Elikkä taas ois uusi ongelma edessä.. Koneeni on: AMD Athlon(tm) XP 1800+ 256 mt RAM Emolevy ECS K7S5A ATI RADEON 9800 SE näytönohjain asensin uuden bios päivityksen jolla pystyy nostamaan FSB väylää 166/133, tämän jälkeen kone ei käynnisty ollenkaan mikä mättää? Kokeilin myös CPU FSB ohjelmaa, mutta silläkään ei kaksista tulosta tullut. arvot FSB ohjelmalla: FSB 142.7 RAM 142 MHz PCI 35.7 Prosessori 1641 MHz näillä arvoilla kone toimii noin 10min ja kaatuu vaikka lämmöt ovat vain system 40 CPU 53. Mikä siis avuksi vai eikö emo tue kellotusta sieltähän ei löydy mitään jumppereita joilla voisi FSB tai kerrointa nostaa. Mistä erotan mikä versio minun AMD prossu on Palomino,Thoroughbred A vai Thoroughbred B? Kun löytyisi noi ohjeet kerroinlukon murtamiseen netistä jos tietäisi mikä versio on ja millä ohjelmalla sitä voidaan nostaa kun tämän emon bios versiot ei anna juurikaan mitään säätää vai pitääkö koko emo uusia jos kellotus hommiin ryhtyy? Olen tutkiskellut netistä aika paljon mutta juuri kyseiselle emolle tehtyjä kellotuksia en ole löytänyt. Olen aika aloittelija näissä asioissa, joten kaikki neuvo olisi tarpeen. Kiitos jo etukäteen!
Unohda koko juttu, ei siitä mitään hyötyä ole, mieluummin enemmän haittaa...yleensä esim. pci korttien käytön voit ensimmäisenä unohtaa jos kellotat, koska koko emolevyn väylä nopeudet muuttuvat suhteessa siihen, millaisen muutoksen teet. Ja esim 100 MHz eroo ei edes huomaa, paitsi ehkä jollain testi ohjelmalla...
Yhdyn edelliseen, jos vaikka tuon 100 MHz saa lisää niin kone saattaa jumittua jossain pitkässä prosessissa yön aikana yksikseen, mulla sattui silleen ton lisä tehon kanssa DVD2SVCD proggiksen kanssa, pitkään mietin mikä mättää, ja kyseessä oli vielä emon oma kellotus softa. Turhaa touhua, parempia tuloksia saa kun ostaa uuden prossun...OLI MUUTEN SAMA PROSSU.
Kellotuksessa pitää ottaa moni asia huomioon.. kellotettu prosessori mm. vaatii enemmän virtaa jota myös on nostettava.. nostitko kaikkia nopeuksia kerralla? väylä kestää yleensä enemmän nostoo kuin muistit.. kokeile pikku hiljaa nostamalla yhtä asetusta kerrallaan että tiedät mikä kestää mitäkin.. juppe22:lle sellasta tietoo et monissa emoissa/uusissa saa erikseen säädettyy pci/agp väylän nopeutta..tai optimoitua niin että se ei muutu kellotuksessa.
olen muuten samaa mieltä että pienestä ei juuri hyötyä ole mutta jos on vakaa niin kaikki ylimääränen teho ei oo haitaksi.. mut esim. aikoinaan mulla oli 633mhz celeron ja oli kellotettu 950mhz niin siit oli jo hyötyä..(vakio puhaltimella) ja oli vakaa, muutama dvdkin tuli ripattuu.
Kokeilin pelkkää väylänkin nostoo, mutta toimi vain 144MHz tienoille ei yhtään enempää kun luin jostain et 166MHz pitäs mennä ihan helposti. Pitäskö biosista muutella samalla jotain muitakin asetuksia?
vaikka joku saa väylän nostettuu 166 mhz ei se tarkota että se onnistuu sulla yhtähyvin, kaikki koneet on niin yksilöllisii että kaks samanlaista konetta ei välttämättä kellotu samalla lailla, toi 144 mhz on ihan hyvä ihan kovia muutoksia.
Entäs sen kerroinlukon murto, mistä erotan Palomino,Thoroughbred A vai Thoroughbred B ja mistä/millä nostan kerrointa, kun biossista sitä ei pysty nostamaan?