ongalmana on sellainen, että kovalevy nakuttaa. formatoin koko kovalevyn ja asensin windowsin siihen uudestaan ja ei auttanu. kun koneen käynnistää niin kovalevy rupiaa kiihdyttämään (kuulee selvästi) ja kun se pääsee tiettyyn nopeuteen niin kuuluu sellainen pieni napsahus. windows kyllä lähtee päälle mutta tietyn väliajoin tulee se naksaus ja kaikki jumittaa hiirtä myöten noin 10 sekunniksi eli jos joku tietää softan mikä voisi korjata kovalevyn ni ilmoita ihmeessä. valmistajan sivuilta en löytänyt mitään tietoa tai sitten en vain osannut etsiä oikeasta paikasta ei viitsisi viedä huoltoon/ostaa uutta ennen kuin olen aivan varma että ei saa millään kuntoon kovalevyn tiedot: samsung SP1614C 160Gb S-ata
Jos se kiintolevy pitää tuollaisia epämääräisiä ääniä, niin siinä on silloin jokin fyysinen vika. Fyysista vikaa ei ohjelmallisesti voi korjata.
jos oikein muistan niin jostakin olen kuullut että ehkä voisi korjata pikkusen isommatkin viat en kyllä ole aivan varma mutta yrittänyttä ei laiteta
Mulla oli joskus tuommoisia oireita yhdessä kovossa, eikä kauaa mennyt kun se hajosi lopullisesti. Suosittelen että haet kaupasta uuden kovon ja kopioit tiedostosi sinne niin kauan kuin tuo vanha vielä toimii.
Haepa joku SMART ohjelma mikä valvoo kovalevyjen kuntoa niin varmasti hälyttää vaikka mistä. Kyllä se kovo entinen on, eikä kannata käytellä yhtään jos siinä on tärkeitä tiedostoja.
Ohjelmallisesti voit pienentää vian vaikutusta hieman. Joku rekisterin muutos vähentää xp:n kovalevyn tarpeetonta lukemista, jolloin naputus vähenee koneen ollessa käyttämätön. Googleta, etsi tästä foorumista tai odottele kaveria joka sen rekisterimuutoksen hanskaa.
terve. olis tällanen ohjelma joka korjaa isommatkin viat koneen kiinto levyltä ja pistää sen toimimaan niinkuin uusi....=) HDD Regenerator 1.51 itse kokeiltu ohjelma. ohjelma on kyllä maksulinen noin 50 dollaria.
Vähän epäilyttää tollaset HDD Regenerator 1.51 ohjelmat... Miten ohjelmallisesti voidaan korjata kovalevyn fyysisiä vikoja? Ja ohjelman esittely viel väläyttää et "korjauksen" jälkeen muut ohjelmat viellä löytää nämä korjatut bad sectorit... Oma veikkaus on että toi ohjelma eka tekee kun scan disk eli löytää huonot sektorit ja tekee merkinnät että näihin ei enää kirjoteta dataa ja sitten toimii kun levyn pakkaus eli pakkaa tiedosotoja niin että vaikuttaa aivan siltä kun että tilaa ei olisi kadonnut bad sectorien myötä... Saatan hyvinkin olla väärässä joten kertokaa ihmeessä jos on hyviä havaintoja tästä asiasta... Ja suosittelen että tuhlaat mielummin sen 50€ uuteen kovalevyyn kuin tohon ohjelmaan =) [PRKL! typot] Niin ja unohdin mainita että levyn käytön vähentäminen ei korjaa ongelmaa se vain viivästyttää väistämätöntä eli kovalevyn rikkoutumista ja kaiken datan menetystä...
no siinähän tän ohjelman hienous onkin että se ei ainoastaan eristä bad sectoreita vaan korjaa ne. yleisesti ottaen kiintolevyn rikkoutuessa mitään muuta (yleensä) ei laitteessa ole vikaa kuin se että levyn magneetti pinnalle on ilmestynyt virheitä joita ei voi lukea enää. ohjelma käyttää kiinolevyn omaa lukupäätä korjatakseen nuo magneetti virheet. eikä se vaikuta siihen dataan mikä on tallennettuna niille sektoreille. jos tietenkin haluaa niin onhan sellaisiakin ohjelmia jotka yksinkertaisesti vaan eristävät nämä sektorit.
Lataa vaikka HDD Health, se arvioi kuinka kauan kovollas on vielä elinaikaa jälellä. http://www.panterasoft.com/ E: typo
Ei tasan varmasti korjaa bad sectoreita. Yleensä bad sectoreita tulee kun levyn pinnoite vaurioituu esim. lukupään osumasta, jolloin levyn pintaan tulee naarmu ja ainakun lukupää menee siitä ohi niin repii mukaansa lisää. Lukupää kulkee todella lähellä levyn pintaa (Onkohan luokkaa 0,001mm levyn pinnasta). Ainut mitä se ohjelma tekee on, että se piilottaa ne ja estää niille kirjoittamisen. Joissain kovoissa on itsessään ohjelma mikä piilottaa bad sectorit, eikä sitä muusta huomaa kuin levytilan kutistumisesta.
no jos se noin kovasti häiritsee niin kokeile itse ennen kun alat sanomaan mitään. mun levy tila ei ole pienentynyt yhtään ja kiintolevy toimii ihan hyvin. eikä bad sectoreita enää ole.
Eli se softa korjaa magneettiset virheet ei fyysisiä, mitkä on paljon yleisempiä. Tuota nakutusta ei mitkään ohjelmat korjaa.
No en osaa sanoa sen tarkemmin mitä muuta se tekee... mutta mulla loppu toi kovalevyn naksutus mikä aikasemmin kuulu. Aikasemmin koko levy ei suostunu toimimaan, elikkä sinne ei pystyny tallentamaan mitään eikä ottaa mitään pois. ja se näyttäis nyt toimivan ihan hyvin. voihan se tietenkin olla että se on vaan tilapäinen korjaus, mutta kyllä toi nyt muutanan päivän on ainaskin toiminu ihan unelmasti..... se mun kiintolevy oli sellanen aikasemmin että se hidasti konetta avan jumalattomasti eikä formatointikaan auttanu. Kyllä se on ihan kokeilemisen arvonen ohjelma, varsinkin jos on menettäny jotain tärkeää levyn mukana.
joo elikkä eihän siihen mitään softaa tarvinukkaa, vaan vika oli virta liittimessä. liitin oli ajan myötä löystyny, niin ei saanu kunnon kostetusta, josta sitten johtu se, että kun kovalevy rupes tekemään "töitä" eli tartti enemmän virtaa ni se ei saanukkaan sitä tarpeeksi ni se periaattessa vähän niiku sammu. eli vika korjattu ja kuitattu, kovalevy toimii taas virheittä. kiitos kuitenki kaikille apua antaneille.
hyvähyvä mut jos vielä tuosta hdd regenerationista sanosin, että mulla oli kans kovon kanssa ongelmia --> http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/1/344999#2041164 ja sillä ohjelmalla sain paikattua probleemat hyvä ohjelma, suosittelen!