Kiitokset kaikille aktiivisesti tälle palstalle kirjoittaville tietokone harrastajille suuresta avusta uuden koneen komponenttivalinnoissa. Ei ole tullut 5 vuoteen konetta kasailtua ja sitä myöten oli pihalla kuin lumiukko tämän päivän komponentti tarjonnasta. Viikonloppuna tuli lueskeltua suuriosa tuoreimmista viestiketjuista läpi ja tuleva kone hahmottui melko tarkasti. Alla olevaan kokoonpanoin päädyin. Eiköhän tuolla sitten taas seuraavat 5 vuotta pärjää. Jos alla olevasta jotain puuttuu niin kommentteja nopeasti koska lähtee huomenissa tilaukseen. Kotelo: Antec Sonata III Kotelon vakio takatuulettimen tilalle Noctua NF-P12-1300 Emolevy:Abit IP35 PRO Prosessori: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz (G0 stepping) Prosessorin jäähdytyssiili: Noctua NH-U12P Muisti: 8Gb DDR2 800MHz ( 4 x 2GB ) DVD-asema: Samsung SH-S203B/RSMN ( SATA 20X DVD+/-RW Retail ) Mukana Nero -ohjelmisto ( musta ) Kovalevyt: 2 x Samsung 500Gb T166 7200rpm SATAII 16Mb Näytönohjain: Inno 3D nVIDIA GeForce 8800GTS / 512Mb GDDR3 / PCI-E x16 (G92) Käyttöjärjestelmä: Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit OEM FIN Muistikortinlukija
10 pisteen paketti ei tuon perusteella lumiukkona olla Voihan tuosta rammi määrästä kiistellä, että 4gb riittäisi ja 8800gt 10% tehottomampi ja halvempi. Kuitenkin tuo taitaa olla sitten juuri sinulle sopiva ja minunkin mielestä todella hyvä setti. Vaikkei tolla 5 vuotta pelailla sujuvasti.
Totta, 8Gb on kyllä selkeästi "hätävarjelun liiottelua". =) Itsekin olen hankimassa 7 vuotta vanhan koneen tilalle uutta ja alunperin ostoskorissani oli 4Gb rammia mutta pudotin siitäkin 2Gb pois koska muistia on helppo lisätä jälkeenpäin jos tosiaan tuntuu että sitä tarvitsee. Ja kyllä minä ainakin pärjäisin 5 vuotta hyvin tuollaisella paketilla. Vaikka olen tietokoneita käyttänyt 20 vuotta niin en ole tainnut koskaan pelata muuta kuin korkeintaa jotain Windowsin mukana tulleita räpellyksiä korkeintaan pari tuntia vuodessa... =) Siksi saan omaan kokoonpanooni helposti näytönohjaimenkin reippaasti alta satasen, eikä tarvitse vaihtaa joka toinen vuosi uuteen...
Selvennykseksi kerrottakoon että tuohon koneeseen ei ole näillä näkymin tulossa yhtään peliä kuten ei ole tämänkään hetkisessä koneessa. Kuvankäsittelyä PhotoShopilla, kymmensivuisia kuvastoja InDesignilla, HD-videoiden editointia, jne... Eli tulossa työkäyttöön - ei huvikäyttöön. Muistia tulee suoraan tuo 8Gb koska tunnen itseni ja tiedän että jos ottaisin esim. 4Gb niin koneen saannin jälkeen pyörisi mielessä että oisko pitänyt ottaa 8Gb. Eli pääasiassa oman mielenrauhan takia tulee se 8Gb. Eikä se muistin kasvatus 4Gb ---> 8GB tuon hintaisessa paketissa enää paketin kokonaishintaa prosentuaalisesti paljoa nosta. Kerran se kirpaisee ja sen jälkeen ei sitten taas 5 vuoteen seurata komponenttien kehitystä ettei tule kalliita mielitekoja... ...paitsi että tänään tuli jo käytyä tutustumassa HP:n 30" näyttöön ( 2560 x 1600 ) mutta ainakin toistaiseksi päätin pärjätä nykyisellä ViewSonicin 20" VP201s -näytöllä ( 1600 x 1200 , varustettu Pivotilla ) joka on käytössä osoittautunut hyväksi kuvankäsittely näytöksi. Saa sitten nähdä kuinka kauan tämä päätös on voimassa. Näppiksenä ja hiirenä jo ennestään Logitechin diNovo -joten sille osa-alueelle ei kaivata parannusta.
Nojoo, tuo muuttaa kyllä asian. Tuollaiseen käyttöön minäkin ottaisin jo 4 gigaa suoraan kättelyssä, ja 8 gigaakin jos työnantaja maksaa tai jos voisin yksityisyrittäjänä verotuksessa tehdä poistoja... =)
Itse olen päätynyt täsmälleen samanlaiseen pakettiin, lukuunottamatta kovoa ja DVD-asemaa, ne kun on jo ennestäänNoctuan tuuletinkin löytyy mun listalta. Ilmottele jos tulee jtn ongelmia vempeleiden kanssa. Olen vaan vähän kahden vaiheilla, otanko Sonatan ja koitan pärjätä tuon 500W powerin kanssa. Vai otanko P182 ja siihen 650W virran. On nimittäin tarkotus hieman nostella kelloja...
