhtaasta" käyttiksestä, kun perusohjelmat ja ajurit on päivitetty tuolla nortonin ghostilla imagen. Kun koneelle ajan mittaan sit kerääntyy tuota ylimääräistä ryyhkää, niin sillä palauttaa sit vartissa käyttiksen kuntoon. Vaan muistaa ensin ottaa sähköpostit, osoitteet, ym. talteen ja kopioi ne sit taas puhtaaseen asennukseen.
Partition magic 7.0 on veikeä ohjelma jolla olen tehnyt lennossa muutoksia osioiden määrään kokoon ja formaattiin. Sillä voi hallita myös monikäynnistystä hienosti. Osioiden yhdistäminen kuitenkin edellyttää samaa tiedostojärjestelmää sekä cluster kokoa. En kuitenkaan usko, että sinun kannatta yhdistää C:tä ja D:tä yheen vaan PM 7.0 säädät esim D:n sellaiseksi että tilaa löytyy, mutta niin, että C:kin tulee tilallaan toimeen. Ja sitten vielä lisäksi, että tiedot säilyy - ei formatointitarvetta ellei halua muuttaa esim. tiedostojärjestelmää. Tosin tiedostojärjestelmänkin vaihto FATista NTFS:ksi tai päin vastoin onnistuu PM 7.0:lla ilman tietojen katoamista
Image d partitiosta toiselle kovalevylle. Käytettävän kovan formatointi, osiointi ja imagen purku c osioon. Itse ainakin tekisin noin tai linuxin partitio ohjelmalla, joka on paljon pätevämpi kuin yksikään windowsin partitio-ohjelmista (SuSE pystyy muuttamaan windows partition kokoa, ettei se kaadu)..
Pm 7.0 on aika hyvä ohjelma. mää pienensin c-aseman kärpäsen paskan kokoiseksi ja suurensin d:tä vastaavasti. siinä vaan oli se ongelma että demona siitä ei ollut paljoa hyötyä, mutta kyllä semmosen ongelman voi ratkaista ilman rahan kulutusta...