koneen sulkeminen

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi vilmameri 29.07.2012.

1. vilmameri

vilmameri Member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Pidän kannettavaani pitkiä aikoja auki, joskus jopa koko päivän, vaikken koko päivää työskentelisikään. Monet sammuttavat koneen joka käytön jälkeen ja useita kertoja päivässä. Ilmeisesti he uskovat koneen jotenkin kuluvan ja vievän paljon sähköä.

Työpaikan atk-tukihenkilökin aukaisee ja sammuttaa kotikonettaa parikin kertaa päivässä. Työpaikalla kyllä kannettavat ovat auki koko työpäivän ajan, että meitä ole kehotettu sulkemaan sitä, kun olemme pois työpöydän äärestä esin lounastunnille mennessä.

Olen kuullut, että tietokone vie vain vähän virtaa, ettei sen takia tarvitse sulkea sitä. Minulle on kerrottu, että kone rasittuu ja kuluu aina, kun se sammutetaan ja aukaistaan.

Pitävätkö nämä paikkansa? Kannattaako minun sittenkin sulkea kone aina, kun lopetan työskentelyn vaikka ihan tunniksi vain?

2.  
  3. 79atanos

79atanos Regular member

Kiitokset:
    15
    Pisteet:
    48
    Ei se jatkuva käynnistely ja sammuttelu ainakaan käyttöikää pidennä, enemmänkin se lyhentää. Varsinkin käynnistäminen on aika raskas operaatio koneen komponenteille.

Itse teen pöytäkoneellani niin, että aamulla herätän koneen lepotilasta, selaan nettiä ja töihin lähtiessäni laitan koneen takaisin lepotilaan. Kotiin tullessani koneen herätys ja sitten se onkin päällä aina nukkumaanmenoon asti riippumatta siitä teenkö sillä mitään vai en (toki esim. kaupungille lähtiessäni laitan koneen taas untenmaille jos olen hieman pidempään poissa). En sammuttele konetta ellei esim. joku päivitys sitä vaadi.

Suosittelen tuon lepotilan käyttöä, kone nukahtaa ja herää huomattavasti nopeammin kuin sammuttamalla/käynnistämällä eikä lepotila vie virtaakaan juuri mitään. Lepotilaan asettaminen ja siitä herättäminen on koneen komponenteille muutenkin huomattavasti kevyempi operaatio kuin boottailu.

4. tiirikka

tiirikka Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kovohan on tietääkseni eniten kuluva osa tietokoneessa joten sammutus ei ole järkevää jos tietää käynnistävänsä koneen uudelleen esim. 30min kuluttua, toki myös se päällä pito syö ikää, joten vaikee sanoo.

E: niin siis se käynnistys rasittaa kovoa

Viimeksi muokattu: 30.07.2012

Jaa tämä sivu