Kannettavien virtalähdeongelmat

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi Mysterix 31.01.2008.

1. Mysterix

Mysterix Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Pikahaulla en löytänyt tällaisesta asiasta aikaisempaa keskustelua. Ongelmana on siis kannettavien tietokoneiden virtalähteet (ne mustat ja painavat, yleensä lattialla olevat laatikot, "muuntajat").

Omassa kannettavassa on vuosia ollut sellainen ongelma, että töpseliä seinään laittaessa sieltä iskee kipinää sekä visuaalisesti että auditiivisesti. Ei joka ainoa kerta, mutta lähes joka kerta.

Kysyin asiaa Compaqin edustajalta, joka totesi virtalähteen olevan todennäköisesti rikki. Kysyin myös mahdollista rikkoontumisen syytä (ukkonen on epätodennäköinen kaupungissa). Sain vain sellaisen selityksen, että vika on siellä virtalähteen sisällä.

Asia selvä. Minä kun ihan luulin, että se vika olisikin ollut ulkopuolella. Uutta en aio ostaa ennen kuin saan edes jonkunlaisen käsityksen syystä, jos olen vaikka itse ollut syyllinen virtalähteen hajoamiseen.

Nyt sitten toisessa (alle puoli vuotta vanhassa) kannettavassa Fujitsu Siemensissä ilmeni noin viikko sitten ensimmäistä kertaa täysin samanlainen ongelma.

Ja on vielä kolmaskin kannettava tietokone. Tiedustelin nimittäin tätä asiaa ensin eräästä tietokoneita myyvästä kodinkoneliikkeestä. Siellä myyjä kertoi, että hänenkin kannettavassaan on samanlainen vika, eikä osannut sen tarkemmin ottaa asiaan kantaa.

En tiedä, voiko tietokoneen rikkoontumisen välttää siten, että laittaa ensin töpselin seinään ja vasta sen jälkeen tietokoneeseen kiinni. Compaqin edustajan mukaan kone olisi kuulemma jo hajonnut, jos olisi ollut hajotakseen. Ei silti tee mieli siirrellä konetta paikasta toiseen. Sen verran epämiellyttävä se sähköisku on.

Kuinka yleisiä tällaiset viat oikein ovat? Mikä niitä aiheuttaa? Miten niiltä voi välttyä? Vai onko tämä ihan normaalia? Taasko joku nainen hössöttää turhasta?

2.  
  3. nurmoosta

nurmoosta Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Onhan selvää että jos "töpseliä" käyttää katkaisijana niin räpsähtäähän se.
    Eli aina pelkkä laturi ensin seinään ja sitten latausta.
    Läppärin kyljessä latausjohtoliitin toimii samalla lailla "katkaisijana" mutta jännite on pienempi ja kosketus erilainen.

4. Mysterix

Mysterix Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Siis käyttää katkaisijana? Nyt ei ymmärrä...

5. Kasavuori

Kasavuori Regular member

Kiitokset:
    11
    Pisteet:
    28
    Töpseli eli pistotulppa toimii katkaisijana eli kytkimenä, kun pistotulppa asetetaan seinärasiaan tai jatkojohtoon ja siten sähköverkkoon.

Valokaari, joka saattaa räpsähtää tässä yhteydessä, ei ole vaarallinen, eikä se osoita missään tapauksessa laitteen viallisuudesta. Jos laitteessa olisi vikaa, aiheuttaisi se mitä ilmeisemmin sulakkeen palamisen, tai jos asunnossa on käytössä vikavirtasuoja sen laukeamisen.

Voit jatkaa huoletta molempien laitteiden käyttöä.

6. Mysterix

Mysterix Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Jos nyt vielän jatkan hiukan tätä jankuttamista, kun en asian päälle mitään ymmärrä (vieläkään).

