1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kertoisitteko vinkkejä kameran ostajalle?

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi eibi 26.07.2005.

  1. eibi

    eibi Member

    Liittynyt:
    26.07.2005
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olen ostamassa uutta digitaalikameraa, vaihtoehtoina tällä hetkellä Panasonic Lumix DMC-FZ4 ja Lumix DMC-FZ5.

    Ehdoton yläraja hinnalle on 500e ja hintaan pitää sisältyä vähintään 256Mb muistikortti, laturi + akut (jotka yleensä tulevat kameran mukana), kamerakotelo - sekä postikulut.

    Haluan viisaammiltani kuulla mielipiteitä siitä, ostaako halvemman vai kalliimman version, ja mistä se kannattaisi hankkia turvallisesti parhaaseen hintaan. Itse olen katsellut tarjouspaketteja nomatican sekä pixmanian sivuilta ja mielestäni niiden hinnat ovat kohtuullisia.

    Kiitos jo etukäteen!
     
  2.  
  3. musti2

    musti2 Guest

    ulkomailta tilatessa et saa suomenkielistä käyttöohjetta

    kovin tuntuu oudolta merkiltä digikamerapuolella panasonic, kannattaa miettiä mikä on kameran jälleenmyyntiarvo vuosien päästä.
     
  4. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vaikka ulkoisesti nuo kamerat muistuttaa toisiaan, niin sisällä on erilainen optiikka ja testeistä päätellen ohjelmistoakin on kehitelty tuohon FZ5 malliin. Varmasti hyviä pelejä molemmat ja tuo stabilointi on mukava lisä, varsinkin tuollaisilla zoomeilla. Itse ehkä testejäni lueskeltuani päätyisin tuohon FZ5 malliin parempien testien perusteella.

    Toisaalta. :) Ehkä kannattaisi vielä vilkaista esim. Canonin G6. Tuolla Panasonicin hinnalla luulisi saavan jo RAW tallennuksen. Mielestäni myös muuten G6:n ominaisuudet vaikuttavat paremmilta. Käytössähän sen vasta huomaa oikeasti. Isommissa kameroissa tuo CF on halvempien hintojensa ja nopeuden takia mielestäni parempi.
    Kortinlukijalla ne kuvat sitten kannattaa siirtää koneelle, sanoi se myyjä sitten mitä tahansa. Eli älä välitä niistä ohjelmistoista (paitsi jos tarvitset Photoshop Elements 3.0:n).

    Jälleenmyyntiarvo kamerallasi on 0e. Kannattaa varautua siihen. En ainakaan itse maksaisi mitään 2v vanhasta digikamerasta.

    Täydellistä kameraa et voi löytääkkään ja jos olet aloittelija, suosittelisin ehkä aluksi joko lainaamaan kameran tai ostamaan jonkun halvan ensiksi, että oppisit tietämään mitä haluat ja tarvitset.
     
  5. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Kyllähän Pana ihan laatumerkki on kameroissakin. Kuten Hmmmh totesikin, ei käytetystä digikamerasta kukaan enää parin vuoden päästä juuri mitään maksa, oli merkki mikä tahansa. Digikamerat vanhenevat vieläkin niin nopeasti, että suosittelisin ostamaan halvimman, joka täyttää perusvaatimukset. Parin vuoden päästä voi sitten helpommin ostaa uuden, kun ei se vanha ole ollut se kallein malli, jonka heittää mäkeen.

    Kun ei tiedä, mitä kukin kameraltaan kaipaa, on vähän paha sanoa, kumpi kannattaisi ostaa. Optinen kuvanvakain lienee merkittävin se ero, voihan miljoona lisäpikseliäkin jossain käytössä hieman auttaa, mutta noin pitkällä zoomilla ei luulisi digitaalista zoomausta enää paljon tarvitsevan. Testejä kannattaa tietysti selailla, esim. http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/fz4.html ja /fz5.html
    http://www.digitalcamerainfo.com/content/Panasonic-Lumix-DMC-FZ5-Digital-Camera-Review-.htm
    http://www.dpreview.com/news/0502/05020807panasonicfz4fz5.asp

    G6 on mielestäni loistava kamera, ellei sen koko tai hinta ole esteenä. Koko tässä tapauksessa tuskin on, kun ei nuo Panatkaan ihan pienimpiä ole. Käsittääkseni G6:ta ei kuitenkaan ihan tuolla budjetilla saa(?). Ja jos pitkää zoomia tarvitsee, niin sillähän jäädään alle puoleen tuosta FZ4:stäkin (vaikka ottaa huomioon isomman pikselimäärän).
     
    Viimeksi muokattu: 06.08.2005
  6. eibi

    eibi Member

    Liittynyt:
    26.07.2005
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitos neuvoista!

    Päädyin lopulta DMC-FZ5:een ja pistin tilaukseen. Ihan ok arvosanat saanut, eikä nyt niin pahan hintainenkaan.
    Ostoon vaikutti osaaltaan suuri zoomi, joka esim. G6:ssa ei ole aivan samaa kaliiperia.
    Jälleenmyyntiarvolla ei toisaalta ole minulle mitään merkitystä, sillä ajattelin itse kuluttaa kameran loppuun, vaikkapa kakkoskamerana.
    Kielitaitoisena taas englanti ("lontoo") sujuu hyvin, joten käyttöohjeen ymmärtämisessä ei pitäisi olla ongelmia.
    Monien testien/arvostelujen lukemisten perusteella uskon, ettei minun tarvitse kameranvalintani takia itkeä itseäni uneen. Hyvä ostos.
     

Jaa tämä sivu