1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kokemuksia AMD Radeon näytönohjainten ajureista (drivers)

Viestiketju Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä -osiossa. Ketjun avasi Xounari 13.08.2019.

  1. Xounari

    Xounari Regular member

    Liittynyt:
    10.05.2015
    Viestejä:
    572
    Kiitokset:
    77
    Pisteet:
    38
    Millaisia kokemuksia ollut noista ajureista? Tuleeko ajallaan kun uusia pelejä julkaistaan ja oletteko olleet tyytyväisiä. Itse Nvidian käyttäjänä viimeiset 4+ vuotta ja olen ollut todella tyytyväinen. Muistelin, että AMD ajurit olivat paskinta paskaa joskus 2004-2009 aikajanalla? Mikä on tilanne nyt? Lähtee toi Sapphiren 5700 XT tänne mulle kunhan saan varmuuden, ettei amd ajurit petä.
     
  2.  
  3. Jouko?

    Jouko? Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    14.07.2004
    Viestejä:
    3,858
    Kiitokset:
    32
    Pisteet:
    78
    Itellä oli vuoden ajan käytössä RX 580. Ihan hyvin kyllä kaikki pelitti eikä ajureiden kanssa itellä ollu mitään häslinkiä. Minulta puhtaat paperit.
     
    Xounari kiitti tästä.
  4. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,727
    Kiitokset:
    1,227
    Pisteet:
    223
    Gigabyten RX 580 käytössä tällä hetkellä ja aina päivitän uudet betat kun tulee, vaikka en varsinaisesti tarvitsisi.
    Mieleeni ei tule yhtään isompaa eikä nyt heti edes pienempää ongelmaa. Sitä en osaa sanoa julkaistaanko uuusia ajureita aina kun uusia pelejä tulee, kun en pelimaailmaa suuremmin seuraa, mutta mielestäni beta versioita tulee tasaisesti koko ajan. Sama oli edellisen msi:n näytönohjaimen kanssa, ei mainitttavia ongelmia.
     
    Xounari kiitti tästä.
  5. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,427
    Kiitokset:
    3,871
    Pisteet:
    223
    Miksi betat? Sehän on ongelmien kerjäämistä.
     
    Xounari kiitti tästä.
  6. lyyri

    lyyri Senior member

    Liittynyt:
    19.04.2017
    Viestejä:
    2,356
    Kiitokset:
    731
    Pisteet:
    123
    Vajaat 2 vuotta nyt ollut räxä ja media PC:ssä APU eikä ole kertaakaan tullut paskaa ajuria vastaan, itse tosin suht harvakseltaan päivittelen. Julkaisu sykli ajureissa sama kuin nvidiallakin.
     
    Xounari kiitti tästä.
  7. Jouko?

    Jouko? Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    14.07.2004
    Viestejä:
    3,858
    Kiitokset:
    32
    Pisteet:
    78
    Itsekkin käytin poikkeuksetta beta-ajureita eikä tosiaan mitään ongelmia.
     
    Xounari kiitti tästä.
  8. PerttiGG

    PerttiGG Active member

    Liittynyt:
    22.04.2017
    Viestejä:
    452
    Kiitokset:
    123
    Pisteet:
    53
    2,5v AMD:n näyttis ja ajurit, ei moitittavaa
     
    Xounari kiitti tästä.
  9. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Liittynyt:
    05.03.2010
    Viestejä:
    4,468
    Kiitokset:
    688
    Pisteet:
    143
    Kakkoskoneessa(RX580) joskus aina tulee herjaa "default radeon wattman settings have been restored". Ei oo kyllä kellotettu mitään enkä oo huomannu, että vaikuttais mihinkään, niin en ole jaksanut ees tutkia koko asiaa.
     
  10. PerttiGG

    PerttiGG Active member

    Liittynyt:
    22.04.2017
    Viestejä:
    452
    Kiitokset:
    123
    Pisteet:
    53
    Resettaa kellotaajuudet ja jännitteet normitasolle kaatumisen jälkeen. Jos esim. näyttistä on kellotettu, mutta kellotus on epävakaa, niin ihan hyvä toiminto.
     
  11. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,727
    Kiitokset:
    1,227
    Pisteet:
    223
    Noi kuitenkin aina korjaa jotain ongelmia edelliseen ajuriversioon nähden ja vaikka en kauheasti pelailekaan uusia pelejä enkä niistä ongelmista kärsi itse, on se ihan kiva, niin päivitän vaan aina. Käytän myös melkeinpä aina pikapäivitys mahdollisuutta eli en poista ajureita ensin ja tämäkin perustuu ihan kokemukseen siitä, että homma toimii.
     
