Olen siis seuraavanlaisen ongelman edessä. Tai tarkemmin ystäväni on, hoidan hänen puolestaan tätä asiaa. Kannettavana toimii siis HP Pavilion dv7-4137so. Koneessa oli 12 kuukauden takuu, joka umpeutui noin 6 kuukautta sitten. Masiina on oikutellut jo hetken aikaa, käynnistyen hyvin hitaasti ja joskus sammuneen heti perään. Joskus käynnistyminen on myös jumahtanut kesken kaiken, jolloin kone on pitänyt buutata. Viime aikoina tilanne on pahentunut: koneen on saanut käynnistettyä vikasietotilassa ja sen jälkeen sen on pystynyt käynnistämään normaalisti. Aivan viimeisin ilmoitus on ollut koneen käynnistyksen yhteydessä "Smart hard disk error", tällöin olemme ajaneet HP:n oman levyn tarkistuksen, tarkistus kuitenkin keskeytyy ja ilmoittaa "Smart check failed". Tämän jälkeen kone kuitenkin käynnistyy normaalisti. Windows ilmoittaa havainneensa kiintolevyongelman ja kehoittaa varmuuskopioimaan kaikki tiedostot tietohävikin varalta ja sen jälkeen ottamaan yhteyttä laitteen valmistajaan joka määrittää onko kiintolevy korjattava vai vaihdettava. HP:n tukeen olin yhteydessä. He kehoittivat kääntymään kotivakuutuksen puoleen, sillä he yleensä voivat tulla kustannuksissa vastaan ja tuolloin myös määräävät kuinka huolto tapahtuu. HP:n tukihenkilö kertoi vaihtoehtoina olevan heidän lähettämä uusi kovalevy, tai vaihtoehtoisesti huoltopalvelu johon koneen voisi lähettää. Tarkkaa huoltopalvelun hintaa hän ei osannut sanoa, mutta lähtöhinta oli 200 eurosta ylöspäin. Kohtuullisen turhauttavaa, että kone hajoaa näinkin nopeasti. Varsinkin kun laitteen käyttö on ollut hyvin kevyttä pelailua ja perusnetissä surffailua. Nyt pohdin siis kuinka tästä eteenpäin. Ilmeisesti ottamaan vakuutusyhtiöön yhteyttä ja kyselemään kustannuksista? Onko mahdollisia muita vaihtoehtoja, kiintolevyn vaihdattiminen paikallisessa atk-liikkeessä? Kovalevyn vaihtamista hankaloittaa se, että läppäriin tuli esiasennettuna Windows 7 64bittinen home premiun. Siitä ei kuitenkaan ole tehty recovery dvd:tä. Läppärin kiintolevyllä näyttää olevan RECOVERY ja HP-TOOLS osiot, voisiko näistä olla jotain apua? Vai mahtaakohan rikkinäinen kiintolevy olla näidenkin kohdalla riski? Ongelma on siis se, että jos koneeseen vaihtaa uuden kiintolevyn kuinka siihen saa sitten käyttöjärjestelmän. Tiivistäen kysyisin siis kuinka tilanteessa tulisi edetä? Auttaisikohan kiintolevyn vaihto, vai mahtaako sen ongelma olla seurausta vain jostain muista laitteen komponenttien hajoamisesta? Todella ikävää, että koneen oaaset hajoavat näin pian ja varsinkin, että takuukin raukeaa jo 12 kuukaudessa. Kiintolevyn vaihto läppäriin lienee itsekin mahdollista tehdä. Valitettavasti sekä ystäväni, että minä emme tiedä kovinkaan paljon koneiden päälle, joten vaihto saattaa olla hankalaa.
Ilmaisella Easeus Todo Backup - ohjelmalla kloonaus onnistuu uudelle kiintolevylle mutta siinä tarvitaan sitten jotain avuksi mihin se uusi kiintolevy tökätään kloonauksen ajaksi. Toinen tietokone, ulkoinen kotelo tms. jos Pavilionissa ei ole tilaa toiselle levylle. SMART todella ennustaa levyn hajoamista. Ohjelmalla HDD Regenerator voi kokeilla tarkistaa onko levyllä fyysisiä virheitä, demo poistaa yhden virheen.
