Omistan SW60XG-merkkisen MIDI-kortin, jolla toistettua musiikkia olen onnistuneesti äänittänyt Soundblaster Live!:llä. Ongelmana on kuitenkin vanhan SW60XG:n vaimea taustakohina, joka häiritsee etenkin musiikin hiljaisissa kohdissa. Olen kytkenyt pois kaikki ylimääräiset inputit sekä SW60XG:stä että Live!:stä, mutta kohina on siitä huolimatta edelleen korvin kuultavaa, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää ilmeisesti kohinan ohjelmallinen suodattaminen. Kokeilin Nero:n mukana tulleen Wave Editorin "Reduce noise"-toimintoa, mutta lopputulos ei ollut toivotunlainen; kohina kyllä poistui musiikin hiljaisista kohdista, mutta siitä jäi kuitenkin vielä korvin kuultavia "rippeitä" tietynlaisia ääniä sisältäviin kohtiin. Kysynkin siis, onko olemassa sellaista ohjelmaa, jolla äänen seassa olevan kohinan saisi poistettua täydellisesti? Vai onko tuo sitten ylipäätään edes mahdollista ohjelmallisin keinoin toteutettuna?
Kyllähän se onnistuu, mutta ei kyllä millään automaattisilla Reduce noise toiminnoilla. Ihan "käsin" joutuu ettimään kohinan taajuuden ja oikeita filttereitä käyttämällä saa sen pois. En ole mikään expertti näissä jutuissa, joku osaa varmasti neuvoa paremmin ja Googlella kyllä löytyy paljon ohjeita.
Vaikeaahan kohinan poistaminen täydellisesti on, mutta eri ohjelmissa on eri algoritmit, joten kannattaa kokeilla. Esim. GoldWave ja CoolEdit ovat ilmaiseksi kokeiltavia monipuolisia äänieditoreita.Yleensä aina on kyllä tehtävä kompromissi alkperäisen äänitteen laadun ja poistetun kohinan määrän suhteen. Hiljaisisita kohdista taustakohinan voi poistaa "noise gate":lla. Kohinalla ei valitettavasti ole vain yhtä taajuutta, jonka voisi poistaa, vaan se on laajaspektristä. Mutta kokeile tallettaa pelkkää taustakohinaa ja katso sitten mitä taajuuksia spektrissä näkyy (esim. CoolEditin FFT:llä).
Cool Edit Pro 2:ssa on aika hyvä kohinansuodatin, jonka oletusasetuksillakin saa hyvää jälkeä, vaikkei itse osaisikaan säädellä.