  12. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Liittynyt:
    05.03.2010
    Viestejä:
    4,468
    Kiitokset:
    688
    Pisteet:
    143
    Juu, niinhän se tekee, mut en tosiaan ole kellottanut mitään. Googlen perusteella en oo ilmeisesti ainoa jolla tota tapahtuu.
     
  13. PerttiGG

    PerttiGG Active member

    Liittynyt:
    22.04.2017
    Viestejä:
    452
    Kiitokset:
    123
    Pisteet:
    53
    Jos ei oo kellottanu niin vaikka tuo ilmoitus tulee niin mitään ei tapahdu.
     
  14. jr62

    jr62 Member

    Liittynyt:
    29.01.2015
    Viestejä:
    45
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    18
    Minulla myös tuo herja tullut esim. sähkökatkon jälkeen ja joskus satunnaisesti käynnistyksessä.
    Joskus myös kahden näytön setup on tuota aiheuttanut ja myös tuo virran katkeaminen.
    19.7.5 ja 19.8.1 versiolla ei ole enää tuota herjannut. Lopultakin ovat saaneet ajurin korjattua tuolta osin.
     
  15. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Liittynyt:
    05.03.2010
    Viestejä:
    4,468
    Kiitokset:
    688
    Pisteet:
    143
    Pitänee koittaa uusimmat ajurit sisään, jos loppuis herjat :).
     
  16. jr62

    jr62 Member

    Liittynyt:
    29.01.2015
    Viestejä:
    45
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    18
    Jospa se auttaisi tuohon vaivaa ainakin minulla lopetti moisen temppuilun. Usein poistavat vanhat ajurit DDU:lla, mutta omakohtainen kokemus on, että pika asennus entisten päälle vähten aiheuttaa ongelmia. Joten en suosittele DDU:n käyttöä.
    Jos haluaa poistaa entiset alta silloin ohjelmat ja toiminnot kautta se kannattaa tehdä.
     
  17. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Liittynyt:
    05.03.2010
    Viestejä:
    4,468
    Kiitokset:
    688
    Pisteet:
    143
    Itse olen yleensä ollut vankka DDU:n kannattaja :)

    Toisena konstina ilmeisesti ollut fast bootin poistaminen käytöstä. Täytyy kokeilla se kanssa, ellei ole jo.
     
  18. Xounari

    Xounari Regular member

    Liittynyt:
    10.05.2015
    Viestejä:
    572
    Kiitokset:
    77
    Pisteet:
    38
    Itselläni kerran Nvidian näyttis takkuili pahasti ja vetäsin DDU:lla, latasin ajurit uudelleen ja ongelma katosi ikuisiksi ajoiksi. Täytyy taas todeta, että toimivat ajurit on helvetin tärkeä osa näytönohjain kokonaisuutta ja pahimmat ongelmat johtuukin yleeensä huonoista ajureista, eikä itse raudasta.
     
  19. jr62

    jr62 Member

    Liittynyt:
    29.01.2015
    Viestejä:
    45
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    18
    Totta. Silloin kun on ajurit on pahasti solmussa silloin tuo on todella toimiva ratkaisu. Olen itsekin joutunut noin menettelemään.
    Eivät vaan suosittele käyttämään ainakaan joka ajuripäivityksen takia.
    Jotku ovat saaneet pahemmin koneen solmuun DDU:lla. Onpa se voinut olla vika tuolin ja näytön välissä (näppihäiriö).
     
    Xounari kiitti tästä.
  20. Jouko?

    Jouko? Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    14.07.2004
    Viestejä:
    3,858
    Kiitokset:
    32
    Pisteet:
    78
    Minä kuulun tähän seuraan, ajelin yksi kaunis päivä DDU:lla ajurit mäkeen ja laitoin koneen boottaan itsensä. Bootin jälkeen kone päätti ilmoittaa ettei löydä Windowsin asennusta mistään :) Yritin sitten jonkun aikaa etsiä ratkaisua ongelmaan mutta koska ratkaisua ei tuntunut löytyvän niin puhdas Windowsin asennus ratkaisi ongelman. Onneksi tärkeät tiedostot on erillisellä kovolla niin eipä tuo paljoa haitannut, pelit yms. kilkkeet saa aina ladattua uudelleen ilman sen isompia ongelmia.
     
  21. jr62

    jr62 Member

    Liittynyt:
    29.01.2015
    Viestejä:
    45
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    18
    Jep. Se on tehokas puhdistus ohjelma, ehkä jopa liian tehokas joskus.
    Kaikki on mahdollista näiden laitteiden kanssa. Jopa sellaiset asiat, jotka eivät pitäisi olla mahdollisia.

    Sellaista se on.:)
     

Jaa tämä sivu