kiristys sähköposti viestejä joissa oma salasanani mukana

Viestiketju Virukset ja haittaohjelmat -osiossa. Ketjun avasi djjari 03.03.2026 klo 12.43.

1. djjari

djjari Active member

Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    68
  2.  
  3. 1pertti

1pertti Senior member

Kiitokset:
    1,303
    Pisteet:
    243
    Pystytkö salasanan avulla tunnistamaan, mille sivustolle se on? Ensimmäisenä tulee nimittäin mieleen, että kyseiselle sivustolle tai, jos sama salasana on käytössä useammassa paikassa, niin jollekin niistä on murtauduttu. Vaihda siis ainakin kyseisen tai kyseisten sivujen salasana.

On myös mahdollista, että salasana on varastettu koneeltasi, jos sinne on onnistuttu ujuttamaan joku sellainen haittaohjelma. Onhan virustorjunta kunnossa ja tarkistukset tehty?

Muuten en osaa sanoa mitään, mutta luulen, että kyse on vain tuollaisesta lehtijutussa mainitusta rahastusyrityksestä. Tietysti tuo oikean salasanan mainitseminen herättää huolta. Normaalin virustorjuntaohjelmalla tehdyn skannauksen lisäksi kannattaa ladata ja suorittaa myös Malwarebytes AdwCleaner:

AdwCleaner 2026 - Free Adware Cleaner & Removal Tool

Malwarebytes Free: Free Antivirus 2026 | 100% Free & Easy Install

e. Lisäsin vielä tuon ilmaisen virusskannerin linkin

Viimeksi muokattu: 03.03.2026 klo 15.20
  4. djjari

djjari Active member

Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    68

käytän Win11 omaa virustorjuntaa,sen mukaan kaikki on kunnossa
    en muista enään missä olen sitä salasanaa käyttänyt,mikä näkyi siinä oudossa sähköpostissa,ja niitä viestejä on tullut ennenkin,jossa salasanani on näkynyt,tarkistin firefoxin salasanoista niin siellä ei kysesistä salasanaa enään ollut,joten olen sen varmaan joskus jo vaihtanut,mutta tuo ilmoitus selaimen salasanat kohdassa on kyllä hälyttävä,vaikuttaisi että salasana on varastettu facebook tililtäni,luin mys jutun toisesta uutisesta liittyen tähän samaan juttuun,niin siinä myös joku kertoi että oli nähnyt oman salasanansa lähetetyssä huijausviestissä,kutenkin minullakin siis oli

Liitetyt tiedostot:

5. 1pertti

1pertti Senior member

Kiitokset:
    1,303
    Pisteet:
    243
    Menethän aina facebookiin ja muillekin sivustoille kirjoittamalla itse osoitteen selaimeen tai käyttämällä tallentamaasi kirjanmerkkiä etkä tuollaisen sähköpostissa olevan linkin kautta. Linkki voi johtaa väärennetylle sivulle, jossa kalastelleen tunnuksia. Itse Facebook-sivustolta salasanan ei pitäisi olla kaapattavissa eikä näkyvissä selväkielisenä.

Veikkaisinpa, että jostain vuodettua vanhaa salasanaa käytettiin vain pelottelumielessä yrityksenä saada viesti vaikuttamaan vakavasti otettavalta. Aivan satavarmahan tuosta ei voi olla, mutta ei vanhan ja käytöstä poistuneen salasanan vuotaminen pitäisi olla mikään varsinainen riski.

Voit tarkistaa, onko sähköpostiosoitteesi ollut mukana jossakin tunnetussa tietovuodossa. Monestihan sähköpostiosoite on käyttäjätunnus erilaisiin palveluihin, joten vaihda tällaiseen tiliin liittyvä salasana, ellet ole jo niin tehnyt.

Selvitä, ovatko henkilötietosi vuotaneet nettiin | F‑Secure

(Edellä en halua mainosta F-Securea, vaan annan linkin suomenkieliseen työkaluun, jolla mahdollisen tietovuodon voi tarkistaa.)

6. djjari

djjari Active member

Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    68

kyllä sielä vuotoja näytti olevan,pitääkä tässä nyt oikeesti huolestua,unohdin sanoa että syksyllä 2022
    koneelleni pääsi joku kun silloin google tilini ja facebook tilille oli joku päässyt,ja sain ilmoituksia että tilisi on lukittu turvallisuus syistä,ilmeisesti nää nyt liittyy jotenkin siihen

Liitetyt tiedostot:

• 1.
      1.png
      Tiedostokoko:
      91.7 KB
    • 2.
      2.png
      Tiedostokoko:
      171.8 KB
  7. 1pertti

1pertti Senior member

Kiitokset:
    1,303
    Pisteet:
    243
    Minun täytyy ensiksi sanoa, etten varsinaisesti tunne asiaa, mutta olen käsittänyt niin, että tuo F-Securen työkalu, samoin kuin vastaava englanninkielinen Have I Been Pwned: Check if your email address has been exposed in a data breach, tarkistaa tunnettujen tietovuotojen arkistosta, löytyykö kyseinen sähköpostiosoite sieltä. Jos löytyy, pitää palveluissa, jossa kyseisellä mail-osoitteella on tehty tili, vaihtaa tilin salasana, ellei sitä ole vaihtanut jo aikaisemmin tietomurron jälkeen. Pelkkää mail-osoitetta voi hyödyntää vain roskapostin lähettämiseen, mutta ilman sivustokohtaista salasanaa sillä avattuun tiliin ei pääse.
    Tuota en oikein ymmärtänyt – eihän Google- tai Facebook-tilille pääsy avaa pääsyä koneelle. Jos joku on tosiaan päässyt koneellesi tutkimaan sen sisältöä ja mahdollisesti asentamaan jotakin, olisi se vakavampi juttu, mutta ei kovin todennäköinen.

8. djjari

djjari Active member

Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    68
    sori ajattelin vain että tuolla on saattanut olla jokin yhteys asiaan,mutta tuon jälkeen vaihtelin kyllä salasanat uusiin
    mutta uskoisin niin että tämä homma liittyy nyt samaan mitä on muillakin ollut,ja se että on lukenut niissä kiristys sähköposteissa salasana,niinkun minulle oli ollut

Jaa tämä sivu