Kotipalvelin, hinta noin 1.5k€

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi kaisa_w 26.07.2008.

1. kaisa_w

kaisa_w Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Vanha palvelin olohuoneen nurkassa alkaa kuuden vuoden iässä jo vetää viimeisiään, joten uutta pitäisi hankkia. Olen muutaman päivän surffannut verkkokauppa.comissa yrittäen saada pakettia kasaan, mutta rautapuolen tuntemukseni on sen verran vanhentunut, etten enää tiedä mihin erityisesti pitäisi kiinnittää huomiota komponenttien valinnassa, ja mikä on jo vanhentunutta rautaa... joten kysyn nyt sitten täältä. Ehdottaisiko joku kokoonpanoa?

Muutamia mietiskelyjä:
    - Prosessori joka tukee virtualisointia (AMD-V tai Intel VT).
    - 64-bittinen arkkitehtuuri
    - Rauta-RAID, jossa SATA 3Gb/s paikkoja mieluiten vähintään 4 kpl. Jossain sivustolla väitettiin, että vain 3ware:n rauta-RAIDit sopivat yhteen Linuxin kanssa... ?
    - Kiintolevyjä mietiskelin 3x750 GB (RAID5:llä tuo olisi siis 1,5 TB)
    - Muistia ensi alkuun ainakin 4GB... olen ihan pihalla tyypeistä ja nopeuksista. Ja pitäisikö olla enemmän?
    - Näyttökortilla ei väliä, tällä ei pelata, kunhan siitä jotakin näkyy silloin kun hätä on suurin. Äänikorttia en tarvitse.
    - Jokin DVD+-RW asema
    - Riittävän iso kotelo, ettei aina tarvitse purkaa koko palvelinta päästäkseen käsiksi hajonneeseen osaan.
    - Jokin poweri ja tuuletus/jäähdytys, näistä minulla ei ole hajuakaan.
    - Kaikkien osien tulee jutella Linuxin kanssa.

Koneella pyörii minun ja kavereideni virtuaalipalvelimia, joilla on erilaisia webbisovelluksia (LAMP tai IIS&MSSQL), domaineja, meilejä, yms.

Budjettini on noin 1500€, mutta ylikin saa mennä jos on syytä.

Paljon kiitoksia jo etukäteen avusta.

2.  
  3. Euphemos

Euphemos Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
  4. kaisa_w

kaisa_w Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitoksia linkistä! Olen nyt muutaman päivän lueskellut aiheesta ja tuo on kyllä sen verran mielenkiintoinen idea että taidan kallistua siihen suuntaan.

5. Euphemos

Euphemos Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kuten threadista selviää, on OpenSolariksella kuitenkin hiukan tarkemmat vaatimukset raudan suhteen... en tiedä, onko vielä yksikään P45-lankku tuettujen joukossa.

Jaa tämä sivu