Tuli ostettua uusi kovalevy ja nyt haluaisin tietää että kannattaako sille osiolle, jossa käyttis on niin asentaa mitään muita ohjelmia eli pitäisikö se jättää kokonaan käyttöjärjestelmän omiin tarpeisiin ja sitten asentaa kaikki muut huvi ja hyöty ohjelmat toiselle osiolle? Tietysti jotkut ohjelmat eivät suostu asentumaan muualle kuin sinne jossa käyttöjärjestelmä sijaitsee, joten silloin varmaankin asennan ne sinne, kun ei muutakaan voi?.
Periaatteessa se on järkevää asentaa windows omalle osiolle, koska jos joskus täytyy reinstalloida niin ei tarvitse poistaa kaikkia hyötyohjelmia ja tiedostoja. Itse laittaisin noinkin ison kovon kolmeen osaan: Osio1(windows), Osio2(ohjelmat) ja Osio3(tiedostot). Windowssille voi jättää semmoisen 25gb, ja loput jakaa tarpeen mukaan. Ajurit joutuu asentamaan windowsin kanssa samaan, luulisin että ne ei muussa osiossa toimi.
Taisi tulla tuo sun viesti väärän paikkaan, kun ajattelin vaan että mistä tiedät minkälaisen ostin, mutta eipä kai sitä kannata mitään pientä enään ostaakkaan, mutta itselläni on Samsungin T166 320Gt kerkesin osioimaan sen siten että käyttis 100gb ja omaan käyttöön jäi tuo 220. Tietysti aika paljon tuo 100GB, mutta saahan sen jälkeen päin pienennettyä.
Mistäköhän juu keksin että se olisi 500gb. Noh, mutta onhan tuokin ihan hyvä ratkaisu. Voi niitä ohjelmia asennella käyttiksen kanssa samaan osioon.
Joutuuhan yleensä hyötyohjelmat asentamaan uusiksi samalla kuin Windowsinkin, niin laittasin kyllä ne samalle osiolle. Itse olen pitänyt Windowsin osiolla (n. 15 Gb) Windows + ohjelmat. Muilla osioilla sitten pelit ja kaikki muu mahdollinen data.
Miten niin väärään paikkaan. Tämähän on ihan OK.ehkä 25GB C:lle alakanttiin,mutta teksti on ihan järkevää.
25Gb alakanttiin? Minulla on C-asema 15Gb, jossa siis Windows ja ns. hyödylliset ohjelmat. Viitisen gigaa vapaata vielä löytyy ja moitteetta on tähän asti pyörinyt. Voisihan sitä tilaa vähän enemmänkin toki olla, mutta mihin Windows esim. 30Gb tarvitsee?
No ajattelin että integredataan siihen vaikka office ja jotain muuta microsoftia.Mutta kyllä toi 15GB riittää.
Lainaanpa vähän tätä topiccia. Eli jos osioin kovalevyn niin että Windows on omalla osiollaan ja muut ohjelmat omalla, saanko mistään asetettua niin että jos asennan esim. mIRCiä se alkaisi oletuksena asentamaan sitä jo sinne D://Ohjelmat kansioon. Ettei edes ehdottaisi C:// kansiota?
Rekisteriä editoimalla onnistuu. Avaa rekisterieditori (käynnistä -> suorita -> regedit) ja mene kohtaan HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion. Sieltä etsi ProgramFilesDir ja vaihda sen arvoksi haluamasi tiedostopolku (Right click ja Modify).