Kertokaa onko ostamisen väärtti.

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi Sark47 06.01.2008.

1. Sark47

Sark47 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Puolisen vuotta olen kerännyt rahaa uuden koneen ostoon ja vihdoin alkaa näkyä valoa tunnelin päässä, joten aloin nyt hieman mielessäni kokoamaan jonkin sorttista konetta.

Tietty piti ihan osissa hankkia kun onhan sitä niin hehkutettu kuinka tuolloin hinta/laatu -suhde on parempi, mutta pitkään pohdittuani luovuin siitä sillä, vaikka koneen käyttö onkin kohtalaisen tuttuahuttua, itse rakenteellinen ja tekninen puoli tietokoneissa on täysin tuntematonta seutua (nimim. en-ole-koskaan-edes-avannut-tietokoneen-koteloa). Koska tuttavapiirissä ei ole ketään, joka myöskään osaisi pistää pyttyä kokoon ja kyseltyäni verkkokauppa.comista kokoamisen hintaa ja vastaus oli "vähintään 150€" päätin että valmispaketin ostoksi menee.

Niinpä pääsen itseasiaan, kone tulisi siis lähinnä selaamiseen, kuvan- ja videonmuokkaamiseen sekä runsas multimedia käyttö yleisestikin sen pitäisi kestää, jos mahdollista niin mikäli pelien pyöritystehoa laitteesta löytyy niin tiedä sitä vaikka alkaisin niitäkin pelaamaan, mutta pelitehot ei ole tärkeysjärjestyksessä lähelläkään huippua. Löysin verkkokaupasta tämän ja tuo sopii budjettiini (koossa on 900€), mutta pitää vielä hankkia erikseen DVD/CD combo asema ja XP, enkä hiirellä ja näppikselläkään tee mitään niin tuossa on melkoisesti turhaa, mutten parempaakaan ole löytänyt niin kertokaa täyttääkö tuo vaatimukseni tai tiedättekö parempaa vaihtoehtoa.

2.  
  3. Jigger

Jigger Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    150€ kokoamisesta on kyllä jokin kaamee virhe, tai sitte ne on v******lu sulle ;D. Kysyppä niiltä uudestaan, sillä monikaan paikka ei taida ottaa kokoamisesta edes yli 30€.

4. Vatez

Vatez Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Verkkokauppa.comissa kokoaminen todellakin maksaa normaalisti päälle 200e .

Tilaa Jimm's Pc Storesta. Kokoaminen ja testaus maksaa 50e ja vähän tinkimällä sen saa kympin tai pari alemmaksi. Valmispakettia ei IKINÄ kannata ostaa! (Lukuunottamatta Jimm's Pc Storen paketteja.)

Tässä on paljon paljon tehokkaampi kone ja tehoa riittää vaikka naapureille jakaa. Koneen saa SmartIt liikkeestä 840e ja kokoaminen maksaa 50e. En ole varma kokoaako SmartIt koneita, mutta voit tilata sen Jimm's Pc Storesta hintaan 870e ja kokoamisen kanssa hintaa olisi 920e. Lisäksi tarvitset 64-bittisen käyttöjärjestelmän. Tässä toimii kaikkein uusimmatkin pelit Crysis mukaan luettuna. Tuolla sinun ehdottamallasi paketilla ei paljoa pelailla.

Viimeksi muokattu: 13.01.2008
  5. LoBer

LoBer Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Yllä ehdotettu paketti on hyvä, kunhan muistaa pari juttua. Osta 64-bittinen käyttöjärjestelmä niin voit käyttää 4 gigaa muistia/yli. Älä osta halvimpia PQI:n muisteja, ne ovat takkuilleet ja sanoneet irti takuunsa monella. Niin, ja kunnon paikassa se kasaaminen maksaa sen 50 euroa jos ei itse halua kasata...