Eli siis kun olen pelännyt, että virtalähteessä on jokin vika, kun se oireilee valokaarella, olen laittanut sen virtalähteen ensin seinään ja vasta sitten kytkenyt sähköjohdon toisen pään tietokoneen taakse. Onko tämä sitä katkaisijakäyttöä? Täytyykö siis sähköjohdon olla koneessa kiinni siinä vaiheessa, kun sille ottaa virtaa valtakunnan verkosta.

Ajattelin sillä tavoin, että jos siinä virtalähteessä on joku vika, niin ainakaan se sähkö (ylijännite, mikä lie) ei pääse tietokoneeseen saakka, kun johto on vielä tietokoneen takaa irti.

Voisiko joku ihan selkokielellä kertoa? Ihan oikeasti minä en ymmärrä.

Jos tuo ongelma ei ole vaarallinen (tietokoneelle lähinnä), miten siitä pääsisi eroon. En minä itse pelkää sähköiskua. Se on muuten vaan harvinaisen epämiellyttävää! Entä jos hankin sellaisen monipistorasian, jossa on katkaisija. Auttaisiko se?

Ihmeellistä, että minua kehotettiin hankkimaan uusi virtalähde.

Mulla oli muuten vanhan puhelimen kännykän laturissa ihan samanlainen prits-ongelma, muttei tässä uudessa. Silti olen kumpaakin puhelinta ladannut täsmälleen samalla tavalla eli ensin johto kiinni puhelimeen ja sen jälkeen mötikkä seinään. Silti vain toinen oireili.

7. nurmoosta

nurmoosta Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ehkä vaikea selittää...

Kun liität jonkin laitteen sähköverkkoon(=töpseli seinään), niin virtaset tulee sitä johtoparia pitkin laitteelle. Yleensä esim. pöytälampussa on katkaisin välissä(jossa tapahtuu tämä räpsähdys hallitusti).
    Läppärin muuntajassa(virtalähdemötikkä) ei ole katkaisinta vaan virtaset tulee heti muuntajalle ja sieltä läppärin liittimelle ja edelleen läppäriin jos liitettynä siihen.
    Usein vielä valokaariräpsähdys on voimakkaampi jos siinä liitetyssä laitteessa on heti kulutusta päällä.
    Läppärin virtalähteistä suurin osa sisältää "vanhanaikaisen" käämimuuntajan ja dioditasasuuntaajan, jotka kuluttavat jonkin verran vaikka ei ole kytkettynä läppäriin.(huomaa siitä että on lämmin vaikka ei latausta ole)
    Uusissa kännykän virtalähteissä/latureissa ei ole käämejä vaan homma on toteutettu pelkällä elektroniikalla. Tämä on mahdollista koska latausvirran tarve on pienehkö verrattuna läppäriin.

Ja laitteiden käyttöohjeissa mainitaan usein että ensin laturi sähköverkkoon ja sitten vasta ladattava laite...

Kylläpäs taas tuli sekavaa...huh..

8. Mysterix

Mysterix Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Nyt meni vähän paremmin jakeluun. Taidanpa tehdä niin, että hankin sellaisen monitöpselin, jossa on katkaisija.

Kiitän vastauksista. Olisi mennyt viisikymppiä kuin kankkulan kaivoon, jos olisin ostanut uuden "muuntajan". By the way, mun tietokoneen "muuntaja" ei ole yhtään lämmin muuten kuin käytössä (kone päällä).

9. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Sama ilmiö tapahtuu siinä jatkojohdon katkaisijassakin, mutta ehkä se häiritsee vähemmän, kun räpsähdys tapahtuu jatkojohdon sisällä, vähän piilossa.

Kipinän voimakkuus on kytkentähetkestä kiinni - jos kytkentähetkellä verkon vaihtosähkö sattuu olemaan nollakohdassa, ei räpsähdystä tapahdu, jos taas jännite on juuri huippuarvossaan, räpsähdyskin on suurimmillaan.
    Vaarallista sen ei pitäisi olla, laitteiden pitäisi kyllä olla mitoitettu kestämään kipinöinnistä syntyvät yliaallot ja häiriöt.

Jaa tämä sivu