Kovalevy asiaa...

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi TeePee80 22.08.2007.

1. TeePee80

TeePee80 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Elipä vanha(toinen) kovalevyni tilttasi, ja olen hankkimassa uuden. Mutta tuli tuossa mieleen että emossa (AsRock 4CoreDual-SATA2) on myös pari kappaletta noita SATA/SATAII paikkaa, niin kannattaako minun hankkia tuollainen SATA/SATAII-kovo tuohon koneeseen?

Ja toimiiko se, jos tuo minun C-asema on kytkettynä tuolla IDE-kaapelilla ja uusi olisi tuommoinen SATA/SATAII-kovo? Vai tarviiko molempien olla joko SATA/SATAII-kovoja tai noita "vanhoja" IDE-kovoja?

Hyvät neuvot ovat aina tarpeen, KIITOS!

2.  
  3. jemoolsk

jemoolsk Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kyllä voit pitää C:n IDE:llä ja kannattaa ostaa SATA/2 -liitäntäinen kiintolevy toiseksi kosak se liitäntä on nopeampi ja nykyaikaisempi kuin IDE. Eihän tuosta IDE --> SATA nopeuserosta ole oikeastaan mitään käytännön hyötyä, mutta koska hinta on sama niin miksi ostaa vanhempaa tegnologiaa...

4. PeteTK

PeteTK Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Molemmat ovat IDE-levyjä.

5. jemoolsk

jemoolsk Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Voi olla että olen tyhmä, mutta mitä tarkoitat tuolla? Käytetäänkö siis molemmissa liitännöissä samanlaista levyä, vai mitä?

6. PeteTK

PeteTK Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    @ Wikipedia:

"IDE (lyhenne sanoista Integrated Drive Electronics) on kiintolevyjen ja optisten asemien liittämiseen tarkoitettu liitäntäväylä. Liitäntäväylä pystyy liittämään kaksi laitetta kerrallaan (PATA) tai yksi laite väylään (SATA)."

Jaa tämä sivu