Pakko vähän purkaa pahaa mieltä huonosta kokemuksesta, ehkä jollakulla on samanlaisia kokemuksia. Olen omistanut HP:n kannettavan nyt reilun 3 vuotta. (Pavilion zv5000) Koneessa ilmeni reilu vuosi sitten ongelma. Koneen sisällä oleva virtaliitin on murtunut/löystynyt.. Eli kone ei pysy verkkovirrassa. Olen korjauttanut koneen kahdesti asiantuntevalla HP takuukorjaajalla 60€/korjaus. No kone toimi aikansa kunnes se joulun alla alkoi taas oireilla. Sitten erehdyin viemään sen paikalliselle pikkuhuijarille. Kehui korjaavansa koneen sellaseen kuntoon, että kestää vielä monet vuodet! Ei siinä mitään pahaa aavistamatta jätin koneeni tämän itseluottamuspillereillä kyllästetyn puoskarin kynsiin. Tietenkään en älynnyt lukita käyttöjärjestelmää salasanalla, jonka teen yleensä aina kun kone jää vieraisiin käsiin. Kun menin hakemaan konetta laskuksi tuli 60€, kuten oli sovittu. Korjaaja kehua retosteli miten oli tunnissa purkanut ja koonnut koneeni. Puhdistanut osat yksitellen ja vielä kaupan päälle tehnyt ohjelmallisen puhdistuksen. Ei siinä mitään. Menin kotiin, laitoin koneen päälle, puuhailin siinä jotain samalla ja kohta kone sammua lysähti, kun akku meni tyhjäksi. Ei todellakaan pysynyt verkkovirrassa! ... Ei siinä mitään, korjaustakuu 7 päivää ja korjaaja aikoi kyllä koneen korjata, mutta en kyllä enää ikinä anna konettani tämän korjaajan käsiin! Havaitsin, että ohjelmallinen puhdistus tarkoitti sitä, että koneeltani oli kadonnut mm. peli, jonka olin laillisesti maksanut ja ladannut verkosta. Ohjelmallinen puhdistus näköjään tarkoitti myös sitä, että windows-asetukset olivat kummasti muuttuneet ja nettiselaimeen oli ilmestynyt aivan uusia työkalupalkkeja! Kun mainitsin asiasta korjaajalle niin lupasi poimia minulle palvelimelta piraattiavaimen siihen peliin!?!?!? .. Totesin kylmästi etten aio ottaa häneltä mitään sellaista materiaalia vastaan! Tämän jälkeen totesin, että ilomielin maksan sen 60€ siitä, ettei ikinä enää tarvitse nähdä sitä miestä! Maksan ennemmin toiset 60€ ja korjaan koneeni kuntoon asiansa osaavalla korjaajalla. Uusina korjausehdotuksina korjaaja mainitsi mm. "kiristän sen rautalangalla kiinni" "rakennan siihen uuden ulkoisen virtaliittimen".
Näinkin voi todella käydä Mutta lähetä vaan koneen valmistajalle takuu huoltoon ja jos eivät korjaa niin pistät aina vaan uusiks kunnes antavat sulle uuden koneen tai jotain vastaavaa...
Olen minäkin näitä korjauksia tehnyt, tosin veloitan aina tuntiperusteella, enkä kyllä muuta tee koneelle kun käynnistän sen ja seuraan windowsin Akkusysteemissä että lataa. Pari kolme konetta tehnyt, eikä mitään ongelmia ole ilmennyt. Nytkin kotona odottaa "potilas". Näitä teen toiminimen alla, ja juotoshommia/kannettavan korjauksia tehnyt jo kymmenisen vuotta. Harmittaa noita "remonttiranet" jotka luulee tietävänsä mitä tekee...
juu itsekkin noita projekteja tehneenä ihmetyttää tämän paikallisen remonttiranen toiminta. esittää ilmeisesti ammattitaitoista kun kehuskelee "saavutuksillaan" mutta jos on varaa noin hoitaa hommia niin mikäs siinä. ite teen myös akun lataus testin sekä pienen laturin liittimen heilutus testin että ei ole kontaktihäiriöitä. tuntiperäisellä velotuksella keskihinta noin 120€ ja varmasti toimii. tuo pavilion zv5000 on kyllä aika tuttukin potilas. ja jos tuo kaveri sen purkaa, juottaa, putsaa yksitellen osat(no niitä osia nyt ei montaa edes ole) ja kasaa tunnissa niin suosittelen viemään muualle korjaukseen joku noista on jääny tekemättä. virus putsaukset sitten asiakkaan pyynnöstä.
Juu, ja minulta ei edes saa virusputsausta sun muuta, vaan pelkästään raudan korjausta. Veli (joiden kautta nämä tuleekin) niin on sitten atk firma joka hoitaa ne viirukset kuntoon (tai siis evakkoon)
Kova sälli; lienee armeijan malli "pura ja kokoa".... Vuosia olen värkännyt koneiden parissa, ja usein korjaus sinänsä ei ole vaativaa vaan siihen kohteeseen pääsy ja sen jälkeen kokoaminen ilman muita vaurioita.
Niinpä... Vian etsiminen on myös monessa muussa elektroniikassa se pahin vaiva, korjaaminenhan käy helposti jos tietää missä vika on...