tässä tuli mietittyä, että pitääkö olla täyttänyt jo 15 ennen kuin voi aloittaa kesätyöt. Mulla ku on sillee et täytän 15 vast kesän jälkeen.
Itse menin kesätöihin viime kesänä ja olin jo 15 täyttänyt, mutta kaverini tuli samaan paikkaan 14 vuotiaana. Riippuu ihan siitä mitä työnantaja on mieltä.
Ei ainakaan ole pakko olla 15-vuotias. Ikä voi tosiaan auttaa pääsemiseen. Ja pääsetpähän sitten sen jälkeisenä kesänä kesätöihin.
Varmasti suuressa osassa työpaikoista pitää olla tuo 15 vuotta täynnä. Siinä tulee varmaan jotku rajotukset että alle 15 vuotiaat ei saa pitää niin ja niin pitkiä päiviä, joten työnantajat varmasti ottavat yli 15 vuotiaita. Ite pääsin kylläki 14 vuotiaana kaverin vanhemmille töihin, että kyllä hyvillä suhteilla tai muutenki voi päästä töihin alle 15 vuotiaana. Kyselemään vain kaikkialta ottaako töihin.
Tuo on totta, itsekkin menen ensi kesänä 14-vuotiaana töihin isäni työpaikalle. Eli suhteilla pääsee.
Eli töihin varmaankin pääsee alle 15v mutta jos jotain sattuu niin vakuutusyhtiö ei mitään korvaa. Tämä meinaan selvitettiin viime kesänä.
Ehkä vähän OFFTOPICia, mutta toi kommentti kyllä herätti huomion! Ei voi pitää paikkaansa. Ensinnäkään mikään firma ei ottaisi silloin < 15-vuotiaita töihin ja toisaalta taitavat ammattiliitot yms. vaatia työntekijöille vakuutuksia. Se on tietty eri asia, jos tekee pimeitä töitä.
Vähän henk.koht. jatketta tohon Kerbon juttuun. Itse asustan satakunnassa ja aloitin ensimmäiset työni 14 vuotiaana porin kaupungilla. Työt alkoivat aikaisin aamulla kello 7:00 ja loppui tasan 16:00. Viikonloppu töitäkin pääsi tekemään "loma" palkalla, eli otettiin JAZZ vkl töiksi ja saatiin viikolla 2pv palkallista lomaa (vkl ei tullut palkkaa). Tuolloin satakunnan seudulla olevat työpaikat 14 vuotiaille 1kk ajan) Seuraavana kesänä hain samaiseen paikkaan 15-vuoden ikä linssissä. ja ikäraja oli noussut +15 vuoteen. Tuolloin pääsin vain kuukaudeksi töihin vaikka hain kahdeksi kuukaudeksi. Kolmantena kesätyö vuotena hain Porin kaupungin LVI puolelle ja taas oli noussut ikäraja +16vuoteen ja pääsin kuin pääsinkin 2kk töihin. Viikonloppu töitä oli 100% palkalla ja ylityötunteja tuli tehtyä melkein päivittäin +2h. Neljäs vuosi meni samaisella +16 ikävuoden vaatimuksella ja pääsin myös "vakituiseen" työpaikkaan. Eli kaikki koulun lomat töissä. Mahdolliset vkl työt otan vastaan jne. Kannattaa panostaa johonkin työpaikkaan toden teolla ja mielummin heti hakee sinne alalle minne kiinnostaa hyvin perusteluin (koulutus->tulet tekemään työtä sielä valmistumisesi jälkeen). Itse olin kiinteistöhoito puolella ensimmäiset 2 kesätyö vuotta ja sen jälkeen siirryin koulutusta vastaavalle puolelle. Massia tullut elämän aikana tienattua: +10 000€ josta nyt jäljellä 244€ Kannattaa käydä töissä aina vaan, kun mahdollista tuo opintolainakin on niin helvetin pieni, että saa käydä kotipuolessa syömässä vkloppusin ettei lopu raha ja terveys.