Tuli tuossa mieleeni että saisiko mitenkään koneen lämmöt näkymään tuonne ylä palkkiin? lm-sensorsilla näkee vissiin lämmöt vaan päätteestä. Se ois mukava nähdä lämmöt yläpalkissa kuten windowsin puolella speedfanilla.
Mitähän työpöytää käytät. noita on useita. Ksensor. superkaramba ym. Ja muistaakseni sen lämmön sai myös jostain /prog kansiosta. Myös kovalevyjen lämpöjä voi seurata.
Koodi: acpi -t näyttää lämpötilan. cat /proc/acpi/thermal_zone/*/temperature on toinen keino.. * sen takia koska tuo kansio vaihtaa nimeä, riippuen laitteistosta.
Työpöytäympäristöni on gnome. Asensin lm-sensorsin ja sitten Gnome sensors appletin, mutta lämmöt ei näy, paneelissa lukee vaan että antureita ei löydy. Voisitteko kertoa minulle miten tuo lm-sensorsin konffaus onnistuu, varmaan johtuu siitä kun ei antureita muka löydy. Vai voinko saada lämmöt näkyviin muulla tavalla.
Itse varmaan rakentaisin vastaavan systeemin "conky"n avulla. lm-sensors on muistaakseni vaan päätteessä toimiva. desklettien avulla myös mahdollista toteuttaa??
Eli miten se siis tapahtuu tuon conkyn avulla, asennanko sen vaan paketeista ja siinä se vai pitääkö minun muokata asetuksia. Olen aloittelija joten voisitteko neuvoa minua ja vääntää tarvittaessa rautalangasta.
lm-sensors täytyy konffata ja ladata sitten muistiin. Yleensä /etc/init.d/lm_sensors start. sensors-detect konffaa. Kun lm_sensors pyörii oiken muistissa, niin monet ohjelmat osaa lukea siltä lämmöt. Tai sitten voi itsekin kirjoittaa cronniin skriptin, joka tiputtaa prosun kellotaajuutta, piippaa, lähettää postia ym jos lämmöt liian korkealla. Mitä nyt haluaa.
Ajoin päätteessä tuon "sensors-detect" komennon ja se konffasi lm-sensorsin, mutta miten tuon lm-sensorsin saa käynnistymään päätteestä. edit: Sain jo lämmöt näkyviin koska laitoin tuolta palveluista lm-sensorsin käynnistymään bootissa ja hyvin toimii nyt.