Joo kiintolevy lienee entinen. Kiintolevyn vaihto voi joihinkin kannettaviin olla vaikeaakin ,mutta ei tässä tapauksessa ko. koneessa se on melko yksinkertainen toimenpide. Ohjeet vaihtamiseen löytyvät koneen käyttöohjeesta. Käyttöohje: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c02272230.pdf Tarvitset uuden levyn esim. http://www.jimms.fi/tuote/WD5000BPKT Levyn vaihdon jälkeen pitää luonnollisesti asentaa Windows uudestaan käyttämällä tietokoneen palautus levyjä(toivottavasti on tullut tehtyä?!). Jos ei ole tullut tehtyä palautus levyjä niin ne voi käsittääkseni tilata HP:lta http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/...7342/loc:3&cc=fi&dlc=fi&lc=en&product=4320779
Varmaan kaikesta tarpeellisesta on jo varmuuskopiot? Seuraavaksi on tehtävä palautuslevyt, koska ne vielä ovat tekemättä. Tuo "Smart hard disk error" on yleensä ennakkovaroitus ja palautuslevyjen teko saattaa hyvinkin vielä onnistua. Tarkempia ohjeita löytyy tuolta: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01778711&lc=fi&cc=fi&dlc=fi Kaikesta päätellen kiintolevy on siis rikkoutumassa. Mielestäni 1,5 vuotta on liian lyhyt aika, jotta myyjä voisi kokonaan vedota vastuunsa päättymiseen. Voit hyvin tiedustella myös Kuluttajaviraston kantaa asiaan. Vai tarkoittiko HP, että he toimittavat veloituksetta uuden kovalevyn ja sinä huolehdit vaihdosta?
Kiitoksia nopeista neuvoista tilanteeseen. Tosiaan tuosta koneesta ei ole tullut palautuslevyjä tehtyä. Tutkinpa tuota jms1:n linkkiä, jos sieltä tosiaan saisi palautuslevyt tilattua. Samoin kuin tuota zipperin linkkiä, ettei vain ole virusliikenteessä. Kiitoksia! Alan selvittelemään.
Mielestäni tuo 1,5 vuotta on tosiaan hyvin lyhyt aika. Itselläni oli aiemmin HP:n läppäri joka kesti yli 5 vuotta, siksi tämä kyseinen tapaus on kyllä sangen pettymys. Ja tosiaan HP ei ollut valmis toimittamaan kiintolevyä veloituksetta, saati huoltoa, vaan molemmat olivat maksullisia toimenpiteitä. Itsellenikin tuli mieleen tuo Kuluttajavirasto, pitää melkeinpä ensin kysyä heidän kantaansa asiaan. Kiitos hyvästä vinkistä 1pertti, ainahan sitä sitten helpommin rohkenee tarttua edellämainittuihin toimiin, kun ei niitä ainoastaan itse ajattele.
Päivitetään hieman tilannetta. Ensinnäkin sain tehtyä nuo palautuslevyt 6 kpl yhteensä tällä HP:n recovery manager ohjelmalla. Levyjen teon aikana ei tullut mitään erroreita, voisinko siis olettaa, että palautuslevylle on asentunut käyttöjärjestelmä ihan kunnollisesti? Sitten kysyisin ihan käytännön asiaa. Eli kun tavalla tai toisella tähän koneeseen tulee uusi kovalevy, niin koneen käynnistyksen yhteydessäkö laitetaan ensimmäinen palautuslevy sisään? Alkaako kone sen jälkeen neuvomaan kuinka asiassa toimitaan, vai pitääkö minun tietää jotain muuta asiasta (esimerkiksi käydä biosissa jotain säätämässä), että osaan palautuslevyt asentaa oikein? Entä epäilettekö palautuslevyillä olevan myös ajurit nyt valmiina, vai pitääkö minun ne löytää asennuksen jälkeen jostain? Täällä vinkattiin kuluttajansuojaan soittoa. Näin toimimmekin. Siellä oltiin sitä mieltä, että kovalevyn pitäisi kestää yli kaksi vuotta ja kehottivat ehdottomasti ottamaan yhteyttä uudelleen HP:n asiakaspalveluun. Joten sinne suuntaan uudelleen seuraavaksi yhteyttä ottamaan. Toivottavasti he voivat esimerkiksi lähettää uuden kovalevyn. Koneessa on myös aiemmin ilmennyt samantyylisiä oireita mitä täällä Afterdawnin jossain topikissa oli. Eli varsinkin flash pohjaisilla sivuilla kone jumahtaa ja pahimmillaan kaatuu. Välillä netissä surffaillessa kone muutoinkin mystisesti jumahtaa, noin 20 sekunniksi eikä ota tällöin mitään komentoja vastaan. Kuitenkaan viruksia koneesta ei ole löytynyt. Uskotteko näiden oireiden liittyvän myös jollain tavalla kovalevyyn ja mahtaako sen vaihtaminen auttaa näihinkin ongelmiin? zipperin mainitsemasta Smart HDD viruksesta en usko olevan kysymys, sillä kovalevyn rikkoutumisesta valittava ruutu on erilainen, Windowsin oma ilmoitus. Lisäksi kone ilmoittaa samaa ongelmaa heti koneen käynnistyessä, ennenkuin edes Windowsin kuva tulee ruutuun ja käyttöjärjestelmä alkaa avautumaan.
