Kannettavan näppäimistö seonnut tai rikki, mitä tehdä?

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi samout3 10.08.2007.

1. samout3

samout3 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Minulla olisi tämänlainen ongelma: Mun Asuksen läppärissä ei toimi "t" ollenkaan, funktionäppäin vaikuttaa olevan pohjassa puolelle näppäimistöä ja muuten näppäimistö toimii normaalisti. Outoa kyllä, ennen windowsiin kirjautumista myös "t" toimii ja ulkoisella näppäimistöllä kone toimii täysin.

Pari asiaa on saattanut vaikuttaa tähän hajoamiseen:
    1. Parisen vuotias lapsi oli eilen kylässä ja lapsen käsillä se sitten mätki mun näppäimistöä pariin otteeseen. Sen aikana näytöllä vilahteli jotku jutut, varmaan onnistu aktivoimaan pari näppäimistöyhdistelmää tai jotain.
    2. Kone tuli juuri takuuhuollosta uudella kovalevyllä, joten olen tässä viime päivinä asentanut windowsin ja kaikki ohjelmat uudestaan.

Käytän läppäriä sekä himassa että muualla eli ulkoinen näppis ei tule kysymykseen, jotakin pitäis tehdä, mutta mitä? Huoltoon? Windows uusiks (ei mielellään, just olin saanut asennettuu uusiks)? Menisköhän takuun tai vakuutuksen piikkiin?

Kiitoksia jo etukäteen!

2.  
  3. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Käyttäjät, joilla ei ole vielä oikein kokemusta, voivat aiheuttaa ongelmia tietokoneille. Näppäimistössä lienee nyt fyysistä vikaa, jota ei ohjelmallisesti voi korjata. Eli huollon asioita nämä läppäreiden kohdalla, sillä harvalla on omasta takaa kokemusta niiden korjaamisesta.

Takuuehtoihin kuulunee se, että epäasiallinen käyttö sulkee pois takuun. Sen sijaan vakuutus voisi tulla aivan rehellisestikin pelattaessa kyseeseen, lapsen aiheuttama "tapaturma". Riippuu tietysti vakuutuksista ja vakuutusyhtiöstä. Tuskin tuo korjaus nyt kuitenkaan ihan maltaita maksaisi, joten henkilökohtainen voitto- ja tappiotilikin voisi olla hyvä vaihtoehto ;-)

4. samout3

samout3 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Säädin vielä vähän ton läppärin kanssa: toimii muuten täysin ok, paitsi toi funktionäppäin käyttäytyy täysin käänteisesti kuin pitäisi. Myös "t" toimii nyt, jos painan samalla funktionäppäintä. Eli kun funtinäppäintä painaa pohjassa, se käyttäytyy ikäänkuin ei olisi pohjassa ja muuten ikäänkuin se olisi kokoajan pohjaan painettuna.

Irrotin ton näppäimenkin enkä huomannut mitään mekaanista vikaa.

Onko mitenkään mahdollista säätää sitä, että mitä näppäimet tekee? Jos ton näppäimen voisi asettaa toimimaan käänteisesti kuin nyt. Entä voisiko mulla olla vain joku asetus päällä, joka pistää funktionäppäimen käyttätymään noin?

Jos ei muu auta niin kai sitten pitää viedä kone huoltoon, ei kyllä sekään mieluisa vaihtoehto. Mitä nyt jotain alkuun kattelin niin ei mitään ilmaisia, kymmeniä euroja tunnissa. Osaako joku muuten suositella jotain hyvää huoltoa Helsingissä kanta-kaupungin tuntumassa?

5. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Täytyy valittaen todeta, että mä en tiedä varmaa vastausta kysymyksiisi. Mutta huollosta pari sanaa:

Läppäreiden kohdalla on yleensä parasta käyttää merkkihuoltoa. Myös läppärin maahantuojan asiakaspalveluun voisi soittaa ja kysyä noita sun kysymyksiä. Ja jos ei muuta selviä, niin ainakin kertovat, missä on lähin koneen merkkihuolto. Vakiintuneet "ei merkki" huoltopaikat ovat kaikki hyviä, mutta jokin on pitemmälle läppäreihin erikoistunut kuin toinen. Jos ei merkkihuolto tule kyseeseen, niin kannattaa netistä ja/tai puhelinluettolosta katsoa lähimpiä ja sitten kysyä niiltä, onko sen merkkinen läppäri kotonaan niiden käsissä.

6. samout3

samout3 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Sain nyt homman hoidettua. Soitin Asuksen huoltoon ja neuvoi asentamaan Windowsin uudestaan. Asensin Windowsin ihan puhtaalta pöydältä ja nyt pelittää!

7. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Joo, hyvä. Tuo vaihtoehto kannattaa yleensäkin muistaa, sitä varten niiden merkkihuoltojen asiakaspalvelu juuri on. Tietokoneiden viat ovat yhä enemmän yksilöllisiä laite ja softakohtaisia, niistä tietää useimmiten juuri parhaiten merkki- tai laitetoimittajan asiakaspalvelu. Mikähän meissä usein on, että ei "kehdata" kysyä merkkihuollosta, vaikka on maksettu laitteista täydet rahat? :-D

Jaa tämä sivu