Mulle toi kone piisaa vakio kunnossa kun en pelaile. Ilman kellotteluja ei ainakaan pitäisi olla mitään ongelmia koska koneeni kasaava tietokone komponentteja vuosia työkseen myynyt tuttuni ei älähtänyt kokoonpanosta. Jos moisesta olisi ollut vaaraa niin hän olisi suositellut isompaa poweria koska ei halua mua vihaisena nähdä. Nykyinen kone Intel Pentium4 2.66GHz Keskusmuisti 1Gt Näytönohjain Radeon 9600 Kovalevy 120Gb Tuolla nykyiselläkin on kaikki hommat saanut tehtyä melko pienin ongelmin joten eiköhän tuo uusi kone riitä ihan vakio kelloilla.
Onnea vaan sen toimivan ja vakaan 64-bittisen InDesignin ja Photarin löytämisessä. Plus tietysti muidenkin softien... Rivien välistä, olisin itse ottanut 32-bittisen käyttiksen, ja ehkä tulevaisuudessa päivittänyt sen 64-bittiseen. Ja vielä lisää Viittä vuotta et tuolla koneella mene. Mooren lain mukaan transistojen määrä tuplaantuu joka 1.5 vuosittain. Tuota transistori-sanaa kun hieman kääntää niin, että puhutaan tehoista, niin 5 vuoden päästä tuo kone on auttamattoman vanha. Windows Sevenkin on julkaistu jo tuolloin.
Eikö Adobe Creative Suite CS2 sitten pelitä 64bittisen Vistan kanssa? Tuon Adobe CS2 mukana tuli siis mm. PhotoShop CS2, InDesign CS2, Dreamweaver 8, Adobe Acrrobat Professional 8, jne... Ainakin se Microsoftin korjaus listalla on. http://support.microsoft.com/kb/935280/fi Eikö tuon päivityksen jälkeenkään toimi Vistalla?
No,tuon Microsoft korjaus listan mukaan toimii eli eiköhän siihen voi luottaa ja jos kerran aiot hankkia 8Gb muistia niin ilman muuta Vista 64-bit koska käsittääkseni 32-bit Vista ei tue kuin 4Gb muistia.
Nyt on oltu puhelimitse yhteydessä sekä Adobe:n että Microsoft:iin ja niin tässä nyt joutui tekemään että käyttis vaihtui Microsoft Windows XP SP2C FIN Professional Edition ( 32bit ) ja keskusmuisti tippui 4Gb. Kone tulee työkäyttöön ja siten tuon yli 1000 Euroa maksaneen Adobe Creative Suite 2 -ohjelmistopakettini kaikkien ohjelmien pitää toimia 100% varmuudella uudessa koneessa ilman bugeja. Konettahan tässä oltiin ostamassa ohjelmistolle eikä ohjelmistoa koneelle. Päivitys uudempaan Adobe Creative Suite 3 olisi maksanut yli 1000 Euroa eikä kukaan anna takeita että sekään toimisi ilman ongelmia 64bit Vistan kanssa. Kiitokset Khauronille varoitteluista. Koko viime yö meni netissä nukkumisen sijaan ja niin paljon oli ihmisillä ympäri maailmaa ongelmia tuon Adoben ohjelmistopaketin ja Vistan kanssa että pakko oli tyytyä tuohon ohjelmistopaketin kanssa yhteensopivaksi itsekin toteamaani käyttikseen. Jos sitten viiden vuoden päästä ostaisi Vistalla varustetun koneen ja siihen sopivan ohjelmistopaketin. Tällä kertaa mennään vasta reilu vuosi sitten ostetun ohjelmistopaketin ehdoilla.
Komento takaisin. Muutama suomalainen Adobe CS2 käyttäjä on saanut ohjelmistopaketin pelittämään 64-bittisen Vistan kanssa. Sen verta paljon tekee mieli saada uutta tekniikkaa että kone tuleekin alkuperäisessä kokoonpanossa eli 64-bit Vista + 8Gn muistia. Ilmoittelen miten ohjelmien kanssa kävi kun kone on ollut vähän aikaa käytössä. Jos ei saa pelittämään niin formatoidaan sitten käyttiksen sisältämä kovalevy ja hommataan XP Pro tilalle. Eipähän sitten tartte mietiskellä olisko saanut toimimaan Vistan kanssa vai ei kun tietää vastauksen.
Nyt on kone käytössä ja Adobe CS2 ohjelmat koneelle asennettuna. Tähän mennessä ei ole tullut muita ongelmia vastaan kuin että Arial Black -fonttiperheen fontit puuttuu InDesignista. Ja käyttis siis se Vista 64-bit.
Kaipa nuo netistä löytyvät googlettamalla nuokin fontit. On se uusi teknologia hieno juttu. Niin ja onnea tuon koneen kanssa.