Mitenkähän muuten... jos kopiointi on tosiaan tehty ennen vuoden vaihdetta, tekeekö se kopiosta laillisen, jos se on tehty nykyisen laillisesti? Vai tarkoittaako tämä nyt sitä, että heitämme mp3-soittimet roskiin. J a tuhoamme kaikki cd-levyt joita olemme tehneet auto käyttöä varten alkuperäisistä, jotta ne eivät tuhoontuisi täysin. Jne. jne. Vai sakottaako poliisi-setä ensi vuonna jos satun pitämään autossani näkyvillä poltetun cd-levyn. Miten tutkitaan, että onko kyse laillisesta materiaalista. Kyllä olemme aikoihin elelleet.
Kopio on laillinen jos se on tehty ennen vuodenvaihdetta (tämähän siis koskee kopiosuojatusta levystä tehtyjä kopioita). Eli jos levyssä ei ole suojausta sen saa edelleenki kopioida. Ja jos CD toimii normaalissa CD soittimessa niin siihen ei saa vahvaa kopiosuojaus tehtyä mitenkään, jonkun täytyisi vaan käydä tekemässä tästä ennakkotapaus. Ja poliisi ei ala tavallisen kuluttajan levyjä tarkistelemaan, muutenkin todella hankala todistaa ettei kopio olisi tehty ennen vuodenvaihdetta.
Luontipäivän näkee kohdasta properties-created mutta tietystihän koneen päiväys voi olla vahingossa väärä kun kopioita ottaa. Tietysti ne levyt jotka julkaistaan 1.1.2006 jälkeen niin voi olla uskottavuus koetuksella jos kopio otettu edellisvuonna. Lähes kaikki uudet levyt tullaan kopiosuojaamaan joten ei kannata murtaa koska rangaistus kovempi kuin jos suoraan lataa netistä. Muistaakseni laki on niin että netistä ei saa imuroida musiikkia mutta se ei kuitenkaan ole rangaistavaa.
Hah... jos mua yritetään tulla sakottamaan laittomasta kopiosta, mä kyllä vetoan väärinkäsitykseen ja siihen että eikös se tanja sanonu että kyllä omasta levystä saa kopion omalle mp3 soittimelle tehdä jollei kopiosuojaus ole niin vahva ettei sitä pysty kiertämään... ja jos sen kopion on saanut tehtyä niin eihän se suojaus ole sitten niin vahva ollu :-D Ja jos rupeevat kyselemään sitä alkuperäistä levyä, niin sehän on tietenkin hävinny, onneks oli sentään edes se kopio tallessa...
Juupa juu... tässähän se juuri käykin ilmi tämän lain epäkohdat. Jos kerran kopion tekeminen on laitonta, niin ei sitä silloin saa kopioida edes .mp3 soittimeen, koska tiedostosta syntyy toisinto. Typerää jos ensin on laki jossa todetaan joku asia rikolliseksi ja sitten aletaan puhumaan, että kyllä sitä saakin kiertää. Siltä lailtahan menee täysin uskottavuus!!! Kyllä jos laki on kehitetty niin kyllä sen pitää olla selvä! Eikä mikään kötöstys josta ei ilmene mikä nyt oikeasti on laillista. Ja semmoista kopiosuojaa ei vielä ole cd-levyihin kehitetty, että tietokoneella sitä ei saisi kopioitua. Aika hassua, mutta en ole hekilökohtaisesti ikinä edes törmännyt sellaisenn cd-levyyn, että sen kopiosuojauksesta olisi edes huomannut! xD Kyllähän tässä nyt lokitkin jo nauraa!!!
