Tuossa sattui tippumaan tuollainen ulkoinen kovalevy pöydältä. ja nyt päälle laitettaessa kuuluu vain junnaavaa raksutusta. Eli taitaa olla sökönä. Saako siellä olevia tietoja millään enään pelastettua.
Eipä tule itselläni muuta keinoa mieleen kuin että avata se kotelo ja laittaa siitä kovalevystä se itse levy toiseen kovoon. Tämäkin on semmosta hommaa mitä en ole ikinä itse tehnyt joten enempää en osaa neuvoa. Kannattaa mieluummin odotella jos jollakin muulla ois joku toinen keino.
Juuri kova isku on yleensä se varmin tapa saada kovon lukupää rikki - pahoin pelkään, että levy on käytännössä menetetty. Tsekkaa nyt kuitenkin, onko jotain näkyviä merkkejä, esim. joku hajonnut komponentti tai liitin, jonka voisi vaihtaa. Jotkut ovat onnistuneet "korjaamaan" rikkoutuneen elektroniikan vaihtamalla toisesta samanlaisesta levystä piirikortin rikkoutuneeseen, kuten Raquzz ehdotti, mutta onnistuminen ei ole mitenkään varmaa. Ja jos, kuten epäilin, tässä onkin mennyt rikki itse levyn mekaniikka, tuo konsti ei auta. Yleensä ainahan tiedot voi pelastaa erikoismenetelmin, mutta moinen operaatio tulee niin kalliiksi, että harva siihen ryhtyy. Ks. http://www.ibas.fi/tietojen-palautus .