Ongelman yleiskuvaus Pitkään olen nyt pähkäillyt, miten saan uudemmalta (windows xp home-)koneelta jaettua tiedostot, lähinnä musan ja elokuvat vanhemman (windows 2000 pro-)koneen näkyville. Koneet on kiinni buffalon reitittimessä (WHR-HP G54), uudempi langattomasti ja vanhempi ethernet piuhalla. Mitä olen tehnyt ongelman korjatakseni Kokeillut kaikenlaisia kikkoja kotiverkon rakentamiseksi, yhdistämiseksi ip-osotteeseen ja sellasta. Keinot lopussa, tarvitsee kiihkeästi kaikenlaisia neuvoja, kiitos jo etukäteen! Muuta tärkeää? Reititin siis perusmalli ilman sisäistä adsl-modeemia ja näin.
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/406910 tuo on aika simppeli tapa. Jos Windowsin omaa tiedostojen ja kansioiden jakoa haluaa käyttää niin IPX/SPX protokolla on yksi tapa välttää mahdolliset ongelmat palomuurien kanssa.
Laitan tähän samaan ketjuun myös oman kysymykseni kun liippaa sen verran läheltä, toivottavasti Sinua ei haittaa royalme? Eli itsellä koneet internetissä seuraavasti: pistoke->ZyXel Prestige 645R -adsl boksi->Buffalo WBR-G54 langaton reititin/kytkin/tukiasema->tietokone nro1 Tietokoneet nro 2 ja 3 ovat yhteydessä internetiin Buffalon WLAN:in kautta. Prestige 645:n IP-osoite on 192.168.1.1 Buffalo käyttää osoitetta 192.168.11.1, ja kaikki verkon tietokoneet Buffalon DHCP-serverin tarjoamia IP:itä väliltä 192.168.11.2-192.168.11.4 Ongelma(t): Windowsin tiedostojenjako: Tietokoneet eivät näy toisilleen Verkkoympäristössä, vaikka periaatteessa Windowsin verkkoasetukset ovat oikein ja koneet samassa työryhmässä. Kuitenkin, tietokoneet jotka käyttävät langatonta verkkosovitinta näkevät toisensa ja pystyvät jakaa tiedostoja, mutta kolmas, "langalla" kiinni oleva tietokone ei näe näitä WLAN-koneita, vaikka miten asetuksia muuttaa. Niinpä olen joutunut käyttämään Hamachi-ohjelmaa saadakseni langallisen ja langattomat tietokoneet keskenään samaan verkkoon. Eikö tähän ongelmaan todella ole fiksumpaa ratkaisua? Eikö Windows siis ymmärrä yhdistää "langatonta verkkosovitinta ja lähiverkkoyhteyttä" käyttäviä tietokoneita keskenään? Porttien uudelleenohjaus: Port forwarding onnistui ennen mainiosti, kun käytössä oli pelkästään tuo Zyxelin boksi, jonne siis laitoin SUA Server Setuppiin tarvittavat portit ja koneen sisäverkon IP:n. Kuitenkin nyt kun on Zyxelin perässä vielä lisäksi tuo Buffalon boksi, ei port forwardit enää onnistukaan. Molempien boksien asetuksiin osaan toki erikseen asettaa nuo portit ja IP:t, mutta ainakaan pelkästään Buffaloon asetusten tekeminen ei ongelmaa ratkaise (=>portit pysyvät kiinni). Mitä olen itse lukemastani ymmärtänyt, niin taidan kärsiä ns. Dual Natting -tilanteesta, eli molemmissa bokseissa on NAT päällä eikä uudelleenohjaus siksi onnistu. Ilmeisesti minun pitäisi siis saada jompi kumpi boksi säädettyä siltaavaan tilaan, jolloin vain toisen NAT olisi päällä eikä porttiasetuksia tarvisi tehdä kuin tälle NATtaavalle boksille. Olenko oikeassa? Miten tämä käytännössä tapahtuu ja kumpi boksi pitäisi säätää siltaavaksi? Löysin Buffalon käyttöohjeesta seuraavan pätkän, auttaisikohan tämä järjestely ongelmaan (lähinnä siis kohta 2)? If there is another router on the network, you have the following options. I. Divide the network into two nodes. Unplug the WAN side cable Open the configuration screens, click on the Advanced button, LAN Setting, LAN Port, and set the IP address of the LAN port to a different IP address range than the other router assigns. For example, if the other router assigns addresses in the 192.168.0.x range, set the AirStation to 192.168.10.1. Set the subnet mask to a range appropriate to the IP range you selected. 