Minkä verran voi koittaa tinkiä hintaa alemmaksi kun on ostamassa kodinkoneliikkeestä kannettavaa tietokonetta, ja mitä perusteluja siinä voi käyttää ? Onko esim. 50 euroa sopiva yritys ? Kone jota olen katsellu maksaa paikallises kodinkoneliikkeessä myyjän mukaan 1370 euroa, ja mbnetin hintavertailun mukaan hinta on 1273 euron ja 1327 euron välillä.
Minä yritin läppäriä ostaessani tinkiä useassa liikkeessä laihoin tuloksin, jotain kylkiäisiä mm. hiirtä ja laukkua olisi saanut, mutta eivät suostuneet hintaa tiputtamaan missään, joten tilasin verkkokaupasta ja säästin ~150€.
Nykysin ei oikein saa tingittyä enää samalla tavalla kun joitakin vuosia sitten. Ihme kyllä tästä meidän topfieldistä sain jonkun verran pudotettua kun näytin mistä ois saanu halvemmalla, työn takana oli kyllä silti.
Ihan yksittäisenä kokemuksena, josta ei kannata yleistää liikaa: Itse ostin n. vuosi sitten ostin läppärin Teknisiltä, mainostettu hinta 899, myyntihinta 840 EUR. Kalliimman 1100 euron mallin olisi silloin saanut tonnilla. Hyrylän Teknisillä (jossa en ollut aiemmin edes käynyt) lupasi ihan vieras myyjä nuo hinnat silmää räpäyttämättä, Tampereella piti puhua jonkin aikaa, vaikka on tutumpi liike. Expertin myyjä taas totesi, ettei "ole heille kannattavaa tiputtaa hintaa". Musta Pörssi lupasi hyvän alennuksen, kun lähtöhinta oli selvästi kovempi, loppuhinta huonompi kuin Teknisillä. Verkkokauppa.com kauppasi samaa laitetta muistaakseni 860 eurolla, eikä halunnut tiputtaa hintaa. Eli käytäntö varmaan vaihtelee eri liikkeissä, ketjuissa ja myyjillä. Pientä pelivaraa hinnoissa varmaan aina on, ellei sitten ihan joku erikoistarjous ole.
Valitettavasti alalla työskentelevänä/työskennelleenä on sanottava suoraan, että laitekatteet on ihan epäterveitä. Ei liike voi jo valmiiksi kehnosta 5-10% laitekatteestaan hirveästi antaa alennuksia. Hiiret, laukut ja oheisroina on taas katteeltaan erittäin kovaa tavaraa, joten niiden kanssa pystyy pelaamaan. Kännykkäpuolella tilanne on vielä käsittämättömämpi. Halvat perusluurit menee miinuskatteella jo valmiiksi.