Mä oon sitä mieltä, ettei noi CD-levyjen "Kopiosuojaukset" oo missään nimessä täytä tota vahva ilmausta. Täyttävätkö sitten olenkaan ees kopiosuojauksen määritelmääkään. Nimittän esimerkiks Linukka kysyy vain että levyllä on dadaa ja musiikkia kumman haluat käynnistää. Eli käytännössä niitä musiikkiraitoja ei oo suojattu ollenkaan. Eli levyllä vaan sattuu olemaan ohjelma joka toimii yhdessä käyttöjärjestelmässä vaikkakin se estää siinä noiden musiikkiraitojen käytön. Mutta kun sen ohjelman samuttaa (tai ei käynnistä olenkaan) niin raidat näkyy taas normaalisti. Olkoonkin, että sen ohjelman samuttaminen on välillä hankalaa. DVD-levy onkin sitten toinen juttu. Siinä sentään on raidat salattu niin, että niiden purkamiseen tarvitaan ohjelma, eikä toisinpäin. Tonkin kopiosuojauksen vahvuudesta voidaan olla montaa mieltä. Mun mielestä toikaan ei missään nimessä täytä sitä vahvan määritelmää, mutta tota voi jo sanoa suojaukseks. Oikeastaan mun mielestä musiikkilevyihin on mahdotonta tehdä vahva kopiosuojaus niin kauan kun niiden täytyy toimia noissa vanhoissa CD-soittimissa. sillä niihin ei saa millään ilveellä sellasta ohjelmaa joka pystys purkamaan salattua dadaa. Sekin on sitten toinen juttu, että miten käsitellään niitä tahallan rikkottuja raitoja siellä levyllä. Mun käsitääkseni ei virheiden korjaustakaan voi oikein millään käsittää kopiosuojauksen purkamiseksi. Joten loppupäätelmänä olen sitä mieltä, että musalevyjen muuntamisessa, ei tehdä mitään lainvastaista ees ensi vuonna. Olishan se aika kummallista jos Winukan ja Linuxin käyttäjät olis eri viivalla, sillä kun toi ohjelma ei toimi Linuxissa niin siinä sitä ei ees tarvitse kiertää, mutta Winukan käyttäjät tekisivät rikoksen samalla levyllä. (vai kuvitelevatko levy-yhtiöt, että pelkkä teksti levyn kannessa riittää kieltämään levyn tökkäämisen myös Linuxiin.) Tää on sitten vaan mun tulkinta. En sitten tiedä miten noi päättäjät asiaan suhtautuu. Jos ne on tehneet tällasen lain niin niiden tulkinatkin voi kyllä olla aika erikoisia. Haluaisin kyllä nähdä tuomarin joka kaikki faktat nähtyään voi kirkain silmin väittää tota kopiosuojausta vahvaks. Ei laissa muuten missään kohtaa kielletä kopioimasta levyä omaan käyttöön. Ainoastaan kielletään vahvan kopiosuojauksen kiertäminen ja nyt sitten epätietoisuutta aiheuttaa se kun kukaan ei oo määritelly sitä vahvaa kopiosuojausta. Sen takia tosta kopioinnista liikkuu kaikennäköistä juttua.
Mielipide: Cd:n "kopiosuojausta" ei tosiaan voida määritellä vahvaksi, mutta dvd:n kyllä. Dvd:tä ei ihan kukatahansa onnistuisi murtamaan, jos DVDJon ei sitä olisi jo tehnyt. Valmiita ohjelmia käyttämällä se tosin on naurettavan helppoa, mutta mielestäni se ei tee kopiosuojausta yhtään heikommaksi, mitä se alunperin oli. Kuluttajalla on kuitenkin oikeus ottaa levystään muutama varmuuskopio, joten tätä oikeutta vastaan kopiosuojaukset sotivat. Mielestäni jokainen kopiosuojaus on laiton, koska se polkee lain myöntämiä oikeuksia. Alkuperäiseen kysymykseen sen verran, että "rikokset" jotka on tehty ennen kuin siitä on tullut rikollista eivät ole rikoksia.
Niin se on hyvä, ettei lakeja saa ikinä soveltaa taannehtivasti. Suomessa on ollu vaan yks laki joka on ollu taannehtiva ja se on toi sotasyyllisyyslaki, mutta tiedä sitten häntä, että koska toi mediateolisuus saa senkin asian käännettyä päälaelleen. Tuntuu vaan sen edut välillä olevan niin tärkeitä, että ne ajaa kaiken muun ohi. (vr. terroristit ja p2p-kopioijat olis niiden mielestä ne joihin noita tallennettuja teletunnistetietoja voitaisiin käyttää.)
Suomessa säädetään jatkuvasti lakeja, jotka ovat voimassa myös taannehtivasti ts. voidaan soveltaa myös voimaantuloa edeltäneisiin tapahtumiin. Vuodessa tuhansia lainkohtia. Lähtökohtana on se, että mikäli lailla muutetaan _rangaistavaksi_ joku teko, mikä ei ennen ole ollut rangaistava, ei sitä voida soveltaa tekoihin, jotka on tehty ennen lain (muutoksen) voimaantuloa. Noista ladattujen/ripattujen tiedostojen päivämääristä: Tuskin niistä tai niiden väärentämisestä on sen ihmeemmin merkitystä rikostutkinnassa. Ensi sijassa kalastellaan ns. suuria kaloja, joten ei teidän mp3 rippaukset taida kiinostaa ketään, kyllä ne hommat selvitellään muilla keinoin.