Hei ihmiset! Jälleen yksi, jonka tietotaito ei yksinkertaisesti riitä tämän ongelman selvittämiseen. Ongelmahan on, että kone yksinkertaisesti jumittuu kesken lennon. Esimerkiksi, kun surffaan netissä ilman muita ohjelmia, kone toimii ihan kohtuullisesti. Jos kuitenkin laittaa musiikit päälle (joko windows mediaplayer tai winamp) niin kone tilttaa sillä silmän räpäyksellä, netti siis on auki taustalla. Sama ilmenee myös toisinpäin, eli ensin musiikit ja sitten netti auki => tilt. Sama ilmenee myös messengerin kanssa. Ensin kun kirjautuu messengeriin ja sittemmin haluaa mennä surffaamaan nettiin niin kone tilttaa siinä vaiheessa, kun klikkaa netin auki. Sama myöskin tässä toisinpäin, eli netti jo valmiiksi auki ja sitten menee messengeriin => tilt. Siinä siis ongelmani, jota olen koittanut noin 2 kuukautta itse selvittää ja nyt kysyn teiltä vinkkiä/ apuja tuon ongelman ratkaisuksi. Ohjelmat mitä olen käyttänyt jo: EasyCleaner, RegCleaner, AD- Aware, AntiVir, Norton Antivirus 2006, Microsoft Windowsin sivuilta lataamaani haittaohjelmien poistotyökalua, PC Doc Pro 3,5. "Yleiset ohjelmat", mitä koneen tutkimisessa olen käyttänyt: CPU-Z ja SpeedFan Muisteja olen koittanut testata, mutta se ei ole onnistunut, koska en paljoa tiedä noista BIOSeista, niiden päälle laittamisesta ja sammuttamisista. Olen kyllä ladannut Memtest86 koneelleni ja polttanut CD- levylle, mutta jotenkin ei uskallus riitä alkaa noita BIOSeja säätämään. Suorita toiminnon kautta olen kattonut että kaikki ajurit ja muut ohjelmat on kunnossa. Enää en muista sitä komentoa jolla ne näki, mutta tältä sivustolta sen löysin. Eli mitään keltaisia kolmioita eikä punaisia huutomerkkejä näkynyt missään. Ajureita ja sensellaisia ole päivitellyt uudempiin, ne mitä koneen mukana on tullut niin on edelleen. Windowsia olen päivittänyt sitämukaa, kun päivityksiä tulee. Samoin myös viruksentorjunnan. Hieman tietoa koneesta: Prossu: AMD Athlon 2600+ Muisti: Kingston DDR 400MHz 1x 512Mt Näyttis: GeForce 4 MX420 Käyttöjärjestelmä: Microsoft Windows XP Home Edition Nonniin, toivottavasti tuohon nyt tuli pintaraapaisuna riittävästi inffoa että pääsette alkuun. Lisää inffoa tulee pyyntöjen mukaan, jos niihin sitten osaan vastata. Apua odotellen Juhokki.
Ongelman kuvaus on ainakin hyvä, otsikkoa voisit vielä muuttaa kuvaavammaksi. Mitä tuo tilttaus tarkalleen ottaen tarkoittaa? Muistatko mitä teit ennenkuin kone alkoi jumitella? Yritä vaan testata ne muistit!
