1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

kovalevyistä....

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi olli175 01.06.2004.

  1. olli175

    olli175 Member

    Liittynyt:
    31.05.2004
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itelläni on tommonen hp pavilion koti pc. 2,4 GHz, 256 Mt ddr-muistii, jne...
    Ja siinä on 80 giganen kovalevy. Laajakaistan myötä se on täyttynyt melkein täyteen ja edessä olisi toisen suunnilleen samankokoisen kovalevyn osto.

    Minkälainen kovalevy olisi hyvä ostaa ja kohtuuintainen? Käykö kaikki kovalevyt kaikkiin koneisiin vai onko olemassa kovalevyjä jotka EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA käy tuohon koneeseen?

    Niin ja sitten vielä: kannattaako ostaa ulkoinen vai sisäinen. Ulkoinen kuulostaisi houkuttelevalta; ei tartteis avata konetta; senkun tökkäis usb:n kiinni.

    Jos joku näistä asioista ymmärtävä auttaisi olisin kiitollinen. Olen nähkääs vähän noob näissä asioissa :D
     
  2.  
  3. mooglez

    mooglez Regular member

    Liittynyt:
    19.12.2003
    Viestejä:
    120
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kovalevy on yksi helpoimpia osia pistää kiinni tietokoneeseen, joten sitä ei kannata pelätä.
    lisäksi ulkoiset ovat juuri tuon usb2/firewire väylän takia huomattavasti hitaampia.

    normaali IDE kovo tuohon koneeseesi ainakin menee, joten semmoinen siihen kannattanee ostaa. (ei siis SATA kovoa, koska emossasi ei välttämättä ole paikkoja sille)

    tietokonekomponentteja kannattaa yleensä ostaa siitä luokasta mistä saa eniten/eurolla.
    tällä hetkellä 160G kovojen hinnoilla ei ole kovin paljon eroa halvempiin, joten niitä kannattaa katsoa aluksi.

    tässä muutama hyvä vaihtoehto:

    Hitachi Deskstar 7k250
    Samsung Spinpoint SP80

    http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/alueet.asp?SubA=16&All=1
     
    Viimeksi muokattu: 01.06.2004
  4. lamp75

    lamp75 Member

    Liittynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    65
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Samsung on hyvä, kannattaa ostaa se 3vuoden takuun takia.
    Kannattaa tietysti avata koneesi ja katsoa onko siellä tilaa kiintolevylle. Onko vapaita IDE-väyliä?
    Sisäinen ehdottomasti! Siinä ei pitäis paljoo vaivaa olla!
    USB on hidas.
     
  5. mika

    mika Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    26.03.2003
    Viestejä:
    5,157
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Sisäinen juu...minkäs valmistajan toi nykyinen kovos on? Kannattaa ostaa saman valmistajan kovo. Ittellä on Maxtor, joten oon ostellu Maxtorin kovoja. Ne on hyviä myös. (vaikka eihän sillä PITÄISI mitään väliä olla, vaikka olis toisen valmistajan)
     
  6. mooglez

    mooglez Regular member

    Liittynyt:
    19.12.2003
    Viestejä:
    120
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    no eipä sillä todellakaan ole joo yhtään mitään väliä :), raidi käyttöön suositellaan täsmälleen samanlaisia levyjä kylläkin.
     
  7. olli175

    olli175 Member

    Liittynyt:
    31.05.2004
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    niin maxtori se oli
     
  8. RaWsHaRk

    RaWsHaRk Regular member

    Liittynyt:
    05.01.2004
    Viestejä:
    167
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    noita samsungin 160 gigaisia ei halvimmilla hinnoilla ilmoittelevissa kaupoissa ole varastossa, jos sen tilaa niin joutuu odottelemaan heinäkuulle. 120 gigaisia löytyy heti ja saa posteineen alle satasella.
    ei tarvitse olla saman merkkinen, ja kahden posahtaneen maxtorin ex-omistajana en suosittele,lämpenevät turhan paljon ja eivät ole hiljaisia.samsungissa paljon enemmän vastinetta rahalle..
     
  9. Tuff

    Tuff Active member

    Liittynyt:
    10.10.2003
    Viestejä:
    3,621
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    juu.. Samsungit on hyvin kestäneet(useita), eivät lämpiä niin paljon kuin maxtor(näitäkin useita).
     
  10. Conex

    Conex Member

    Liittynyt:
    02.06.2004
    Viestejä:
    46
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mulla on hieman angsteja Samsungin kamoja kohtaan kun ovat aika monet olleet susia.

    Mutta no makuasioita... Seagaten Barracudat on hiljaisia ja nopeita ja ennenkaikkea kestäviä. (Mulla ainakin ovat olleet parhaita mitä olen omistanut) Maksavat ehkä muutaman kympin enemmän mutta itse en ainakaan lähtisi pihistelemään kiintolevyn hinnassa kun ottaa huomioon syntyvän haitan jos se sanoo poks. 3v. takuu ei siinä kohtaa juurikaan lämmitä kun etsit hääkuviasi jostain bittisotkun seasta. =)

    Sulla ei varmaan ole siis SATA väylää joten ihan perus IDE väyläinen kovo tulee kysymykseen...
     
    Viimeksi muokattu: 05.06.2004

Jaa tämä sivu