Koneeen kokoonpano

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi JohannesLaakso 01.11.2012.

1. JohannesLaakso

JohannesLaakso Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Terve!
    Olen koonnut/päivittänyt kavereiden koneinta.
    Aluksi olen pyytänyt hankkia mahdollisimman edullisen pöytäkoneen.
    Vaatimus on ollut , että koneessa on windows 8 ja 64 bittinen prosessori/emolevy.
    Seuraavaa voin suositella.
    1. Vaidetaan systeemilevyksi ssd-levy. Verkkokaupassa 107e + asennus 30e.
    Todella pieni 120g. Siihen mahtuu kuitenkin käyttis ja usein käytetyt ohjelmat.
    Muut toiselle kovalevylle.
    Toki kyllä voi vaihtaa itsekin. Helppo homma.
    Ensin otin systeemilevystä imagen(klooni, tädellinen kopio) acronis kloonausohjelmalla.
    Huom! 30 pv ilmainen täydellinen versio. Lisensin hinta 59,49 taalaa.
    osoite:

https://store.acronis.com/325/purl-ti2013_en-US?x-medium=website&x-campaign=103114&x-type=full&x-source=acronisus&x-content=productpage&x-referalhost=www.acronis.com&tracking=geUA1499431,gaUA1499431,

Lisäksi saa vanhan systeemilevyn toiseksi levyksi.

Lisäksi useimmiten vaihtanut muistit nopeammaksi. 32Bit 4g 64bit 32g
    Näillä vaihdoksilla 3v vahhoista koneista on tullut uusien 700e arvoisia koneita.

Lisäksi kun muistia lisätään tietääkseni emolevyllä on aina 64Bittisissä koneissa 4 muistikamman paikkaa. Eli voi laittaa 4X8 muistikamppaa. jolloin mistia on 32 Gb. Mutta näin ei kannata tehdä kokemuksieni perusteella. 16 gb riittäää. Nyt on kaksi mahdollisuutta. Ostaa kaksi 8gb muistia tai neljä 4gb muistia. Nyt on sillain, että kannattaa ostaa 4X4gb muistia. Tämä johtuu siitä, että kullekin muistikammalle tulee oma muistiväylä.Tulee lisää nopeutta. Elikä nyt kannattaa ostaa kone, jossa widows 8 ja jossa systeemilevy on ssd-tyyppinen(harvinaista). Tosin edellämainitussa tekstissä on selitys millä tämä voidaan korjata.

No nyt tulee mieleen miksi tämän kirjoitin. Olen saanut paljon näiltä sivuilta tietoa ja omiin kysymyksiini on tullut asiantuntemia vastauksia. Halusin antaa kokemusperäistä kokemusta myös muille. Jos kirjoituksessa on väärinymmärrettyä asiaa tai lisättävää pyytäisin siihen kommennetteja.

Nyt tuli mieleen, että yksi parhaista ohjelmista joita olen löytänyt on kiintolevyn eheyttämikseen Defraggler
    http://www.piriform.com/defraggler/download

Vanha 4v kone oli tosi hidas. Käytin windowsin omaa levyn eheytysohjelmaa. Kunnes löysin edellämainitun ohjelman.
    Näyttää graaffisesti levyn tilanteen. Levy oli täysin sekaisin. Ajoin defragglerin 3 kertaa. Tämän jälkeen levy oli täysin eheytynyt. Näkyy ohjelman graaffisella näytöllä. Vaikutuus oli suorastaan erinomainen. Vanhasta hitaasta tuli moninkeratisesti nopeampi.
    SSD-levylle ei kannata ajaa kyseistä ohjelmaa. Ei mitään merkitystä kuinka eheytynyt se on.

Oma kysymykseni on seuraavanlainen:
    En ole perinpohjin tutustunut kannettaviin koneisiin.
    Voiko niihinkin lisätä 4X8g muistia elikä onko muistipaikkoja 4.
    Ja ilmeisesti voi korvata vanhan kovalevyn ssd-levyllä?

Tämä tälläkertaa.
    Ps. kysymyksiä tulee varmaan lisää

Viimeksi muokattu: 01.11.2012
  2.  
  3. Axu_

Axu_ Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    Onko joku syy hankkia ensin mahdollisimman halpa (paketti-?)kone alusta asti itse kasaamisen sijaan? Ihan mielenkiinnosta siis.

Itse asentaisin käyttiksen puhtaasti uudelle SSD-levylle, jotta kaikki asetukset varmasti tulevat kohdalleen.

Muistin maksimimäärä on konekohtaista (paljonko tukee) ja muistipaikkoja kannettavassa on yleensä kaksi. Käyttöjärjestelmän bittisyys taas ei liity mitenkään emon muistipaikkojen määrään.

Kannettavan SATA-levyn voi korvata SSD:llä, mutta kannettavissa on yleensä aina vain yksi kovalevypaikka, joten siinä tasapainoillaan nopeuden ja tilan välillä.

Jaa tämä sivu