Muistanhan minä. Elikkäs kaikki lähti siitä, kun aloin päivittämään IE:tä IE 6: ksi. Päivityksen aikana ilmeni joitan ihmeellisiä erroreita, tai ei suoranaisesti erroreita vaan sellaisia ilmoituksia, että joitain "komponentteja" ei voitu asentaa. Niitä tuli muistaakseni 3 vai 4. Päivitys vihdoin päättyi, ja aloin testaamaan IE 6:ta. Netti käynistyi hitaasti ja sitten kone jumittui. Tällä jumittumisella tarkoitan sitä, että kone ei tottele mitään komentoja, ei ctrl + alt + del, jos tarkkoja ollaan, niin muita komentoja en tiedä Hiiren kursori kylläkin liikkuu ruudulla normaalisti ja internetin vaalea pohja ja / tai mahdolliset palkit tuolla yläkulmassa näkyvät. Niin, jäimme jumittumisvaiheeseen. Kun kone ei totellut komentoja, eikä netti punaisesta raksista sammunut, niin sammutin koneen "väkisin", eli painoin virtakytkintä 3 sekunttia, kun reset- kytkintä koneessani ei ole. Käynistin koneen uudelleen ja kokeilen IE:tä. Sama juttu, kuin päivityksen jälkeen, kone jumittui jolloin taas nakkaan nakkisormeni virtakytkimelle ja kone sammuksiin. Muutamien samanlaisten yrityksien jälkeen IE alkoi kuin alkoikin toimimaan. Siinä silmän räpäyksellä latasin Operan koneelleni, ja siitälähtien olen ollut operan käyttäjä. Opera toimii mainiokkaasti, kun muita ohjelmia ei ole päällä. Vastasinkohan tarpeeksi selvästi tuohon mitä tuo jumittuminen oikein tarkoittaa, I hope so, mutta jos asia ei vielä oikein auennut niin toki koitan parhaani mukaan kuvailla koneen tilaa sillä hetkellä. Aivan, totta tosiaan!! Tulikin tässä vielä mieleeni, että netti heittää joskus jonkin errorin, kun koittaa mennä pelaamaan esimerkiksi aapeliin jotain. Silloin työpöydälle ilmestyy tekstipohjainen error tiedosto. Lueskelin sitä, ja tulkitsin, että ongelma liittyy jotenkin IE:n Java VM:ään. Netistä kattelin sitten tietoja miten se poistetaan ja toimin niiden mukaan. Rekisteritietoja käsitellessäeni ei ongelmia ilmaantunut, joten se onnistui ohjeiden mukaan kuin luomisen työ. Ongelma ei kuitenkaan korjaantunut. Joskus ilmaantuu error: "Muisti ei voi olla read", josta on myös täällä Afterdawnissa juttua, mutta siitä en ole saanut oikein syvempää selkoa. Muisteja en oikeastaan epäile tämän syyksi, sillä pelailen muun muassa America's Armyä ja Medal Of Honoria multiplayerinä. Sillä nuohan vaativat paljon enemmän muistikapasiteettia mitä jokin IE Mutta palaillaan asiaan taas, ja neuvontynkää, pientäkin vaan rohkeasti, se voi olla avain onneen! -Juhokki-
Pöh, ainahan sitä pitää jotain unohtaa. Niin, kun pyysit, että otsikko voisi olla kuvaavampi, niin voiko ja jos voi niin miten voin muuttaa tuota otsikkoa? Mikä olisi kuvaavampi otsikko? Mielikuvitus loppuu kesken :S Jokin: "KONE TILTTAA" on jo niin klisee että hampaat tippuu suusta, kun tuommosen lukee. -Juhokki-
Eipä tuolla ole niin suurta merkitystä. Ajattelin vaan, että porukka huomaisi ketjun helpommin jos ongelma kuvataan otsikossa selvästi. Tosin ongelmasi ei ole ihan yksiselitteinen.. Viimeisen kirjoittamasi viestin lopussa on linkki-Muokkaa viestiketjun otsikkoa, josta voit muuttaa otsikkoa. Päivitä se IE takaisin vanhempaan, jos se auttaisi. Tuo opera on hyvä käytä ennemmin sitä. Muistit kannattaa ehdottamasti tarkistaa, sillä jos ne tekevät virheitä, vastaavanlaisia ongelmia voi ilmetä jatkossa useamminkin.
