Minulla on 4 vuotta vanha p4 2,5GHz kone 333MHz:n DDR-muistilla 1,5Gb ja nvidian 6600 ohjain. Käyttö on aika kevyttä, lähinnä nettiä ja perus hyötyohjelmia, kuten kuvankäsittelyä, CAD-juttuja, Excel-taulukoita, elokuvia jne. En ollenkaan pelaa. Olen kuitenkin harrastanut tietokoneita vuodesta -90, paitsi nämä viimeiset 4 vuotta olen pärjännyt tällä koneella ja läppärillä. Eri käyttöjärjestelmiä haluaisin kokeila ajaa yhtäaikaa virtual-serverillä. Nyt on taas halut iskenyt ostaa uusi kone ja yritän sitä itselleni perustella. Kuitenkin jos koneen ostaa, niin haluaisin sitten reilusti paremman, muttei kuitenkaan tarvi överiksi mennä. Olen ajatellut Q9300 suoritinta ja silent-mallista 8600 tai 9600 geforcea. Tärkeää on koneen hiljaisuus, joten mitään ylitehokkaita näytönohjaimia en hanki (enkä edes tarvitse). Samoin silloin ei ole tarvetta milllekään järeälle powerille. Oisko tuo sonata III hyvä koteloksi? Parikin pakettiversiota olen jo kasannut näiden keskustelupalstojen vinkkien perusteella luokassa 800-1000€. Kuinkahan paljon tuommoisellla käytettävyys paranee entisestä, onko tuo sijoitus minun käytössäni sen arvoinen? Joskus vanha kone tuntuu vaan tukkoiselta, vaikka sitä siivoileekin.
Jos et kerran pelaa niin älä hanki tehokasta näytistä koska niissä on etua vain jos teet jotain 3D...Matrox tekee 2D kortteja jotka sopii mainiosti kuvankäsittelyyn. Näyttiksellä kun ei niin paljon väliä peruskäytössä niin oo... Sonata 3 on mainio kotelo hinta/laatu/hiljaisuus suhteeltaan...ruuvit tulee mukana ja esim.kovolle on äänieristävät tapit kuten myöskin 4-tapit kotelon pohjassa...
Täytyypä tuota näyttisjuttua vielä pohtia, ihan hyvä pointti. Sanokaas vielä, onko tuommoisella peruskäytöllä juurikaan hyötyä vaihtaa vanha P4 uuteen Q-prossulla olevaan koneeseen? Joskus useampaa juttua yhtäaikaa tehdessä jumittelee. Useinhan se on niin, että jumitukset tulee kovalevyä lukiessa tai jotain massiivisempaa tiedostoa käsitellessä. Onko nykyiset yhden kovalevyn systeemit paljonkin nopeampia, kuin vanhat? Oisko järkevää rakentaa raid-viritys samantien?
Ainakin emolevyille integroidut RAIDit jumittavat konetta surkean kirjoitusnopeuden vuoksi. Kuvankäsittely ja CAD-työskentely nopeutuvat huomattavasti kunnon RAID-kortilla (esim. Promise SuperTrak EX4650) ja isolla määrällä keskusmuistia, väh. 4GB. Kuuluuko käyttöön mahdollisesti myös 3D-mallinnusta? Mikäli kuuluu, tällöin emolevyksi esim. MSI P45 Neo2-FR kahdella PCI-E x16 -liitännällä ja näytönohjaimeksi Radeon HD3870, jonka voi softamodata yhdeksän kertaa kalliimmaksi FireGL V8600:ksi. Myös neliydinprosessorista saat silminnähtävää hyötyä, mikäli vain käytettävät ohjelmat neljää ydintä tukevat.
Aika houkutteleva tuo msi, tosin tuota emoa ei ainakaan jimmsillä ole hyllyssä, vaan neo3 ja platinum malli. Taitaa tuo näytönohjain olla kuitenkin turhan järeä, 3D:tä ei nykyisissä hommissa paljon tarvi (aikaisemmin paljonkin). Paljonkohan tuollaiseen erilliseen sata-raid-ohjaimeen kannattaisi sijoittaa rahaa, jotta se olisi indegroitua parempi? Tarjonta on aika kirjavaa, saako kunnollisen esim 100€:lla?? Sitten vielä se perinteinen keskustelua herättävä kysymys: nvidia vai radeon (vai matrox tai joku muu)? Jos en pelaa, vaan teen kaikkea hyötyjuttua (grafiikka, 2d-cad (hiukan 3d), kuvankäsittely, elokuvat jne jne...) Riittääkö 100€ hinnaksi? max 200€ olen ajatellut. Tuossahan tuli kyllä jo aika hyvät kommentit radeonista ja matroxista, mutta en aivan vielä ole vakuuttunut matroxista. Joskus ennenvanhaan matroxin ohjaimet oli aika mopoja, siitä jäi kammo niitä kohtaan. Tosin siihen aikaan tuli enemmänkin pelailtua pelejä. Näköjään nimimerkille graafikko oli kauppias suositellut myös radeonin 3870 ohjainta.