6. Sark47

Sark47 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ainoa ongelma tuossa sitten enää on se että noita 64 bittisiä XP:tä ei ole kuin englanninkielisinä, vaikka kieli onkin hallussa niin silti arveluttavaa siirtyä siihen kun on koko ikänsä suomenkielellä koneita operoinut. Vistaa en edes harkitse kun noissa muokkailuhommissa vaatii niin montaa eri ohjelmaa joista kaikki ei varmasti sillä toimi. Täytyy tutkia vielä vaihtoehtoja ja kuten sanoinkin valo on vasta tunnelin päässä, vielä jokunen euro puuttuu, muttei niiden hankintaan hirveän kauaa pitäisi mennä.

7. Vatez

Vatez Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tässä on sitten päivitetty paketti xp home editionilla vai haluatko kenties pron?

E: Tarvitsetko muuten firewire liitäntää?

Viimeksi muokattu: 06.01.2008
  8. Sark47

Sark47 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Alkajaisiksi pitää kiittää vaivannäöstä eli kiitos. Firewirelle ei ole tarvetta, tuo alkaa kyllä näyttää minun näköiselle kokoonpanolle kieltämättä, vielä toiseksi asemaksi tartten DVD/CD comboaseman niin siitä tulee muutama kymppi lisähintaa muttei mitään ylitsepääsemätöntä. Taidan katsoa mikä tulisi hinnaksi jos kaiken ostaa Jimm'ssistä + 50€ kokoaminen.

9. Vatez

Vatez Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuon aseman pitäisi kyllä ihan cd:itäkin polttaa? Kyllä tässä ainakin lukee, että cd-r kirjoitusnopeus 48x.

10. Lantsa

Lantsa Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kuukauden - kaksi jos jaksat vielä odottaa niin tulee uusia näytönohjaimia ja prosessoreita markkinoille. Itse odottaisin, enkä vielä ostaisi konetta.

11. Sark47

Sark47 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Katos perkelettä, tuo pyttyhän tekee kaiken, no sitten toista asemaa ei tarttekaan. Ja unohtui mainita että XP home meikäläiselle juu, ei tässä prolle ole tarvetta.

Kyllähän sitä aina lyhyen ajan päästä tulee jotain uutta markkinoille, mutta jos sen periaatteen mukaan ollaan konetta hankkimassa sitä vaan aina jäisi odottelemaan sitä uutta satsia joka tulee pian, kesällä oli rahat koossa mutta kun piti tulla uutta ja vanhojen hinnan piti laskea niin jäin odottamaan ja hupsista keikkaa kun koneeseen tarkoitetut rahat tuli käytettyä ihan muuhun, ja sitä oon tässä jo puoli vuotta saanu katua. Eikä minulla ole tarvetta mihinkään täydelliseen koneeseen että tuokin kokoonpano minkä Vatez ystävällisesti minun nenän eteen teki on parempi kuin mitä osasin odottaa minun budjetilla, sekä parempi kuin tarvitsisin. Pelitehoja kun en erityisemmin tarvitse, mutta tuossa niitäkin on jo sen verran että voisi varvasta muutamaan peliin kastaa.

Laskin hinnan Jimm'ssin hinnaston mukaan ja tulisi tasan pyöreä tonni mikäli itse kävisin sen hakemassa kuten varmasti teenkin, vielä kuukausi tai kaksi siihen menee että saan sen summan kokoon ja silloin - kuten on mainittu - on jo jotain uutta markkinoilla taas, mutta en jaksa enää lähteä niiden kanssa tuota sorkkimaan ellei jotain todella mullistavaa ja budjettiin sopivaa ilmesty.

EDIT: Kuinka suuri menetys olisi jos tuon Q6600 vaihtaisi E6750 kun siinä säästäisi yli 70€?

12. Askni

Askni Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kyllä SmartIT:kin kokoaa. Ei muistaakseni ollut kovin kalliskaan. Tosin tämä fakta on parin vuoden takaa, mutta kuitenkin.

