Miten te saatte nämä kovalevy ongelmat korjattua ku ei taas mulla toimi kertokaa joku keino, ku en pääse katsomaan tiedostoja kovalevyltä, tulee valo, saa poistettua turvall. mutta ei tuu näkyviin. olisko jollai ratkasua?
Kyseessä on sitten nähtävästi ulkoinen USB kovalevy. Kun turvallisesti poistat levyä, niin näetkö siinä kohtaa kirjaimen suluissa kuten (D)? Jos et, niin koneesi tunnistaa todennäköisesti vain USB kotelon mutta ei kovalevyä sen sisällä. Mitä asialle voi itse kokeilla on se, että ottaa kotelon sisällä olevan kovalevyn irti ja kytkee sen suoraan tietokoneen SATA porttiin + virtakaapeli kiinni. Tämä on tehtävä silloin kuin kone on sammutettuna ja toimii vain pöytäkoneessa. Sitten vain kone käytntiin ja katsoo, että näkyykö kovalevy resurssienhallinnassa. On myös olemassa erikseen ostettavia USB liittimellä varustettuja ulkoisia kovalevyn lukijoita johon saa minkä tahansa levyn kytkettyä. Nämä toimivat koneessa kuin koneessa. Jos levyllä on tärkeitä tiedostoja niin kannattaisi ehkä kääntyä alan ammattilaisen puoleen. Jos itse kovalevy (siellä kotelon sisällä) on kunnossa, niin tiedostojen kopiointi toimivalle USB levylle ei paljoa maksa. Mikäli levyssä on oikeasti vikaa, niin ammattilaisen käsissä se on turvassa kaikenlaisila amatööreiltä, jotka voivat saada toimillaan paljon pahaa aikaan. Paras firma tässä maassa joka voi sinua auttaa on IT-Tohtorit Oy www.it-tohtorit.fi . Mikäli tiedostot levyllä eivät ole tärkeitä, niin kannattaa viedä se takuuseen tai jos takuuta ei ole jäljellä niin ostaa uusi levy.
eipä näy, olen itsekin aatellu, että olisko se sit sisällä se vika. kuinka todennäköistä on että tiedostot säilyy jos laittais korjaajalle. onko niillä sellasia vehkeitä? vai onko tämä jo mennyttä kalua ns.
mites levynhallinta ? jos näkyy siellä niin mitä tapahtuu kun koitat klikata sitä hiiren oikealla ja valita "avaa" ? levynhallintaan pääset esim. suorittamalla diskmgmt.msc suorita ikkuna aukeaa esim. windows näppäin + R näppäinkomennolla.
Toivottavasti saat levyn kuntoon. Jatkossa sinun kannattaa ostaa ulkoinen kovalevy ja aina joka kolmas päivä varmuuskopioit tärkeät tiedostot siihen ( Jos sinulla ei ole tällähetkellä tiedostoja kahdessa paikassa).
tämä itseasiassa on ulkoinen, ja arvaa vaan olenko potkinu itteäni ku on tiedostot siellä! ärsyttää ihan satasella. viimeksi tippu portaista alas, ja lähti vähän kuorta ensin, mutta nyt sit se teki tenän ku se pienen matkan tippu lattialle. ja portaista tippumisen jälkeen toimi ihan hyvin, kyllä sillonki säikähti, että oho, joko se nyt meni rikki,mut ei
http://www.ibas.fi/ Ibas hoitaa tiedostot takaisin lähes varmasti, mutta hintaa tälle tulee jo niin etten pidä sitä kannattavana ellei ole aivan liian tärkeitä tietoja.
Kyllä. Alustus poistaa kaikki tiedostot kovalevyltä. Tosin ei välttämättä lopullisesti koska esimerkiksi Recova ohjelmalla tiedostot voi saada vielä esiin. En voi kuitenkaan luvata että se palauttaisi alustuksen jälkeen kaikki tiedostot.
Vingeri tarkotti varmaan Recuvaa??? Toi on kyllä niin epävarma tie lähetä kokeilemaan alustusta ja sitten että jos jotain löytyis. Ota se kovo sieltä kotelosta ulos ja laita kiinni pöytäkoneen emoon suoraan, jos oikeen munkki käy niin saat tiedostot talteen. Ja tulevaisuuden varalle niin niitä ei kannata viskoo portaita alas tai muutenkaan pitkin lattioita ;D
Juurikin sitä tarkoitin ( Kirjoitusvirhe edellisessä viestissä, pahoittelen). Itsekin olen sitä mieltä että kovalevyä ei kannata alkaa alustamaan, jos siinä on tärkeitä tiedostoja. Recuva ei nimittäin pysty palauttamaan läheskään kaikia tiedostoja.
joo, no eihän sitä tietenkään tahallaan heittele niitä onko tuo turvallista sitte, etten vaan tee lisävahinkoa?
niin ja enhän minä oikeastaan voi edes koitta tuota, ku on vaan kannettava kone käytössä ja jos lähetän tämän kovon jonnekin, niin mitä suosittelette? olen törmännyt ainakin gelkiniin, it tohtoreihin ja alhberg data., onko kellään kokemusta näistä?
Jos asuinpaikkakunnallasi on joku paikallinen huoltoliike, kannattaa ottaa yhteyttä ja kysellä vähän mitä huolto maksaisi. Saatat päästä halvemmalla kuin lähettämällä levyn huolton johonkin kauemmas. Paikallisen liikkeen pojat osaa varmasti ainakin katsoa saako levyltä enää mitään talteen ja jos saa niin saattavat jopa yrittää onkia niitä tietoja ulos. Pidemmälle lähettäminen ei kannata, sillä levy voi pahimmassa tapauksessa joutua kuukausien mittaiselle reissulle ja palata korjaamattomana takaisin. Levyn maahantuoja voi tässä tapauksessa sanoa tylysti että heidän takuunsa ei kata käyttäjän toimista johtuvia vikoja(putoamiset yms.) ja laskuttaa huoltoreissun sinun kukkarostasi, eikä se ympäri eurooppaa pyörinyt kovo ole kovin halpa juttu.