Osaisikohan joku neuvota missä vois olla vika kun kone lämpenee heti jos teen sillä jotain enemmän esim. rupean vaikka ajamaan virustorjunta-ohjelmaa tai mitä hyvänsä vaikka jotain peliä pelaamaan. hain speedfan ohjelman ja se ilmoittaa tällaisia: temp1 = 42, temp2 = 58 ja lämpenee edelleen jos teen jotain. Kiintolevy ei ainakaan kovasti lämpene kun olen kokeillut ja virtalähteen/näytönohjainta olen vaihtanut. oliskohan emossa vikaa tai prosussa vikaa? emolevy on MSI VIA KT880 ja prosessori on AMD Athlon
On luonnollista, että kun konetta rasittaa se kuumenee. Sinulla todennköisesti prossu tai jokin muu komponentti lämpenee niin paljon, että lämpöraja ylittyy ja kone sammuttaa itsensä suojellakseen komponentteja rikkoutumasta. Onko sinulla tuo prossun siili kunnolla kiinni ja tuuletin pyörii kunnolla? Ja muutenkin on tuuletus kunnossa esim. kotelotuuletus riittävää?
No täytyy huomen tarkistaa vielä toi prossu ja siili. Ei mua muuten huoletaisikaan mut kun kone rupeaa sammuilemaan kun yritän esim. ajaa escan:in läpi niin ei se aivan normaalia ole. Virtalähteen vaihdoin juuri eilen kun se hajos, sen tähden rupes vaan huolestuttamaan. Kotelotuuletusta mulla ei ole mutta lämmöt nousee silti vaikka ei ole kotelo kiinni. Mut mä tarkistan vielä noi jutut mitä ehdotit...
Ei tuota pois päältä kannata ottaa ja se raja olisi hyvä pitää siinä ~75 paikkeilla. Kun lämmöt nousee yli 80 asteen, on prossulla jo vaara rikkoontua, kyllä ne tietysti enemmänkin kestää, mutta tuskin kovin kauaa...
Tarkistin Siilin, on kunnolla kiinni ja tuuletin pyörii hyvin, putsasin pölyt pois. Nyt on lämmöt pysynyt samassa kun olen kokeillut ohjelmia, virtalähde o varma kans oikkuilut pidemmän aikaan kun vaihdoin sen eilen. Olen imuroinut koneen noin. puoli vuotta takaperin. Xp on koneessa. Mul on nyt raja biossissa 70 nyt. No mut kiitoksia kuitenkin teille neuvoista, toivottavasti pysyy lämmöt kurissa...
Itselläni kaatuilun syy oli kovalevyn kuumenemisessa(kuten arvaattekin se on maxtori). Speedfanin HDO mittari kertoo kovalevyn lämmön. Jos vika on kovalevyssä niin jäähdytysratkaisuna olisi hyvä käyttää zalmanin heatpipe-jutskaa. Esim titanin kovalevytuuleitn pitää aika kovaa metakkaa(kokemusta on). Edit: Niin ja tuo putsaus kannattaa tehdä imurin puhallustoiminnolla tai purkki-ilmalla. Imulla on melko hankalaa saada pölyjä kunnolla pois,
imuroippa se prossun siili,(AMD athlonit palaa 90 asteessa,testattu juttu)et kunhan lämmöt prossulla pysyy 50-60 asteessa nii kaikki hyvin,itellä lämmöt tässä 55 astetta lämmöt kyllä laskee kun vaihdan tän kotelon(mutta ei paljon)