kotiteatterikaiuttimet

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi maumau 03.03.2003.

1. maumau

maumau Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Olen rakentanut kotiteatterin neljällä samnalaisella laadukkaalla kokoalueen kaiuttimella. (Gradient 1.1)
    Mielestäni ei normaali olohuoneessa tarvita keskikaiutinta, jos katselijoita on 2-3 ja kaikki ovat noin 20° sisällä television ta projisoidun kuvan keskiakselilta. Repliikit paikantuvat hyvin keskelle, vaikka ei ole keskikaiutinta. Eriasia jos ollaan kaukana keskiakselilta niinkuin elokuvateatterissa. Subbariakaan ei välttämättä tarvita, jos on tarpeeksi alas menevät kokoalueen kaiuttimet. Ehkä kaikkein matalimmat tehosteäänet 35 Hz:stä alaspäin jäävät pois. Niiden toistaminen kunnolla ei ole ongelmatonta normaali olohuoneessa vaikka olisikin subbari. Olen tyytyväinen ratkaisuuni. Mielipiteitä?

2.  
  3. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Kannattaa keskittyä nauttimaan systeemistä, jos se omasta mielestä kuulostaa hyvältä.

Jos repliikit paikantuvat keskelle, ei keskikaiutin varmaankaan ole tarpeen. Itse olen huomannut ongelmaksi sivummalta katsomisen, en nyt ole asteina miettinyt, mutta varmaan lähes 45 astetta on reunimmaisen nojatuolin paikka sivussa keskilinjalta.

Subbari on myös ihan itsestä kiinni. Gradientit varmaan toistavat tosiaan johonkin 35Hz:n paikkeille riittävän suurella änenpaineella, sehän riippuu tietysti myös rakennuksesta ja kajareiden sijainnista, mutta ennen kaikkea kuuntelijan vaatimuksista. Olisihan se hauska saada joku 20Hz kunnolla kuuluviin, mutta tulee kyllä jumalattoman kalliiksi tehdä moinen systeemi normaalikämppään.

Jaa tämä sivu