Keksikääs hyvä näyttö

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi 1508605 20.10.2005.

1. 1508605

1508605 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Elikkäs taas täällä ihmettelemässä. Eli mihin TFT näytön hankinnassa kannattaa kiinnittää huomiota. Vasteaika kai yksi sellainen.. ja onko 8mms riittävän nopea. Tai sit joku hyvä mutta melko halpa CRT näyttö. Kun siihen nyt ei kauheasti viittisi satsata näinä aikoina.

2.  
  3. eduard0

eduard0 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Itse en kyllä enää CRT-näyttöä ostaisi, vaikka ne jonkin verran halvempia ovatkin. Oma Samsung 172x on jo suht vanha 12ms näyttö, mutta mielestäni pärjää ihan mukavasti niille uudemmille mitä olen nähnyt. Itse en 12ms kohdalla huomaa juurikaan vakavaa häntimistä nopeissa peleissä, joten tuskin sellaista enää 8ms näytöissäkään on. Jotkut tarkkasilmäiset varmasti siinäkin vielä huomaavat vikaa, mutta itse testaamalla sen parhaan tiedon saa.

Näytön valinta kannattaa mielestäni tehdä niin, että menee myymälään ja arvio silmämääräisesti näytön värit ja tarkkuuden yms. ja suhteuttaa sen hintaan ja omaan budjettiin.

4. Ysf

Ysf Active member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    Omaa kokemusta on sen verran että jos TFT:llä on suurikontrastisia kuvia tai ohjelmakoodia ja haluat vikkelästi skrollailla, niin vasteaika ei ole ainakaan näissä 12ms:n vehkeissä tarpeeksi nopea. Certillä en ole vastaavaan ongelmaan törmännyt. Lisäksi laadukkaissa certeissä on enemmän vähän säätövaraa eli isompaa hertsi-väliä virkistystaajuudessa, sitä voi sitten säätää silmänsä mukaan. TFT:issä se on yleensä rajattu välille 60-75 mikä sinänsä voi riittävä säätöväli.

Tämä perustuu minun henkilökohtaiseen kokemukseen. Työssä käytössä TFT ja kotona CRT, joten vertailun voin tehdä. Jos teet työskesi it-alan hommia tai istut muuten vaan koneen ääressä paljon, näyttö on semmoinen mistä EI kannata tinkiä.

Omien kokemuksien perusteella kallistuisin johonkin Samsungin 959NF (tai vastaavaan Sonyn "trinitron" malliin) CRT -näyttöön. 959NF maksaa kaupassa palttiarallaa 260 euroa.

Mutta, mene kauppaan ja katso mikä sopii SINUN silmälle. Pyydä vaikka myyjää laittamaan muutama näyttö kiinni johonkin koneeseen ja kattele hetki. Sillä se selviää.

-- ysf

edit: typoja

Viimeksi muokattu: 20.10.2005
  5. PELIHIRMU

PELIHIRMU Guest

budjetti??

tässä alle 500e jotka nyt vaikutta ihan ok:
    Hyundai ImageQuest L19T+ on tyylikkään musta/hopea 19" TFT näyttö sisäänrakennetulla TV-virittimellä (teksti-TV) ja kaiuttimilla.

460e

LG Flatron L1910S-BN 17" TFT Silver. LG:ltä uusi tyylikäs näyttö yhdysrakenteisilla kaiuttimilla.

430e

LG Flatron L1940PQ 19":n LCD-näyttö, 1280x1024, 8ms, 75Hz. LG:n huipputarkka ja valovoimainen 19-tuuman LCD-näyttö.

445e

6. bs33

bs33 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  7. HD15

HD15 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Variston cruz brokerista saa 19 tuuman crt-näyttöjä 50 eurolla, eli hinta laatusuhde on tällä hetkellä huomattavasti parempi crt näytöissä.
    tulee mathollisesti muuttumaan parin vuoden päästä.

toisaalta tft säästää silmiä ja sähköä ja ennen kaikkea tilaa eikä myöskään kuumene niinkuin kuvaputki. jos rahaa riittää niin tft 2ms vasteajalla mutta tuo 12ms on kuulemma myös ihan hyvä jos ei ole hyperharjaantunut silmä(itsellä ei paljoa kokemusta littunäytöistä).

johtuu täysin budjetistasi. 100 vai 500€.

Jaa tämä sivu