13. Kaakatus

Kaakatus Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Säästä vain jos siltä tuntuu. Tehoero tämän hetken peleissä on hyvin pieni tai olematon.

14. Vatez

Vatez Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä sen voi siihen vaihtaa. Voit myös vaihtaa näytönohjaimen 8800gt:stä Radeon HD 3850. HD3850 on n.30% huonompi kuin 8800gt mutta, koska et paljon pelaa voit ottaa sen jolloin hinta tippuu alle 900e jos prosessoriakin alennetaan.

Viimeksi muokattu: 07.01.2008
  15. Sark47

Sark47 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    No niin, toivottavasti tämä on viimeinen kerta kun minun tarvitsee vaivata teitä tämän asian tiimoilta, mutta kokosin nyt Jimm'ssin hinnastolla tuon koneen ja pari kysymystä täytyy vielä esittää oman mielenrauhan vuoksi.

NÄYTÖNOHJAIN:
    Club 3D Geforce 8800gt 512MB GDDR3 - 221,00€
    Ati Radeon 3850 512Mb PCI-E - 211,00€
    Ati Radeon HD 3850 PCIE 256MB GDDR-3 HDMI - 189,00€
    Tästä ensimmäinen kysymys: Mitä suosittelisitte näistä minun käyttötarpeisiin? Tuo Club 3D ilmeisesti on niin paljon parempi kuin 512mb 3850 että tuo kymppi extraa kannattaa pulittaa mikäli 512mb näyttiksen haluaa? Sanottakoon että jos joku peli mitä haluaisin tämän koneen pyörittävän ongelmitta on vaikka Hitman: Blood Money (eli ei siis todellakaan mikään Crysis, netti on muutenkin sen verran hidas että nuo FPS räiskinnät jäävät ostamatta kun nettipeli niissä se merkittävämpi juttu on kuin yksinpeli jota minä enempi harrastan) niin tuo 256mb 3850 riittää minulle, riittäähän? Kai se sitten on yhteensopiva näiden muiden osien kanssa...

PROSESSORI: Intel Core Duo 2 E6750 2.66GHz, 4MB, FSB1333 Boxed (Conroe) - 170,00€
    Mitään aikomusta minulla ei ole mitään kellottaa, mutta ei kai se vaikuta siihen kannattaako tätä ottaa, eihän? BTW rookie kysymys, mitä tuo Conroe meinaa?

DVD ASEMA: Samsung 20x DVD+/-RW Dual Layer - 31,00€

KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ: Microsoft Windows XP Home Edition OEM, suomenkielinen - 95,00€

KIINTOLEVY: Samsung T166 (500 Gt, 7200 RPM, sarja-ata II) HD501LJ - 93,00€

KOTELO: Antec Sonata III - 109,00€

MUISTI:
    2 x G.Skill 1GB DDR2-800 F2-6400CL5S-1GBNQ 5-5-5-15 - 23,00€/kpl
    2 x G.Skill 512MB DDR2-800 F2-6400CL5S-512NQ 5-5-5-15 - 17,00€/kpl
    Näistä vaan että ovatko luotettavia muistikampoja? Sopivat lienee yhteen toistensa ja kaiken muun kanssa?

EMOLEVY: Abit IP35-E - 94,00€
    Muistelisin että jonkin emon kanssa oli ongelmia äänten suhteen, eihän se tämä ole? Konetta kun tulee käytettyä videonmuokkaukseen ja runsaaseen musiikin kuunteluun niin äänissä ei saa olla mitään häikkää, mutta hifisti en suinkaan ole.

KOKOAMINEN - 50,00€

KOKONAISHINTA (256mb näyttiksellä ja ilman postikuluja): 911,00€

Tuon voisin pistää tilaukseen vaikka heti, mutta en viitsi tehdä mitään ennen kuin noita minun typeriä kysymyksiä selvitetään minulle.

16. Vatez

Vatez Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kannattaa maksaa se 30e lisää, että saat 8800gtn niin ei tarvitse olla vähään aikaan päivittämässä. Muistit ovat hyvät. Tuo conroe tarkoittaa sen piirisarjan tunnusta (muistaakseni).

