kiintolevyn osiointi?

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi kuku123 28.07.2009.

1. kuku123

kuku123 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Miten 1tb kiintolevy kannattaa osioida. Onko osioinnista jotain muuta iloa kuin että tiedostot pysyvät järjestyksessä. Asensin jo Win7 mutta osiointi jäi tekemättä eli voinko vielä osioida kiintolevyn vai pitääkö win7 asentaa uusiksi? kiintolevylle tulee win7, pelejä ja muuta sälää...

2.  
  3. Gocom

Gocom Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Esimerkiksi se ettei silloin tarvitse käyttöjärjestelmän uudelleenasennuksen aikana jyrätä kaikkia tiedostoja sileäksi. Jos ohjelmat/tiedostot asennetaan eri osiolle (kunhan niitä ei rekisteröidä rekisteriin) voidaan niitä formatoinninkin jälkeen käyttää.

Muita etuja voivat olla niin OS swäppi/pagefile, siisteys, suojaa tiedostojärjestelmän korruptoinnilta ja lyhentää hakuaikoja.

Itse suosin useita levyjä/backupeja ihan turvallisuuden takia. Mieluummin usea kiintolevy kuin kiintolevyn kuori jossa on useita levyjä.

Voi osioida jälkikäteenkin (PartitionMagic, Acronis, Win7 Disk Manager jne), mutta vikaantumisriski on olemassa.

4. kuku123

kuku123 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    win7 oma disk managmentti ei antanu ottaa C:stä kuin puolet pois? mikä toi 100mb "system reserved" on?

5. Azzo85

Azzo85 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse olen huomannut päteväksi asetelmaksi ~50-100gigaa c:lle (windowssille) ja lopuista tekee oman osion ohjelmille (ellei pistä windowsin kans samalle asemalle), peleille, latauksille, elokuville/kuville jne. Pysyy kone virkeänä huomattavasti pidempään kun antaa olla windowssin omalla osiolla, ei ole ylimääräisiä tiedostoja järjestelmää hidasmassa.

Viimeksi muokattu: 28.07.2009
  6. fadez

fadez Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Yleensä välttää täydellistä sekamelskaa kovolla, kun tekee useamman osion (partitio) ja asentaa c-asemalle lähinnä vain Windowsin ja softaa (program files) alle. Itse tekisin 1TB kovolle ainakin 3 osiota.

Ainakin valmiissa koneissa on palautusosio tms. n. 100MB. Komentorivin kautta diskpart.exe:llä voi poistaa moiset osiot (jos välttämättä haluaa). Windowsin kautta levynhallinnalla poistaminen ei onnistu. Ohje: http://norsetech.net/kb/tag/diskpart/

7. ugge

ugge Regular member

Kiitokset:
    9
    Pisteet:
    48
    TÄSSÄ olisi ilmainen ja simppeli levynhallintasofta ja TÄÄLLÄ Nekon tekemät selkeät ohjeet tuohon ohjelmaan.

Jaa tämä sivu