Kone ei herää henkiin

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi aadolf 01.10.2023.

  1. aadolf

    aadolf Member

    Liittynyt:
    06.04.2006
    Viestejä:
    47
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Pitkästä aikaa samasta asiasta, mutta kun ei löytynyt ratkaisua ongelmaan. Eli pojan kone päivitettiin muutama vuosi sitten, ehkä viisi, ja häneltä jäi seuraava kokoonpano, joka ollut minulla sisällä varastossa:
    Asus Prime Z270-P
    i5-6600K
    Corsair 2x8GB 2400
    Nämä valmiina InWinin kotelossa koko ajan. Kone toimi pojan käytössä moitteettomasti, osti uudet osat muuten, paitsi virtalähteen, näyttiksen ja kovot jotka siirsi uuteen koneeseen.

    Otin omasta toimivasta vanhemmasta koneesta, nämä siis toiminnasa eilen:
    Antec Neo HE-500
    Radeon HD6770
    ja SSD Kingston 120 GB.

    Ja Antec toimii, liittimiin tulee virta, emon valot palaa, mutta ei tapahdu mitään. Olen vaihtanut pariston, virtapainike toimii, on testattu ja kokeiltu myös kytkemällä suoraan pinneistä. Olen irroittanut muisteja ja näyttistä. Olen poistanut pariston ja nollannut emon pinneistä. Näitä kaikkea useamman kerran ja eri tavoin. Virtaliittimet ja laiteliittimet olen irroitellut ja laittanut takaisin. Mutta emon valot vain ainoa toimiva. Ei edes yritä yhtään mitään, ei pihahdustakaan.

    Ehdotuksia? Olisko kuitenkin emo irtisanoutunut?
     
  2.  
  3. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,810
    Kiitokset:
    1,239
    Pisteet:
    223
    Palaako siinä emolevyssä minkäänlaisia virhevaloja jotka antaisi osviittaa mistä kiikastaa? Jos virtalähde toimii, niin olisiko tuo sitten emolevy hajalla, voi olla myös CPU, mutta ne ei taida kovin usein hajota. Ehkä tuossa voisi vielä purkaa koko koneen kertaalleen ja kasata uudestaan.
     
  4. aadolf

    aadolf Member

    Liittynyt:
    06.04.2006
    Viestejä:
    47
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitos, palaa vain "joulukuusivalot", ei muuta. Prossu varmaan ehjä, kun ollut kiinni koko ajan. Pitää jatkaa värkkäilyä :)
     
  5. aadolf

    aadolf Member

    Liittynyt:
    06.04.2006
    Viestejä:
    47
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tuo Asus ei koskaan herännyt henkiin, joten ajattelin vaihtaa emon ja prossun. Ostin uuden halpis emon Asrock H310CM-DVS ja laitoin toisessa käytössä olleen i5-8400 siihen ja ei mitään eloa. Kotelo ja virtalähde toimivat vielä vanhemman emo-prossun kanssa, mutta tämä Asrock - i5-8400 ei inahdakaan. Alkaa kyllä ihmetyttämään, onko nyt tämä uusikin emo susi!
     
  6. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,157
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Onko uusin bios asennettu?

    Edit: Onhan näytön kaapeli kiinni näytönohjaimessa, eikä emon liittimessä?
     
    Viimeksi muokattu: 09.05.2024
  7. aadolf

    aadolf Member

    Liittynyt:
    06.04.2006
    Viestejä:
    47
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    On, mutta ei inahdakaan.
     
  8. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,157
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Viimeksi muokattu: 09.05.2024
  9. aadolf

    aadolf Member

    Liittynyt:
    06.04.2006
    Viestejä:
    47
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitos, minulla on to Antec ja juu on vanha ja vanhalla kokoonpanolla toimii edelleen, laitoin vanhat osat takaisin. Pojalla oli uudehko virtalähde, jonka hankki juuri ennen omansa päivitystä, joten siksi otti sen.

    Tuo minun vanha kone on vähällä kevyellä toimistokäytöllä, eikä sillä pelata, joten voi olla, etten sitä ala tekohengittämään. Noilla osilla olisi vähän ripeämmäksi saanut. Voisihan sitä uuden powerin hankkia, josko sitten päivittäisi vähän enemmänkin, vaikka varsinaista tarvetta ei ole :D
     
  10. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,157
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Noin vanha poweri on todellinen riski rikkoa koneen muita osia.
     

Jaa tämä sivu