Eli tilaukseen vaan, mutta ota 8800gt. Kyllä lompakosta pitää se 30e lisää löytyä.

Viimeksi muokattu: 07.01.2008
  17. Kaakatus

Kaakatus Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Conroe on Intelin prosessorien arkkitehtuuri. Näissä Core 2 Duo prosessoreissa käytetään Conroeta ja halvemmissa Allendalea.

18. Sark47

Sark47 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Täytyy tässä vielä jälkikäteen kiittää kaikkia avusta, helahoito meni tilaukseen tuossa alkuviikosta ja päätin sitten - kun Vatez niin kovasti vaati - laittaa pakettiin tuon 8800gt:n kun ei tuon koneen saannilla mitään kovaa kiirettä ole. Loppujen lopuksi kokonaishinta oli 977€, mutta eiköhän tässä vähintään kuukausi ole aikaa raapia puuttuvat käteiset kasaan.

Tuli tässä jälkikäteen (kyllä, olen niin fiksu ihminen että otan selvää ostamistani asioista vasta ostamisen jälkeen) vielä muutama juttu jotka kiinnostaisi tietää. Lueskelin eri lähteistä kaikennäköistä tietoa näistä tilaamistani osista ja tuosta Sonata III:stä oli aika monessa paikkaa sanottu että se tuuletin ei pidä konetta riittävän viileänä yksinään, varsinkaan kiintolevyjä, joten mietityttää vaan kuinka tuo jaksaa pitkiä istuntoja kuumenematta liikaa? Kone kun on helposti sen 12 tuntia putkeen päällä joka päivä, mutta usein vuorokauden ympäri. Jossain oli vielä juttua tuosta emosta että siinä oli ainakin jotain boottaus ongelmia, onko siinä mitään perää? Sitten kun tuli investoitua odotettua parempaan koneeseen aloin katselemaan mahdollisesti kiinnostavia pelejä ja Gears of War osui silmään, osaako kukaan sanoa pyöriikö ostamallani kokoonpanolla se kuinka hyvin?

Kiitoksia etukäteen mahdollisista vastauksista, lienee melko rasittavia kysymyksiä asiaa paremmin tunteville, mutta meikäläinen osaisi arvostaa kovasti jos joku käyttäisi hieman aikaansa valistaakseen minua.

19. Quiote

Quiote Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Ei luulisi olevan ongelmia pyörimisessä hyvillä, ellei parhailla graffoilla, vaikka en tosta viestistä lopullista kokoonpanoa saanutkaan selville.

20. Kaakatus

Kaakatus Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kyllä se tuuletin jaksaa lämpimän ilman kotelosta poistaa, mutta kotelon etuosaan on hyvä laittaa yksi 120mm tuuletin puhaltamaan viileää ilmaa koteloon. Mukana tuleva tuuletin on kyllä kohtuu tehokas (kolme kierrosnopeutta joista valita), mutta hitaimmallakaan ei se missään nimessä äänetön ole. Emolevyjen vioista sen verran, että täysin ongelmatonta lankkua ei olekkaan. Kyllä jokaisesta emosta löytyy googlella jotain ongelmaa. Hyvä emo kuitenkin.

21. Vatez

Vatez Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuossa Abit IP35-E emossa on kyllä ollut dual-boot ongelma. Tämmöisen löysin muropaketista.
    Eli kun koneen käynnistää niin:
    1) Painat virtakytkintä
    2) Kone käynnistyy mutta ei POSTaa
    3) Kone sammuu
    4) Kone käynnistyy itsestään muutaman sekunnin päästä
    5) Kone POSTaa ihan normaalisti
    6) Käyttöjärjestelmä käynnistyy
    Tämäkin on kyllä korjattavissa uusilla ajureilla.

Viimeksi muokattu: 13.01.2008

Jaa tämä sivu