1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kotelotuuletin nostaa koneen lämpöjä?

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi ResoNas 14.07.2004.

  1. ResoNas

    ResoNas Guest

    Päätin tossa laittaa koteloon toisen 120 millisen tuulettimen. Antecin manuaalin mukaan asennettu. Imee ilmaa kotelon edestä ja puhaltaa taakse. Takatuuletin puhaltaa koneesta ilman ulos.
    Lämmöt oli ennen tuulettimen asennusta CPU: 48-49C ja emo: 31-32C. Ja nyt ne on CPU: 54 C/emo: 35 C. Prosessorin tuuletin pyöri ennen etutuulettimen asennusta 2593-2634rpm ja nyt se pyörii 2700rpm.

    Miten tää on mahdollista? Sotkeeko tuo etutuuletin muka kotelon ilmavirtaa? Mun käsittääkseni sen pitäisi parantaa sitä.
     
  2.  
  3. Conex

    Conex Member

    Liittynyt:
    02.06.2004
    Viestejä:
    46
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mulla oli muuten sama juttu vanhan AMD koneen kanssa (kunnes viisastuin ja ostin Intelin :)). Jostain syystä koneen etutuuletin nosti lämpöä koneen sisällä. Homma meni hyvin kun laitoin kaikki tuulettimet taakse puhaltamaan ilmaa ulos. Kyselin alan liikkeistä niin suosittelivat laittamaan kaikki hyrrät puhaltamaan ulospäin?!?!

    Voihan se sotkea sitä ilmavirtaa sen verran että se kiertää nyt esim. näytönohjaimen kautta prossulle... Jolloin näyttiksen kuuma ilma tulee rossulle.

    [Off Topic]
    Kyllä tää Intelli on hyvä. Ei mitään tuuletusta kotelossa ja lämmöt ei koskaan nouse yli 40C. Levossa yleensä 32C.
    [/Off Topic]
     
    Viimeksi muokattu: 14.07.2004
  4. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    tai kone ottaa "viileä" ilmaa sisään edestä(ei esim patterin tai lämminvesiputken vierestä)?
    sivupelti ollut ennen auki/kiinni?
     
  5. ResoNas

    ResoNas Guest

    Toi mun kone on pöydän päällä ja sen takana on ikkuna/sivupelti on paikoillaan. Speenfanilla lakkautin etutuulettimen pyörimisen kokonaan. Lämmöt tippu pikku hiljaa takaisin normaalille tasolle ja prossun tuulettimen kierrosluvut tippu heti 2550rpm.

    Mulla kun on toi Sonata Piano- kotelo, niin vähän vaikeelta vaikuttais toi tuulettimen toisinpäin kääntäminen ku siinä on kovalevykelkat edessä. Kotelossa on neljä noin 2 sentin levystä viivaa tuulettimen pinta-alalla, joidenka läpi se imee ilmaa koteloon.
    Niin jos mä käännän sen toisin päin niin, eikö se ole periaattessa sama kuin puhaltas päin seinää, kun kerta ilma ei pääse vapaasti virtaamaan suoraan eteenpäin?
     
  6. Conex

    Conex Member

    Liittynyt:
    02.06.2004
    Viestejä:
    46
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kyllähän se varmaan vähän heikko on se ilmavirta jos sen kääntää. Varmaan paras ratkaisu on käyttää vaan niitä takatuulettimia. Vaihtele hyrrien paikkoja ja testaile mikä on paras asetelma, sillä se selviää.

    Mulla oli sillon aikanaan myös yksi korttipaikka tuuletin joka oli näyttiksen alla jolloin se imi näyttiksen ilman pihalle. Se alensi aika roimasti lämpöjä.
     
  7. plugg

    plugg Regular member

    Liittynyt:
    07.07.2004
    Viestejä:
    186
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ylimääräisille sormisuojille kannattaa näyttää vähän väkivaltaa, melutasokin laskee. Kaikki muukin roina kannattaa siirtää pois tuulettimien edestä jos vain mahdollista.
     
  8. jarzza

    jarzza Guest

    Toinen tuulari eliminoi toisen tehon, "panee vastaan".
    Minnepäin menee powerin ilma jne. Tarkista kierto.
     
  9. ResoNas

    ResoNas Guest

    Kyllä toi Conexin kikka näytti toimivan, kun pistin puhaltamaan ulospäin. Prossun lämpötila on nyt 48 astetta ja emon 30. Kiitän jälleen kerran neuvoista.
     
  10. sammy56

    sammy56 Member

    Liittynyt:
    03.02.2003
    Viestejä:
    42
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Niinpä. Se ilmankierto ratkaisee , jos se toimii niin ei tuo sisään ilmaa imevä tuuletin mitään pahaa tee järjestelmälle . Eri koteloissa vaan tuppaa olemaan vähän eri kohdassa noi aukot , yleensä poisto aukot kannattaa olla katossa koska se poistaa tehokkaimmin kuuman ilman ulos. Ja aina johdot sun muut tehokkaasti nipussa jotta ilma kiertää..



    HEHE! Eihän toi AMD mitään lämpene , aina lämmöt rasituksellakin 40C max ;-)
     

Jaa tämä sivu