Olen etsimässä läppäriä. Vaatimustaso on mulla aika matala. Vaadittavat ominaisuudet: -Bluetooth -Wlan (vakio melkein nykyään joka mallissa) -Korttipaikanlukija ->15" näyttö -Muistia giga tai yli (toisaalta tämä on helppo laajentaa, joten ei niin kriittinen). Itse suosin tappihiirtä, mutta melkein kaikki mallit jossa tappihiiri on (Melkein Toshiba / Lenovo ovat ainoat merkit joilta sitä saa), hinta on jo sen verta suolainen että pitää miettiä kahteen kertaan jaksaako niin korkeaa hintaa maksaa pelkästä tappihiirestä. Merkkinä Toshiba ja Lenovo ovat kyl ylitse muiden. Asuskin menee samaan kategoriaan, mut kyl mä HP:llakin pärjään. Fujitsu-Siemenssistä mulla on huonoja kokemuksia muttei tarkoita sitä että en sitä ostaisi. Acerista olen kuullut huonoa, etteivät laitteet kestä muttei omaa kokemusta. Onko foorumin lukijoilla kellään? Mitä enemmän USB-muistipaikkoja sen parempi, mut toisaalta matkallahan se on melkein ainoastaan hiirtä varten, joten kahdellakin pelaa; varsinkin jos käyttää USB-hubia. Kovalevytilaa en tarvitse kovinkaan paljoa. 80 gigaa riittää muttei lisäkään pahitteeksi ole. Nämä tarjouksessa olevat 399€ kannettavat olisivat erinomaisia, mutta jokaisesta puuttuu bluetooth ja korttipaikanlukija. korjattu linkki 1 korjattu linkki 2 Tietysti saa irrallisen Bluetooth-USB palikan samaten korttipaikanlukijan, mutta niillä on aina taipumus unohtua kotiin tai muuten vain hävitä. Eli jos kalliimpaa läppäriä olen ostamassa kuin nuo 399€, niin niissä on oltava sitten integroitu bluetooth. (korttipaikanlukija ei ihan niin kriittinen ole). Syy miksi tarvitse sinihammasta on se, että Linux ei osaa keskustella kaapelin kanssa Nokian puhelimen kanssa, tai voi olla et joku ohjelma osaa, mut on sininhampaasta muutakin hyötyä.
Terve Ensinnäkin, kys. linkit eivät toimi. Minkälaisella budjetilla olet konetta hankkimassa. Itsellä ei ainakaan heti osunut silmään kovin montaa (yhtäkään?) alle 500€ kannettavaa, jossa olisi bluetooth. Jos budjetti siis sijoittuu tuonne alle 500 euroon niin tuo bluetooth voi olla hankala toteuttaa integroituna, eli tikkuun joutuu melkein tyytymään. Muut ominaisuudet tietysti löytyvätkin.Tosin myös kortinlukija on melko hankala tuohon hintaan mahduttaa, paitsi tietysti ulkoisesti. Heitäppäs jotain rahasummaa niin ehdotellaan sitten tarkemmin. edit. jotain ehdotusta -> http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=28653 edit2. ja tuosta halvemmalla HP (win xp pro) -> http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=25124
No hintapubjetti on sellanen, et joku 1200€ olisi käytettävissä. Mutta ostan kalliimman kuin nuo yllämainittu 399€ vain mikäli siinä on bluetooth. Prosessoriteho ja muut näytönohjainhilpakkeet ovat minulle täysin toisarvoisia. Mikromajassa huomasin olevan Lenovon T-sarjaa myynnissä olevan jo vajaalla 800 eurolla. Linkki GNT:hen Hinta 770e Tuon ainoa miinus on, ettei siinä ole korttipaikanlukijaa. Se korttipaikanlukija ei ole niin tärkeä kriteeri kuin sinihammas.
Tuon linkin takana oleva Lenovo ei ole T-sarjaa, vaan R-sarjaa. Itse suosittelen lämpimästi Thinkpad koneita, onneksi itse panostin tällaiseen R60 kun kesällä ostin. Kyllähän tuollaisen korttipaikan saa lykättyä usb:hen tai lisäkorttipaikkaan muutamalla kympillä.
Kokemuksia Asuksen kannettavista? Näyttäisi olevan hinta-laatusuhde ihan ok. Esim tässä Asus 15.4"/TL60/ATI2600/2048MB/160GB/VHP Hinta olisi about 900e, siinä on sinihammas, muistikortinlukija ja vähän muutakin. Ohhoh, tuli sitten annettua väärää informaatiota. Mut Lenovo on kyllä hankintalistallani tosi vahvoilla.
Jep, meillä on yksi Asus. Hyvä kone sekin on, ei ole vikoja ilmennyt, mutta silti laittaisin Thinkpadiin rahat ;-)
Taidan sitten tilata tuon Lenovon. Oli se muutenkin aika korkealla listalla; en vain tiennyt että Lenovoa saa noinkin halvalla; verkkokauppa.comis kaikki lenovot oli yli 1 500e Mites Lenovon Windows; onko se samanlainen ku esim HP:ssa, eli ei tuu mukana mitään levyä ja ne levyt täytyy tehdä kovalevyllä olevasta asennuksesta? