Kone Pinnacle Studio 12 plussan käyttöön, budjetti 500-600 €

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi Mayol 25.08.2008.

1. Mayol

Mayol Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Joo, eli tuo ohjelma pitäisi saada pyörimään kunnolla. Ongelmana on se, että aina tehosteita lisätessä kone menee totaaliseen juntturaan ja esikatseluikkuna menee aivan pimeäksi. Alussa pysähtyi kuvakin, vaikka ääni kuului yhä, tämä ongelma korjaantui Vistan Service Pack 1:n asennuksella. Äänikortin ja näytönohjaimen ajurit päivitin myös, minkä jälkeen näyttö välkähtää joka kerta käynnistyksessä ennen Ati Catalyst Control Centerin avautumista. En viitsi kuitenkaan enää noita vanhoja ajureita asentaa, kun nyt tämä 22 tuuman näyttö toimii natiiviresoluutiollaan, aiemmin oli pienemmällä. Näyttöön asensin samalla myös jotkin ajurit tuossa hässäkässä, eivät tunnu vaikuttavan mihinkään.

Olen käyttänyt myös Sony Vegas Pro 8.0 trial-versiota ja siinäkin nyki ja jumitteli kone minkä ikinä kerkesi. Renderöintiin meni pahimmillaan 1,5 tuntia ja tuloksena oli tiedosto, jonka sai toimimaan vain Virtualdubilla pakkaamalla. Siirtymiä ei voinut käyttää tässä ollenkaan, kun kone nyki ja esikatseluikkuna meni tässäkin pimeäksi.

Omasta mielestäni nuo kyseiset ongelmat videoeditorien kanssa johtuvat koneen yksiydinprosessorista ja mahdollisesti hiukan näytönohjaimen integroidusta piiristä. Muistikin on taajuudeltaan vain 667 mhz, ehkä se jotenkin vaikuttaa myös. Haluaisin kuitenkin mielipiteenne siitä, kannattaako tällaista, yhdeksän kuukautta vanhaa pakettikonetta enää päivittää vai hankkia sitten aivan uusi kone.

Koneen tiedot

Emolevy: AMD690VM-FMH (en ole moisesta ikinä kuullutkaan, ilmeisesti emossa on kuitenkin AM2-kanta)
    Prosessori: AMD Athlon 64 3800+ (toimii nettisurffailussa, Keepsakessa ja WMM käytössä hyvin, kaikki muut ohjelmat sitten nykivät ja kaatuvat)
    Muisti: 2 GB 667 mhz
    Näytönohjain: Ati Radeon Xpress 1200 (toimi Keepsakea pelatessa, tosin kone kaatui kahdesti ja välillä tuli kummallisia välähdyksiä ja repeilyjä kuvaan)
    Virtalähde: 250-300 W (en viitsisi alkaa koppaa aukomaan, tuskin noissa pakettikoneissa niin kauhean hyvät virtalähteet on kuitenkaan)
    Käyttöjärjestelmä: Windows Vista Home Basic Service Pack 1

Haluaisin kenties päivittää prosessorin, muistia, näytönohjaimen ja virtalähteen (jos tarvitsee) seuraaviin:

Prosessori: AMD Athlon 64 X2 6400+ (tuottaa kuulemma paljon lämpöä, varmaan ei riitä tämän kopan tuuletus ja virtalähde)
    Muisti: 1 GB 667 mhz (toisikohan mitään nopeuseroa nykyiseen, silloin yhteensä 3 GB)
    Näytönohjain: Ati Radeon HD 2400 (voisi ehkä pelata joitain vanhoja pelejä, kuten Keepsake ja Star Wars: Knights of The Old Republic)
    Virtalähde: Antec NeoPower HE High Efficiency 430W (eikös tuo riittäisi noiden kaikkien ylläolevien osien pyöritykseen)

Nuo ylläolevat uudet osat olisivat ~280 €. Eräs tuttu kokoaisi koneen, kunhan pääsisin osista varmuuteen, hän saisi ne kuulemma halvemmalla hankittua. Ehkä maksimibudjetti olisi sitten jotain ~300-400 € ihan uudelle koneelle, lukuunottamatta sitten koteloa, kotelotuuletinta, DVD/CD-asemaa ja kovalevyä, jonka ottaisin tästä vanhasta vehkeestä. Mieluummin sitä nyt kuitenkin päivittäisi vielä tätä vanhaa, että voisi vain tehdä videoita ja pelata jotain vanhoja pelejä. Kaikki tässä koneessa, ulkoisia lisäjuttuja ja keskusyksikköä myöten, on tullut maksettua itse, joten kauhean montaa sataa ei välttämättä enää viitsisi laittaa tähän kiinni.

Tässä on vielä paketti, jonka kokosin uudeksi koneeksi:

Emolevy: Asus P5K Intel P35
    Prosessori: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 GHz
    Muisti: Corsair Twin2X 2x1GB DDR2 800Mhz KIT
    Näytönohjain: Sapphire Radeon HD 2400 PRO 256MB
    Virtalähde: Antec NeoPower HE High Efficiency 430W

Hinta: ~300 €

Olisiko tuosta paketista sitten enempään kuin uusista osista? Kaikki tuotteiden hinnat ovat hiukan ylöspäin pyöristettyjä ja ne on otettu Verkkokaupasta. Tuttu kuitenkin saa osat halvemmalla, joten hinta ei vielä tuossa vaiheessa ole ongelma. Tuohon ylläolevaan budjettiin mahtuisi vielä tuo Antec Sonata III-kotelo, niin pääsisi vanhasta kotelosta ja sen virtalähteestä eroon. Eikä tarvitsisi ostaa erikseen virtalähdettä. Toisaalta olen kuullut sellaista, että Sonata III on ahdas, tuulettaa huonosti ja kuumenee helposti (mikä yllätys sinänsä, kun väri on musta), onko näin? Jos joitain ideoita tähän tilanteeseen keksitte, niin voitte kaikin mokomin ehdottaa niitä.

Viimeksi muokattu: 26.08.2008
  2.  
  3. Porshe

Porshe Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Tässä on vielä paketti, jonka kokosin uudeksi koneeksi:

Emolevy: Asus P5K Intel P35
    Prosessori: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 GHz
    Muisti: Corsair Twin2X 2x1GB DDR2 800Mhz KIT
    Näytönohjain: Sapphire Radeon HD 2400 PRO 256MB
    Virtalähde: Antec NeoPower HE High Efficiency 430W

Hinta: ~300 €

Näytönohjain on aika paska että siihen tilalle joku HD 3650 512MB ja se sonata 3 kotelo jossa tulee mukana virtalähde eli voit sen hinnan miinustaa paketista! Tämä paketti ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin noiden entisten osien päivitys!

4. Mayol

Mayol Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Joo, eli itse asiassa olen miettinyt tätä juttua nyt viikon ja tullut siihen tulokseen, etten pistä tätä vehjettä kokonaan uusiksi. Soitin sille tutulle, joka ehdotti koneeseen vain AMD 5600+:ssaa (ei kuulemma tarvitse kyseisen Pinnaclen käyttöön sen enempää tehoa). Sitten muistia voisi kuulemma lisätä jonnekin ~4 GB:hen asti, vaikkei tämä 32-bittinen Vista osaakaan kaikkea hyödyntää, eli muistia tulisi 2 GB lisää.

Virtalähde voi olla sitten tuo ylläoleva tai sitten Antec EA 500-EC EarthWatts 500W. Katsoo sitten nyt, minkä tuttu katsoo parhaaksi, kun hän tietää kuuleman mukaan paljonkin näistä jutuista.

Näytönohjaimeksi olen nyt itse suunnitellut jotain ~100 € maksavaa, eli ATI Radeon 3850/3870 tai Nvidia Geforce 9500 GT/8600 GTS. Kriteeriksi vaadin sen, että kortissa on 512 MB muistia, koska esim. Pinnacle Studio Ultimate vaatii sitä joihinkin graafisiin tehosteisiin. Lisäksi tämä Studio plussakin vaatii sen muistimäärän HD-editointiin. Siitä sitten en tiedä, onnistuuko se VGA-liitäntäiseltä, uudelta näytöltä. Mutta näyttö on 22", joten muistista olisi kai jo resoluutiolla 1680x1050 jotain hyötyä. Olisi muuten kiva koettaa noita vanhoja pelejä, jotka pyörisivät noilla näytönohjaimilla varmasti aivan ongelmitta.

Kiitos tuosta vastauksesta, saatan silti päätöksistäni huolimatta keskutella tutun kanssa vielä jokusen kerran ennen päätöstä. Hän lupasi myös, ettei päivitykselle tule hinnaksi yli ~500 €, asennus mukaan luettuna.

Viimeksi muokattu: 04.09.2008
  5. Fading80

Fading80 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No videoeditoinnista voin sanoo sen verran et renderöinti on hidasta puuhaa ja 1,5h on aika normi aika. Mul meni 1,5h 20min pätkän renderöintiin(tosin kone on vanha luuska:AMD athlon 3000+ 512 ddr 400Mhz Ati radeon 9600XT 128mb WIN XP.Eli vielä reilusti hitaampi kuin sinulla.)joten mitään salama suorituksia renderöinnissä on turha odottaa uusilta koneiltakaan. Sitä tosin ihmettelin että Vegas 8 demo ei toimi kunnolla koska se toimii suht "keposesti" jopa tolla mun masiinalla. Olisiko se sitten tuon Vistan ansiota koska sehän nyt on aika paljon raskaampi kun XP ja hörppää koneen resursseja aika paljon enemmän.Mene ja tiedä. Muutenkin ainakin oman kokemuksen perusteella suosittelen ennemmin Sony Vegasta kun Pinnaclen ohjelmia koska Vegas pyörii paljon kevyemmin(Itsellä tosin kokemusta vain Pinnacle studio 10:n asti)ja on mielestäni monipuolisempi, jos enemmän editointi hommia harrastaa. Nämäkin tietysti hieman mielipide asioita... Koneen päivitys toki varmasti auttaa asiaa ja nopeuttaa toimintoja ja sinällänsä on kannattavaa kyllä.

6. Euphemos

Euphemos Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Ilmeisesti GPGPU-tuki olisi tulossa vasta Vegas Pro 9:ään, joten ainakaan näytönohjaimesta ei ole hyötyä tuon kanssa. Sen sijaan neliydinprosessorista (Q6600) ja isosta muistimäärästä on, mikäli vain Vista on 64-bittinen mahdollistaen näin käytännössä suuremman kuin 3,5GB muistimäärän käytön (tosin sulla on pakettikoneen Basic eli ilmeisesti 32-bittinen päänvaiva). Ehkäpä myös nopea OCZ:n SSD-levy nopeampien hakuaikojensa puolesta avittaisi?

Itse veikkaisin mystisten kaatumisten syyksi tuota emolevyä, sillä se on harvinaisen paskasta laadusta tunnetun ECS:n (Elitegroup) valmistama. Pistäisin osiksi seuraavanlaisia Saksasta:

C2Q Q6600 tray (142,99e)
    OCZ Vendetta (19,99e)
    MSI P43 Neo-F (61,79e)
    Club3D HD3650 512MB GDDR3 (56,89e)
    A-Data Vitesta 2x2GB DDR2-800 CL5 (52,79e)
    OCZ Core Series 32GB (131,99e)
    = 466,44e + postikulut 14,99e

Toisaalta mystiset kaatumiset voivat emon lisäksi johtua myös epävakaasta virtalähteestä, joten sekin saattaa vaatia vaihdon parempaan. Pystyykös nykyiseen koteloosi asentamaan tuon ATX-kokoisen emolevyn, vai pitääkö olla mATX?

7. Porshe

Porshe Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Ei se välttämättä vaikuta siihen kuinka paljon muistia näytönohjaimessa on kuinka nopeasti se toimii. Se riippuu ytimestä ja sen nopeuksista.

Tässä voit vähän vertailla prosessoreiden nopeuksia. Siellä alhaalla on ''View all products'' painike mistä saat kaikki prosessorit ja niiden tulokset. Ylhäällä ''Choose Benchmark'' josta voit valita minkä ohjelman käyttönopeuksia vertaillaan.

http://www.tomshardware.com/charts/...,1281,1291,1220,1289,1318,1278,1277,1282,1311

8. Euphemos

Euphemos Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mutta eroaako Pinnacle Studio 12 neliydinprossutukensa osalta Studio 11:stä? Tuon testin mukaanhan neljästä ytimestä ei olisi mitään hyötyä, mutta onko uudemmassa versiossa ajanmukaisemmat optimoinnit?

Viimeksi muokattu: 04.09.2008
  9. Porshe

Porshe Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Onko sulla varmaa tietoa että Pinnacle Studio 11 ei tukenut neliytimisyyttä? Jos on, niin sitten Q6600 potkii erittäin hienosti 12 versiossa. Mä en meinaan tie näistä videosoftista muutakun sen että neliytimiset vie 2-ytimisiä näissä hommissa. Siis uusissa softissa! esim. ko

10. Mayol

Mayol Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    No, selitän hitusen, sen verran mitä tiedän, tuota minun renderöintiongelmaa. Ensinnäkin tuo renderöintiongelma on ollut *vain ja ainostaan* Vegas Studio Pro 8.0 trial-versiossa. Esim. tuo nykyinen ohjelmani, Pinnacle Studio 12 +, tekee hienommankin videon enintään n. ~15 minuutissa tällä rupuisella koneella. Kyse oli n. ~5 minuutin pätkästä, Vegasilla tein osapuilleen samanpituisia videopätkiä. Laatu on julkaisun ja pakkaamisen jälkeen *tismalleen* samaa tasoa, joten epäilen, että Vegasin renderöinnissä jokin on pielessä ja pahemman kerran. No, onneksi ei tarvitse nykyään enää sillä ohjelmalla päätään vaivata. Toki Vegas on monipuolisempi kuin Pinnacle, sitä en kiistä. Minulla ei vain ole niin kalliiseen ohjelmaan varaa eikä vielä ainakaan tarvetta.
    Vistaa ja XP:tä (samoin kuin joitain aiempiakin Windowseja) olen käytellyt ja minusta Vista ei vie juurikaan enempää tehoja (olen tosin lukenut, että se vie, itse en ole sitä huomannut).

Vegasia ei ole tarkoitukseni enää käyttää, keskityn nyt tässä vaiheessa saamaan tuon Pinnaclen käytön mahdollisimman toimivaksi. kun siitä olen sentään 99 € maksanut. Joo, 32-bittinenhän tämä. Mutta tuosta 2 GB -> 4 GB olisi siis kuitenkin jotain hyötyä? SSD-levy, millainen kovalevy se oikein on? Kun on noin vähän tilaa, asennetaanko siihen sitten vain Pinnacle Studio 12 + vai pitäisikö kaikkien videotiedostojenkin mahtua tuolle 32 GB:n levylle? En ainakaan tätä nykyistä kovalevyä haluaisi vaihtaa, kun en viitsisi asentaa kaikkia ohjelmia taas uudestaan:(
    Onko tuo OCZ Vendetta jokin prosessorituuletin/-cooleri tai jokin siihen liittyvä? Jos ottaisi prosessorista boxed-mallin, niin sittenhän sitä ei tarvitsisi? En aio sitä prossua kellotella (tai mitään muitakaan osia sen puoleen). Olen nimittäin aikoinani saanut kolme konetta ohjelmoitua täysin sekaisin (kiintolevyt tyhjiksi jne.) enkä varmasti enää missään nimessä aio tehdä näiden tietokoneiden kanssa mitään, mistä en ole *aivan* varma. Kaksi viimeisintä konetta ovat pysyneet ehjinä ja tämän viimeisen olen maksanut keskusyksikköä ja ulkoisia juttuja myöten kokonaan itse, joten en viitsi alkaa "leikkiä tulella", varsinkin kun tähän nyt uppoaa vielä lisää aikaa ja rahaa.
    Kuinka paljon tuon emolevyn tehoilla on väliä? Tuo ei kalliilta vaikuta, mutta taitaa silti olla tehokkaampi kuin tuossa aiemmin kasaamassani paketissa.
    Kiva, kun löysit jotain lisätietoa tuosta emosta, itse en ole tähän mennessä kuullutkaan tuollaisesta noin. Vai että roska, senhän saattoi arvata.
    Pitääkö muistin olla 800 mhz? Tässä koneessa on nyt se 2 GB 667 mhz muistia, voisiko sitä vain lisätä vai kannattaako sitten kuitenkin ostaa uudet muistit? Näiden nykyisten palikoitten laadusta ei tietenkään ole mitään takeita, joten kenties se sitten on järkevää.
    Tästä emon kopasta ei ole koon puolesta paljonkaan tietoa, kone on malliltaan Fujitsu Siemens Scaleo L. Vähän pienempi kyseinen kotelo on kuin toisen Fujitsu P:n oma. Pitääkö tähän laittaa serial number tai jotain, kun mallia en enää tarkemmin muista? Epäilen, että nykyisissäkin n. ~500 € Fujitsuissa on melko samanlaiset kopat kuin tässäkin, ainakin olen joitain malleja vasta hiljattain siinä mielessä tutkiskellut.
    Virtalähde on noissa uusissakin halpis-Fujitsuissa vain 250 W, joten tuskinpa tämä 9 kk vanhakaan mikään sen ihmeempi on.
    Tuo Saksasta tilaaminen... En tiedä, mistä tuttumme osansa tilaa, kun saa kuulemma halvalla, kenties juuri Saksasta. Eli hommaan tulisi tuon paketin hinnan lisäksi kasaus, ~100 € eli yhteensä ~585 €, tulee hitusen liian kalliiksi, kun 500 € pitäisi jotenkin saada osien hinnat mahtumaan kasauksineen kaikkineen. Kun tämä kone maksoi ostettaessa jo sen ~500 € ja on varmaan tullut jo osamaksuineen maksamaan minulle enemmänkin, niin kohta varmaan "katkeaa kamelin selkä" tämän rahanmenon kanssa. Ensi kerralla, kun suunnittelen ostavani pakettikoneen, niin tulen vaan ensin tänne käymään, niin moiset typerät ajatukset jo haihtuvat mielestä:)

Ymmärrän kyllä jotenkin tuon näytönohjaimiin liittyvän asian, ettei esim. Nvidia Geforce 8600 GT 512 MB pyöri yhtä hyvin kuin esim. ATI Radeon 3870 256 MB, menisikö jotenkin noin? Että nuo Pinnacle Studio Ultimaten graafiset tehosteet ja HD-editointi (myös tässä Studio plussassa) sitten pyörisivät 256 MB:n muistin omaavalla näyttiksellä myös, jos se olisi laadultaan parempi kuin 512 MB muistin omaava tehottomampi näyttis? Onko VGA-liitäntäisellä näytöllä mitään merkitystä HD-laadun editoinnissa?
    Kiitos tosissaan tuosta prosessorien vertailusivustosta, olen joskus aiemminkin siellä vieraillut, mutten ole huomannut kaikkia nappuloita ja linkkejä painella. Nyt selvisi, että Intelin Q6600 voittaa käytännön toiminnassa nähtävästi kaikki AMD Phenomitkin, joten eiköhän kokoonpanosta Intel-pohjainen tule. Taitaa sitten käydä viileämmin ja eikä edes maksa paljon nykyään enää, ei nimittäin sen enempää nähtävästi kuin AMD Athlon X2 6400 +:)

Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille. Olen ajatellut sitten ensi viikolla tulostaa kaikki nämä keskustelut ja niiden pohjalta sitten selittää tutulle, kuinka asioiden kenties kannattaisi olla. Ajattelin mainita vain noitten osien nimiä, tehoja jne, en sen kummempia, kun en välttämättä sitten kaikkia keskustelun kiemuroita kuitenkaan muista.

Viimeksi muokattu: 05.09.2008
  11. Porshe

Porshe Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    64-bittisessä vistassa yli 3.3 gb muistituki ja se syö sitä muutenkin rotan lailla.

En tiedä mitä euphemos ajatteli mutta jotain tämäntapaista. Siis ohjelma + editoitavat tiedostot samalle kovalevylle. SSD = solid state drive, flash kiintolevy, ei liikkuvia osia, ei ääntä. Kallis ja ei kannattava sun hintaluokassa nopeuksiin nähden.

Jos et kellottele niin boxed siinä tapauksessa. Mutta sekin voi hieman meteliä pitää kun lämpiää.

Emolevyssä ei sinänsä ole tehoja. Siinä on ominaisuuksia. Sen täytyy tukea standardeja/tekniikoita joita osissasi on. Esim. sata 2 (kovo), pci-e 2.0 (näyttis), 1333 fsb (prossu), ddr 1066 (muistit) jne. Eli ominaisuuksien mukaan ostetaan.

Noissa pakettikoneissa kaikki on alimmalla mahdollisella budjetilla tehty, paitsi kotelo näyttää useasti pätevältä että menee kaupaksi. ÄLÄ ikinä osta pakettikoneita :) Tämä kannattaa myös tehdä selväksi kavereille, ja jos joku ystävistäsi osaa koota koneen, pyydä opetusta häneltä. Ei ole vaikeaa. Muutama ruuvia + piuhaa ja käyttiksen asennus! Se on oikeesti yksinkertaista jos sulla on yksi päivä eli vaikka 8 tuntia aikaa kuunnella ja opetella.

Voit ostaa 2 gigaa lisää 667 muistia. Mutta itse kyllä ostaisin uuteen koneeseen heat spreadereillä varustetut A-Data 4 GB paketin jotka tuoretta laatua ja hieman nopeammat kuin nuo 667 mhz.

Ja tuosta kotelon koosta kannattaa ottaa selvää mitä standardia se on! Esim. lähettämällä sähköpostia fujitsu siemensille.

Nykyään peleissä ei pärjää enää 256mb määrällä. En tiedä mitä sinne videoeditointipuolelle kuuluu mutta luulen että tilanne sama. Eli 512MB vähintään.

Siis eihän se näyttö vaikuta siihen videotiedoston laatuun miltä se sitten näyttää toisella koneella tai kuinka nopeasti tapahtuu. VGA-liitäntäinen näyttö on vaan huonompi kuvanlaatuinen kuin DVI.

Näinkö meinaat?

Intel CORE 2 QUAD Q6600 2.4GHZ 179.00€
    Samsung 500GB Spinpoint T166, 3.5", SATAII/300, 16MB, 7200RPM 58.40€
    A-Data 4GT DDR2 800MHz Gaming Experience Dual-kit, 5-5-5-12 74.00€
    Club 3D Ati radeon HD 3650 512MB, PCI-E, DVI 58.00€
    MSI P35 Neo-F S775 IP35 DDR2 SATA2 GLAN 8-CH ATX 73.00€
    Yhteensä: 442.40€

+ 50€ kun kokoan sen sulle.

12. Euphemos

Euphemos Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Siis SSD-levyllehän tungetaan käyttöjärjestelmä, ohjelma(t) ja mahdollisesti kulloinkin tarvittava malli. Varastolevyt on sitten erikseen ja siinä käytössä perinteiset kiintolevyt tulevat pärjäämään vielä kymmenisen vuotta.

Toki tällä hetkellä nuo ovat vielä melko hintavia, mutta halventuessaan niistä tulee olennainen osa modernia PC-konetta.

13. Mayol

Mayol Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itse asiassa meinasin sitä, että onko tuollaisesta 4 GB:n muistista edes mitään hyötyä, kun käytössä on 32-bittinen Vista Home Basic. Käyttistä en mieluusti enää tähän syssyyn vaihtaisi, koska se maksaa paljon (jotain ~100-200 € vai jopa enemmänkin), enkä näe vaihdolle edes tarvetta. Ostan sitten vaikka uuden koneen, jollei 3 GB ja risat päälle ei enää editointiin/normaaliin koulutyöskentelyyn (Word, Powerpoint jne.) riitä.

Tuossa seuraavassa viestissä hän kertoo asiasta tarkemmin, kenties en tosiaankaan tuollaisella juuri mitään tee.

Metelillä ei ole mitään väliä, tämä ja kaikki entiset neljä pakettikonetta ovat murisseet, särisseet ja vinkuneet, joten korvani ovat jo luultavasti turtuneet kaikkeen meteliin, enkä kaipaa enää mitään hiljaisuutta.

Ai jaa, termi meni väärin, yllätys. Joo, tajusin tuon jutun suunnilleen.

Kotelosta en välittänyt pätkän vertaa tämän ostaessani, välitin siitä, että tämä oli hintaluokassaan silloin paras pakettikone, jonka löysin. Kavereita minulla ei ole, joten en voi pyytää ketään muita konetta kokoamaan kuin sitä tuttua. En missään nimessä uskalla mitään kokoamisia ruveta edes opettelemaan, olen tumpelo käytännön hommissa. Vaikka luen asioista ja ymmärrän ne teoriassa, en uskalla kokeilla mitään tietokonejuttuja käytännössä, etten sählää mitään omaa.

Mitkä ihmeet edes ovat heat spreaderit? Jotkin "lämmönlevittäjät"? Kotelosta en viitsi ottaa sen kummempaa selville, katsokoon tuttu sitten, mikä tämä on. Oletan, että tämä on ihan normaalikokoinen ATX tässä vaiheessa (kun ei konetta ostettaessa mainostettu mitään tyyliin: "Tässä koneessa on minikokoinen kotelo" tai jotain vastaavaa). Kotelo ei siis ole mikään sellainen, niin kuin esim. HP:n minimalleilla, jotka ovat *hyvin* pikkuisia, puolet pienempiä kuin tämä.

No, kyllä vanhat pelini toimivat ihan 128 MB muistin näytönohjaimella (siis *ei* tällä nykyisellä, kun tämä on integroitu piiri, vaan esim. jollain Ati Radeon 9200:sella). Videoeditointiohjelmatkin toimivat, mutta kaikki ei toimi kunnolla eikä näytä enää aivan kunnolliselta, joten voisin kai hankkia näyttiksen, jossa on 512 MB muistia.
    Ai jaa, no sitten ei sentään tarvitse harmitella tätä uutta halpisnäyttöä. Hyvinhän tämä Hyundai N-220WA on toiminut, ei mitään moittimista.

Eipähän tuosta paketista sen kummempaa nurkumisen aihetta nyt löydy. Prossu on se, mitä olen nyt ajatellutkin. Viis siitä, jos hinta on Suomessa hiukan kalliimpi kuin Saksassa.
    Saahan tietokoneeseen liitettyä toisen kovalevyn? Tai no jaa, saa siihen vissiin, jos kotelossa (vai emolevyssä) on paikka useammalle kuin yhdelle kovalevylle. Kun en haluaisi tätä entistä 320 GB:n levyä heittää menemään, yhtä nopealta tämä speksien mukaan vaikuttaa kuin tuokin, ja tilaa on vielä ~267 GB vapaana (en paljoa asentele uusia ohjelmia/pelejä tai luo tiedostoja). Kelpaisiko edes videotiedostojen tallennuspaikaksi ulkoinen kovalevy? Siis niin, että kaikki ohjelmat säilyisi tällä entisellä (käyttis toki myös) ja vaikka kaikki videotiedostot + muut tiedostot siihen ulkoiselle? Vai onko sitten järkevämpää ostaa sisäinen 500 GB:n kiintolevy, jos ulkoinen kiintolevy hidastaa vaikka tiedostojen käsittelyä?
    Muistin vaihtoon alan pikkuhiljaa kallistua, meneehän niillä uusilla kammoilla sitten pidemmän matkaa eteenpäin eikä tarvitse valittaa, että "kone hidastelee" tai jotain muuta vastaavaa.
    Näyttis ei ole mikään kauhean hyvä, mutten taida erityisen laadukasta näyttistä edes tarvita, joten eiköhän tuo Ati Radeon HD 3650 512 MB ole juuri sopiva. Tuleekohan mukana se VGA -> DVI (ja toisinpäin) adapteri, vai joutuuko sen tilaamaan sitten erikseen?
    Onko tuo emolevy yhtä hyvä kuin tuo Euphemoksen aiempi:

Meinaan sitä, etten tahdo enää ostaa mitään roskaa, en varsinkaan tuota emolevyä, kun kaikki muut osat tulevat sitten siihen kiinni.

Paketin hinnaksi tulee ~545 € kasauksen kera. Nyt olen saanut jo koneen budjetiksi kasauksineen päivineen ~520 €, joten eiköhän muutama kymppi vielä heltiä. Pitäisi kuitenkin saada vielä jokin poweri noille osille, onko kellään mitään ehdotuksia? Jos saisi jonkin laadukkaan, sellaisen keskihintaisen, joka kävisi noille osille, niin siinähän tämä souvi sitten alkaisi olla:)

Mallista en ymmärrä mitään, mutta ymmärrän kyllä muuten tuon idean nyt. Hyvä, kun perinteisiä kiintolevyjä sitten sentään vielä käytetään, kun olen tässä kovaa vauhtia sellaista ostamassa kenties:) Uskon kyllä, että kehitys menee eteenpäin. Mahdollisesti seuraavaan koneeseeni sitten nappaan tuommoisen SSD-levyn n. neljän-seitsemän vuoden päästä, kun vaihdan kaiken uusiksi.

Olen kiitollinen kyllä auttajille tämän osien miettimisen vuoksi, onhan siinä ja neuvomisessa oma urakkansa ja vaivansa. Nyt kuitenkin ymmärrän näistä asioista paljon enemmän, ensi kerralla en ole enää niin typerä.

Edit:Budjetti on nyt sitten noussut pitkän keskustelun jälkeen, jonka kävin tutun kanssa. Hän käyttäytyi paljon tyytyväisemmin ja mukavammin kuin viimeksi, kun päädyin samaan prosessoriin ja koteloon, jotka hänellä itsellään on. Tässä on tuo kokoamamme paketti:

ANTEC PSU BP550 PLUS EC 550W 120FAN CB.M € 67,15
    ANTEC THREE-HUNDRED CASE NO PSU BLACK € 44,65
    MSI S775 IP43 DDR2 SATA2 GBLAN 8-CH HD € 83,30
    SAMSUNG 320GB SATAII 16MB € 44,25
    KINGSTON 4GB 800MHZ DDR2 NON-ECC CL5 DIMM KIT € 59,80
    CLUB 3D HD 3850 PCIE 512MB 256-BIT GDDR3 € 84, 05

Yhteensä: € 406 (postikuluineen) + Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Boxed G0-Stepping (Kentsfield, 8MB) Elektroni.fi, 162 € (postikuluineen) = 568 €

Tuota koteloa tulee lisää vasta 13.09. Aion silloin tilata osat. Multitronicista on tuo paketti, tuttu kehotti tilaamaan sieltä, on kuulemma luotettava kauppa eikä niin kovin hintavakaan. Prosessorin tilaan tuolta Elektroni.fi:stä, kun se on halvin siellä.

Hintavaksi vähän tulee, mutta tuttu suositteli näyttistä, jossa muistiväylän leveys on 256 bittiä, sitten on kuulemma tehokas ja hyvä. Tuolla näyttiksellä sitten pyörii pelitkin (vanhemmat) ihan kepoisesti, mitä olen niitten vaatimuksia katsellut.

Emolevyä mietimme pitkään, mutta sitten päätimme ottaa tuon emon. Kyllä siinä on ominaisuuksia sitten ihan tarpeeksi, eikä ole kovin kalliskaan.

Kotelon tuttu oli vasta itse ostanut ja kehui laadukkaaksi, joten uskoin häntä. Lisäksi hän suositteli ostamaan tuon powerin, jossa riittää sitten virtaa mahdollisille tuleville päivityksille ja siinä on sitten tuo tuuletinkin, ettei vaan kuumene osat liikaa.

Kingstonin muisteilla ei ole vissiin mitään ongelmia tuon emon kanssa? Kun IP-35 sarjan kanssa niillä oli jotain pientä häikkää. Senkin vuoksi tuo emo, muisti on minusta melko halpaa, muistelisin Kingstonin olevan ihan kohtuulaadukas merkkikin.

Kovalevyn kanssa riitti pähkäiltävää, mutta päädyimme siihen, etten kummoista lisätilaa tarvitse, joten tuon kokoinen tyhjä levy on sitten riittävä. Sitten se voi toimia lisävarastona tiedostoille, kun niitä tulee lisää, niin ohjelmat ja käyttis voivat pyöriä tällä vanhalla.

Eli tässä tämä juttu sitten olisi. Aika paljon tuntee oppineensa tietokoneen osista tämän topikin myötä. Hinta on jo nyt kallis, mutta eiköhän tuo nyt jotenkin mene. Kasauksen hinnan tuttu pudotti ~80 €:eek:on, mikä sopii kyllä minulle. Eli vihoviimeinen hinta olisi sitten n. ~648 € kaikki hinnat mukaanluettuina. Tuolla vehkeellä sitten pyörii kaikki useita vuosia, eikä tarvitse harmitella halpojen osien huonoutta. Tämä paketti tuntuu hyvältä, joku voisi kuitenkin vielä jättää kommenttia siitä, sopiiko kaikki yhteen. Itse tilaan osat, niin saan omalla nimellä ne takuulaput, vaikken sitten saakaan niin halvalla. Eiköhän tuttu sitten vaikka tiputa hintaa tuosta kasauksesta, jos porukat alkavat hermostua rahanmenoon. Tuolla siis mennään, eikö niin?

Viimeksi muokattu: 09.09.2008

Jaa tämä sivu