Joo, IE: stä on jo vanhempi versio. Poistin sen IE 6 silloin samantien ku huomasin sen olevan kuin säkissä ostettu sika. Ja mitä tuohon otsikkoon tulee, niin niinhän siellä näkyy olevan totta joo tuo mistä voi muuttaa otsikkoa... olisi pitänyt vaan näemmä ottaa tarkemmin silmä käteen ja tutkia. Jätän nyt vielä kuitenkin tuon otsikon muuttamatta, pitää miettiä jokin hyvä. Joo nuo muistit voisin kyllä testata, kaikesta huolimatta. Muutama epäselvä kohta minulla kuitenkin niiden testaamisen suhteen on. Elikkäs, missä vaiheessa käynistystä painan deleteä tai F1 nappulaa? Vai onko sillä niin suurta merkitystä? Mikä kohta minun pitää muuttaa miksikin? Tuohon varmaankin löydän vastauksen tältä sivustolta, kunhan tutkin tarkemmin. Jokin käsittääkseni pitää muuttaa "boot CD" tai jokin vastaava? Miten saan sitten muistien testauksen lopetettua kun haluan? Oletettavasti siellä on jokin Exit tai Quit kohta josta sitten poistua? Pitääkö BIOSista muuttaa takaisin "normaali käynistykseen?" Eli tarkoitan tällä sitä, että tuo "boot CD" pitää muuttaa alkuperäiseksi vai muuttuuko se itsestään. Ja sitten viimeisenä: mitä vahinkoa voin pahimmassa tapauksessa saada koneelle aikaan, jos teen jotain väärin? Kuulumisiin.
Ja Juhokki editoi jatkossa niitä viestejä, jos jotain unohtuu. Tällainen kuva: Ja otsikko.. editoin itse tällä kertaa.
Alat vaan rämpyttää heti kun kone käynnistyy. Kyllä. Se voi olla myös "first boot device" tai "boot device priority" Muutat siihen kohtaan CD-asemasi Biossista riippuen F8 tai F9 painamalla voi myös valita boottaavan aseman. Pitäisi olla. Kyllä. Käyt vaan muuttamassa takaisin alkuperäiseksi. Jos et muuttele mitään muuta kuin käynnistysasetuksia, niin vahinkoa ei pääse syntymään Toinen virustutka kannattaa poistaa (AntiVir tai Norton Antivirus 2006) Kerrotko vielä mikä BIOS sinulla on käytössä?
Hmm, pistit pahan Mistähän näen mikä BIOS minulla on? Vai näenkö sen käynistysvaiheessa kun painan F1 tai deleteä?
Jos sinulla on manuaali tallella niin sieltäkin pitäisi löytyä ohjeita tuohon boottijärjestyksen vaihtamiseen yms. Kiinnostaa lähinnä sen biossin toimittaja, olisi helpompi neuvoa. Luultavasti se on American Megatrends (AMI) tai Phoenix. Jos et saa itse selville, niin laita emolevyn valmistaja sekä malli, voin onkia sen jostain..
Jep, noin 30 minuuttia tilttuutin konetta ja tutkin mistä sun sattuu ja simsalabim sitten muistan, että onhan mulla CPU-Z Joo sieltähän se BIOS sitten löytyi. Elikkäs tässä näin: BIOS: Malli: Phoenix Technologies, LTD Versio: AM37312
Mitä muuten tarkoitit tuolla manuaalilla? Minulla saattaa nimittäin olla se, joten miten voisin katsoa onko minulla se. Jos se auttaisi / nopeuttaisi tämän ongelman kanssa, niin ehdottomastihan sitä kannattaa käyttää oikotienä. Niin ja mika En ollut huomannut tuota sinun viestiäsi, kiitos neuvosta! Editoin muuten tämän
Hetkonen!? Tuossa kun tuota CPU:ta tutkiskelin niin muistien kohalla näyttäs olevan taajuutena (frequency) 133 mhz vaikka muistikampa on 400mhz Mitähän tuo nytten sitten tarkoittanee. Onko tuolta jostain muuttunut nuo taajuusjutut ihan päin honkaa? Koitin lisätä tänne kuvaakin, mutta tuotanoin se ei oikein onnistunu.