Olipa harvinaisen selkeäsanainen väliyhteenveto. Uskoisin, että noin voi olettaa. Muistelen, että palautuslevyjen teko-ohjelma verifioi lopuksi, että luotu levy vastaa alkuperäistä tiedostoa. Varmaan noin on HP:n kohdallakin. Eli kun tavalla tai toisella tähän koneeseen tulee uusi kovalevy, niin koneen käynnistyksen yhteydessäkö laitetaan ensimmäinen palautuslevy sisään? Alkaako kone sen jälkeen neuvomaan kuinka asiassa toimitaan, vai pitääkö minun tietää jotain muuta asiasta (esimerkiksi käydä biosissa jotain säätämässä) Laitat ensimmäisen palautuslevyn asemaan ja käynnistät koneen uudelleen. Koneen pitäisi nyt bootata tuolta levyltä. Sitten seuraan vain ohjeita ja laitat seuraavan levyn sitä pyydettäessä. Jos kuitenkin käy niin, että kone ei boottaakaan palutuslevyltä, vaan tulee virheilmoitus "Käyttöjärjestelmää ei löydy" tai jotakin vastaavaa, pitää sinun ensin mennä BIOS-asetuksiin, etsiä sieltä käynnistysasetukset ja valita CD/DVD-asema käynnistysjärjestyksessä ensimmäiseksi. Tallenna BIOS-asetuksen muutos ja käynnistä kone uudelleen ensimmäinen palautuslevy asemassa. Entä epäilettekö palautuslevyillä olevan myös ajurit nyt valmiina Palautuslevyiltä tehdyssä asennuksessa on mukana samat ajurit ja varusohjelmat, jotka koneessa oli ostettaessa. Toivottavasti HP tekee uuden päätöksen kuultuaan Kuluttajaviraston kannan. Viimekädessä voit viedä asian Kuluttajariitalautakuntaan. Käsittely siellä ei maksa mitään ja todennäköisesti lautakunta päätyy suosittelemaan jotakin hyvitystä. Arvelisin, että noin 50 % kuluista, joita uudesta kovalevystä ja sen mahdollisesta asennustöstä jouduit tositteiden mukaan maksamaan. Olethan jo ehtinyt käyttää kovalevyä 1½ vuotta ja nyt saat uuden levyn. Epäilen, että nuo jämähtelyt tuskin johtuvat kovalevyongelmasta. Kun Windows asennetaan nyt uudelleen, saattavat nuo ongelmat kadota. Jos ne palaavat, voi olla aiheellista tarkistaa, löytyykö HP:n sivuilta ajuripäivityksiä, jotka saattaisivat auttaa. e. lyöntivirheitä
Homma on hoidettu. Kerrotaanpa siis kuinka asiassa kävi. Soitin yritykseen josta kannettava oli hankittu (kuluttajansuojaviranomainen kehotti ottamaan yhteyttä koneen hankintapaikkaan, ei varsinaiseen valmistajaan kuten väliyhteenvedossani virheellisesti kerroin). Otin linjakseni enemmän vaativan sävyn, jossa toin heti kättelyssä ilmi koneen iän, mikä siinä oli mennyt mielestäni rikki, sekä takuun joka oli tässä tapauksessa 1 vuosi ja jo umpeutunut samalla ilmaisin myös pettymykseni koneen hajottua näin nopeasti. Yllättävää oli, että nyt yrityksen asiakaspalvelija kertoi samantien HP:n yksityiskäyttöön ostetuissa koneissa olevan 2 vuoden takuun. Kun aiemmin, heti koneen vian ilmentyessä olin yritykseen yhteydessä, he ohjasivat minut suoraan HP:n puoleen, ikäänkuin pesivät kätensä hommasta. Tuolloinhan HP:n puolella alettiin ehdottelemaan kotivakuutuksen puoleen kääntymistä ja tavalla tai toisella rahanmenoa tähän suuntaan. Puhelun jälkeen kone