Morjens! Tälläisen konepaketin kasailin, ja nyt toivoisinkin parannusehdotuksia kokoonpanoon / varmuuden osien yhteensopivuudesta. Hyvää hinta/teho/laatu -suhdettahan tavoitellaan toki. Tarkoitus oli kasata ok pelikone, jota nyt toki käytetään muuhunkin kotikäytössä tuttuihin tarkoituksiin, johon on aikanaan näpsäkkää lisätä toinen näyttis tehoja tuomaan. Emolevy nyt lähinnä mietityttää, et saako parempaa halvemmalla tai pienellä hinnan nostolla ja toisen näyttiksen saa lisättyä sit mukisematta (crossfire). Hinta on jo melkolailla katossa. Tietoaseman valitsin liikkeeksi hyvien kokemusten ja kahdenvuoden keskusyksikölle luvatun takuun vuoksi. Eipä muuta kuin valistakaa mua ja kiitos vastaajille jo etukäteen!
CNPS9500 on meluisa ja suhteellisen tehoton kalliiseen hintaansa nähden. Tilalle Noctua NH-U12P (58e), joka näyttääkin olevan ainoa nykyisistä paremmista jäähyistä, mitä Tietoasemalla myydään. Emolevyksi mieluummin Gigabyte GA-EP45-DS4 (137e) parempien virransäästöominaisuuksiensa vuoksi, jos et tarvitse Asuksen Express Gatea. DVD-polttavaksi jokin SATA-väyläinen, kuten Samsung SH-S223F (29e). Näytöksi mieluummin tuoreehko testivoittaja Eizo FlexScan S2201WSE (289e). I-Triguet ovat säälittäviä mölylaatikoita, tilalle oikeat aktiivikaiuttimet, kuten M-Audio Studiophile AV40:t Thomannilta (139e). Ja 90e kasaamisesta/asennuksista vaivaisella 2v takuulla on melkolailla ryöstöä. Oletko aivan varma, että tarvitset moista turhaketta, kun kerran noiden osienkin takuu yksittäin yltää kahteen vuoteen tai pidemmällekin?
Jäähy, levyasema ja näyttö vaihdettu. Mutta mites toi emolevy, kun luin tuolla toisella sivustolla siitä ja tälläinen tarttui silmään "PCI Express x16 -liittimien suhteen Gigabyte on turvautunut vastaavaan ratkaisuun kuin Asus, ja ylimmät kaksi liitintä tukevat PCI Express 2.0 -standardia, mutta ainoastaan ylin kykenee toimimaan täydellä x16-nopeudella. CrossFire-ominaisuutta käyttäessä ylimmän liittimen nopeus laskee keskimmäisen liittimen mukaisesti x8:ksi." Eikö se olis hyvä jos kummatkin toimisivat tolla x16? Esim. Asus P5Q Pro ilmeisesti? Vai olenko ihan hakoteillä tän crossfiren kanssa? Express gatea en todellakaan tarvi, kun jouduin googlettamaan sen tarkoituksen.
Itse pysyisin siinä Asuksen P5Q-Prossa ainakin, (meinasin tilata, mutta tyydyin P5Q:n). En Gigabyten emoista pahemmin tiedä mutta ihan hyvältä tuo P5Q-Pro vaikuttaa. EDIT: Ja olen samaa mieltä tuon kasaamisen kanssa, itse en kyllä moista maksaisi tietokoneen kasaamisesta kun se on yksi kohokohta uuden koneen hankinnassa. EDIT2: Niin ja sinulla näyttää olevan boxed malli tuosta prosessorista, ja siihen vielä päälle prosessorituuletin, jos saat sieltä tray mallin prosessorin halvemmalla niin kannattaa ottaa se jos aiot kuitenkin vaihtaa jäähyn.
No niin, muokkasinpa pakettia hiukan (linkki edelleen aloituksessa) ja nyt vaikuttais mun mielestä hyvältä. Msi:n emoon päädyin, kun siinä nyt ilmeisestikin on 2x x16 pci-e tuki. Mutta riittääköhän tuossa sitten poweri, jos aikanaan laittaa sen toisen näyttiksen kaveriksi? Oon tosta kasauksesta valmis maksamaan, aikanaan kun työkseni noita kasasin ja kypsyin siihen hommaan sillai, et... nätisti sanoen annan ryöstää itseni. Ja weskille vielä, ettei ainakaan silmiin osunut tray -mallia. Mutta nyt arvon sedät voitte vielä estää mua tilaamasta mitä sattuu ja ilmoittaa katastrofaalisista virheistä
Eipä ole tuolla tray-mallia, mutta boxedin hinnan pitäisi laskea ensi viikolla jonkin verran. Verkkokaupassahan se kustantaa jo 146e. PCI-E 2.0 x8 ei kyllä ole pullonkaulana HD4800-sarjan näytönohjaimille, joten sikäli on melko turhaa kuluttaa noin paljon emolevyyn. MSI:ssä ei taida edes olla yhtä hyviä virransäästöominaisuuksia kuin Gigabytessa ja Asuksessa. EarthWatts 500W:n +12V-linjan (yhdistettynä 34A) pitäisi teoriassa kestää kaksi HD4870:ää ja E8400, mutta se on kyllä siinä ja siinä, ottaen huomioon powerin ikääntymisen aiheuttaman virranantokyvyn heikkenemisen. Itse pistäisin varman päälle ja hankkisin erillisen kotelon ja poweriksi Corsair HX520W:n tai Enermax Modu82+ 525W:n.