255.255.255.0 is a good default setting. Connect the AirStation (WAN Side) to the modem. Turn on the DHCP Server. Set the assigned IP address to match the IP address of the LAN you selected. For example, if your LAN IP address is 192.168.10.1, set your assigned IP address to 192.168.10.2. Reconnect the WAN side cable. Restart the PC II. Use the AirStation in bridge mode, disabling the router. Buffalo Technology recommends a static IP address be assigned to the AirStation if this mode is used. This allows the administrator the ability to always find the AirStation for configuration or administration purposes. Connect to the AirStation and open the configuration screens. Click on the Advanced button, LAN setting, LAN port. Set the IP address of the LAN port to the IP address to be used for the AirStation. Set the subnet mask to match the network parameters of the existing network. Turn off the DHCP function. Set the assigned IP address to a range that does not conflict with the existing network. For example, if the current network router is assigning IPs in the 192.168.0.x range, set the AirStation's assigned IP address range to 192.168.100.2. Connect a network cable from the existing network to one of the LAN ports on the AirStation. These ports are labeled X1-X4. NOTE: Do NOT use the WAN port! Restart the PC.
Zyxel siltaavaksi niin johan pelittää. Ohjeet tuohon taitaa löytyä jopa Zyxelin manuaalista... Joka tapauksessa lyhyesti; NAT pois, DHCP pois ja reititin siltaavaan tilaan. (bridged)
Kiitos vastauksesta. Minulta ei ZyXelin manuaalia löydy ollenkaan, joten sen säätämisen puolella olen tähän asti aina mennyt kokeiluperiaatteella. Entäpä tuo toinen vaihtoehto, siis että asettaisin tuon Buffalon WLAN-boksin bridged-tilaan? Toimisiko myös tällä tavalla? Siihen ainakin olisi tuo selkeä ohje, ettei mene aika ja hermot kokeillessa vääriä asetuksia...
Lisätäänpä tuohon edelliseen vielä sellainen kysymys, että minne valikkoon minun tulisi iskeä tuo Buffalon IP-osoite, että Zyxel tajuaisi jatkaa kaikki tulevat paketit eteenpäin bridged-tilassa? Käyttöohje Prestigelle löytyi firman sivuilta, mutta kovin on vaikeaselkoista tekstiä..
Kun zyxel on siltaavassa tilassa, niin ne paketit kulkee suoraan sen läpi tuolle buffalon reitittimelle, joka sitten jakaa ne ohjatulla tavalla. Eli Zyxelin asetuksia ei tarvitse sen erikoisemmin enää säätää, vain tuon buffalon. Toki tuo homma toimii myös niin, että Zyxel reitittäväksi ja buffalo siltaan. En itse ainakaan näe tuossa mitään ongelmaa.
Nyt on sitten säädetty tuo Buffalo siltaavaan tilaan, ja vain Zyxelissä pitäisi olla NAT päällä. Kuitenkin, nyt en saa enää Buffalon boksiin lainkaan yhteyttä, ikään kuin se ei olisi koko verkossa, eikä myöskään Zyxeliltä päin pysty pingata mitään verkon tietokonetta. Internet kuitenkin toimii mainiosti. Zyxelistä avasin tarvitsemani portin, mutta yhä port check -ohjelmat ilmoittavat, että portti olisi kiinni. Missähän on vika?