Ja näin. Uutta ongelmaa pukkaa ku leuasta partakarvaa. Koitin tuossa vaiheeks ku käynistin koneen väkisin niin päästä BIOSiin kattomaan, että minkänäkönen paikka se on. En päässyt biosiin vaikka painoin deleteä, F1:stä ja F10:tä Tuommoseenkin vois pikku vinkki olla paikallaan
Tarkoitin emolevyn manuaalia. Käynnistät vaan tietokonetta uudelleen ja kun ruudulle ilmestyy tekstiä, niin kärppänä painelet deleteä. Kyllä sinne pitäisi nyt päästä . Tälläinen näkymä siellä sitten odottaa, josta saat sen bootti järjestyksen vaihdettua:
Kyllä, hyvä kuva on kyl. En tänään, enkä varmaan huomennakaan ala tuota säätämään, koska tämä ilta menee herkistellessä huomista pääsykoetta varten. Huominen menee siellä kaupungissa, se on sen verran kaukana minne pitää mennä kokeeseen, joten testaaminen jää varmastikin perjantaille. Riippuen tietysti mitenkä myöhään huomenna menee. Ilmoittelen miten tuon kanssa on käynyt ja kenties lisäneuvoa tuon kanssa. Kiitos tähänastisista!!
HIIO HOI!!! Rantautuminen suoritettu ja biosiinkin päästiin jo kertaalleen. Pari ongelmaa ilmeni matkan varrella, kuten liikkuminen siellä BIOSissa, ohjeena on, että pitäs nuolinäppäimillä liikkua, mutta eipä vaan liiku...nooh tuohon keksin jonkinsortin ratkaisun eli ei siitä sen enempää Elikkäs joo, pienoinen kysymyksen aihe. Eli kun olen päässy sinne BIOSin "boot" kohtaan vaihan "fist boot deviceen" tuon CD- aseman. Huitasen edellisellä sammutuskerralla levykkeen sisään missä on tuo memtest86.iso tiedosto. Kun tuohon first boottiin vaihettu CD asema niin sittenkö vaan poistutaan BIOSista ja tarkistus alkaa? Nuohan toki selviää kokeilemalla, mutta heittäkää palautteella jos jotain olen ymmärtänyt väärin Jeap, tästä sitten vaan testailemaan.
Jaahas, hmm!!? Vaihoin tuohon First Boot Deviceen DCROM ja pistin F10 (save and exit). Kone käynisty ihan tavallisesti, eli tuli työpöydälle asti ja muutenkin toimi ihan normisti, internetit ja sun muut. Aattelin, että nooh, jos sitä pitää sammuttaa kone ja sit käynistää uudestaan. Sammutin ja käynistin. Käynistin koneen uudestaan ja sama toistui, käynistyy aivan normaalisti mitä ennenkin. Olenko polttanut väärin tuon memtest86 vai missähän tämä nytten menee pieleen. ----------------------------------------- LISÄYS!!! Noooniiiiin. Alkaa näyttää lupaawalta Ajattelin, että poltan sen memtest86 uudestaan, mutta poltto-ohjelma ei käynistykkään. Valittaa, että MSVBVM60.DLL ei löydy. Mulla oleva poltto-ohjelma "RecordNow", joka tuli koneen mukana aikoinaan, kun ostin tämän. Sitä vain, että jos ja kun lataan Neron niin mitähän toimenpiteitä minun täytyy siinä tehdä? Pitääkö sinne ohjelmoida jotenkin polttavan aseman jokin polku tai koodi? Kenties homma on kunnossa, kun vain poistan RecordNowin ja asennan Neron? Eikös se sitten ole Nero 6 mikä pitäisi olla? --------------- Ahaa, vielä lisäyksiä. Täällä AfterDawnin sivustolla tuolla ohjelmat osiosta löytyi Nero Burning ROM v7.9.6.0 , tuo lienee ohjelma millä pystyy polttamaan nämä perus poltot, kuten DC-R +/- , CD-RW ja niin edelleen. Latailen ilmeisesti sen sitten?