pakettiin, postitus ostopaikkaan ja noin viikon kuluttua kone palasi takaisin uuden kovalevyn ja esiasennetun Windowsin kera. Toimenpide meni siis takuun piikkiin. Kokonaisuudessaan homma meni oikein mukavasti. Suuresti kuitenkin ihmetyttää tämä käytäntö, että aina pitää vaatimalla vaatia ja tietää oikeutensa, jotta asiat edistyvät tai menevät "oikein". Matkan varrella on tullut eri elämän osa-alueilla vastaavanlaisia tapauksia, jossa on pitänyt pystyä vaatimaan, jotta asiat etenevät suotuisasti. Ihmettelen miksi näin pitää olla. Olisihan tässäkin tapauksessa voinut yrityksen asiakaspalvelija heti alussa kertoa tämän 2 vuoden takuun, tai viimeistään HP:n asiakaspalvelija. Kummallista. Suuret kiitokset vastauksista ja tuesta tämän asian päihittämisessä! Myös kuluttajansuojaviranomainen toimi tässä tapauksessa esimerkillisen hyvin.
Jotkin alan firmat hoitavat nuo asiat ns.ohjekirjan mukaisesti, eikä asiakkaille koidu moista säätämistä. Ikäväkyllä kaikki eivät näin toimi, vaan pyrkivät sälyttämään ongelman hoitamisen asiakkaalle. Mutta se mikä itseäni jäi kaivelemaan, on se että miten HP koitti tässä tapauksessa kusettaa asiakastaan. Heille tulee taatusti lähes jatkuvasti noita soittoja ja tiedusteluja laite ongelmien vuoksi, ja varmasti osa asiakaspalvelussa työskentelevistä "ohjaavat" nämä tietämättömät henkilöt juurikin vakuutusyhtiölle, ja vielä koittavat nyhtää rahaa siinä sivussa. Onneksi kuluttajansuoja toimii näinkin hyvin kuin se tässäkin tapauksessa toimi, lisäksi on hyvä muistaa että EU:n alueelta ostetuissa laitteissa on tuo 2 vuoden takuu. Aina tosiaan asiat eivät mene niinkuin niiden kuuluisi, ja sekä valmistajat että myyjät yrittävät pestä käsiään milloin mihinkin vedoten. Mutta kunhan tietää oikeutensa, ei heillä ole oikeastaan muuta mahdollisuutta kuin taipua lain edessä. Vielä kun nämä yritykset kun saavat riittävästi paskaa niskaansa, vihaisilta asiakkailtaan, niin luulisi heidän muuttavan strategiaansa. Tuntuu siltä että jotkin firmat ovat joko unohtaneet tai eivät ole edes kuulleet sanontaa: "asiakas on aina oikeassa". Noin asiat ei tosin todellisuudessa ole, mutta tuolla tarkoitan lähinnä sitä että yritykseltä fiksua toimintaa olisi kuunnella asiakkaitaan ja varsinkin heidän mielipiteitään. Samaa voisi sanoa eräästä Suomalaisesta mobiilialan jättiyrityksestä, joka loin aikoinaan perustansa sille että heidän tuotteensa vain olivat parempia sekä laadukkaampia kuin kilpailijansa. Jossakin kohtaa tuossa firmassa tosin menivät asiakkaat ja rahan himo sekaisin, ja nyt entinen maailmanykkönen onkin kakkonen, vaiko peräti kolmonen. Onneksi on olemassa firmoja jotka vielä kuuntelevat asiakkaitaan, näitä löytyy myös onneksemme melkein jokaiselta alalta.
Hienoa, että asia lopulta ratkesi onnellisesti. Tuo takuuaika-asia on pieni mysteeri. Kukapa osaisi vedota 2 vuoden takuuseen, sillä myyjät näyttävät ilmoittavan takuuajaksi 12 kk. Mutta kuten sanottu, loppu hyvin, kaikki hyvin.