Kotiteatteri vs. stereot

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta musiikista -osiossa. Ketjun avasi miguel11 29.08.2005.

1. miguel11

miguel11 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olen ostamassa joko stereot tai kotiteatterin ja max hinta saisi olla noin 600 euroa. Olen hieman noita katsellut ja huomannut, että kotiteatteri luonnollisesti maksaa huomattavasti enemmän kuin stereot. Päätarkoitus olisi musiikin kuuntelu tietokoneelta, mutta katson melko paljon elokuvia, joten tätä puoltaisi kotiteatteri.

Minulla ei ole kummastakaan (stereoista tai kotiteattereista) hirveästi kokemusta ja edellisistä Pioneer-merkkisistä stereoistani (erinomaiset)jouduin luopumaan. Päteeko stereoissa/kotiteattereissa mitenkään, että yksi merkki olisi ''laadukkaampi'' kuin muut?

Kumpi tähän tarkoitukseen olisi parempi? Onko nykyiset stereot jo tarpeeksi hyvät hoitamaan elokuvien äänet? Tietokoneella pelaamistakin harrastan, mutta peleissä joita pelaan ei ole erityisen ihmeellinen äänimaailma.

Kaipaan siis vinkkejä ja positiivisia ja negatiivisia puolia kummastakin.

2.  
  3. turska

turska Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Noita foorumeita kannattaa käydä lueskelemassa,siellä asioista paljon juttuja/testejä/kokemuksia.Käyttäjäkuntia on kaksi,toiset vannoo irtosysteemien nimeen (minä) ja toiset ns.pakettiratkaisuihin.
    http://www.dvdplaza.fi/forums/forumdisplay.php?f=7

4. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Ei, valitettavasti, koska ostaminen olisi silloin paljon helpompaa. Suosittelen kirjastoreissua ja siellä lueskelemaan Hifi-lehteä tai Tekniikan Maailmaa sopivien testien löytymisten toivossa.

Myös joku ASIANTUNTEVA kodintekniikkamyymälä voisi olla hyvä vierailukohde. Oman kokemukseni perusteella tämä ei siis tarkoita esim. Giganttia, sen sijaan Tampereelta en voi olla kehumatta Hifihuonetta. Tälläisissä liikkeissä myös kuuntelu ja vertailu onnistuu.

On selvää, että budjetillasi ei saa kunnollista viritinvahvistinta ja viittä hyvää kaiutinta + subbaria, joten joudut joko tinkimään tavaran määrästä tai sen laadusta.

Kaiuttimien vaikutus äänentoistoon on kuitenkin huomattavasti merkittävämpi tekijä kuin vahvarin, joten ellei kuunteluhuoneesi ole kovin suuri, lähtisin liikkeelle ihan halvimmista vahvareista. Tulevaisuuden laajennettavuus siinä tietysti kärsii.

Kohtalainen monikanavaviritinvahvistin ja aluksi kaksi kohtuullista kajaria voisi myös olla hyvä aloitus. Takakajareiksi voisi aluksi vaikka hommata jotkut käytetyt pöntöt vitosella ja keskikajarin jättää ihan suosiolla pois. Sitten kun rahaa on joskus lisää, voisi ostaa lisää pönttöjä ja subbarin.

Joka tapauksessa sekä pelien että elokuvien kohdalla iso parannus on jo kaksi kunnollista kaiutinta. Surroundin vaikutus on ainakin omasta mielestäni paljon pienempi, ja ainakin pienempi kuin mitä markkinoinnista voisi päätellä.

Viimeksi muokattu: 30.08.2005

Jaa tämä sivu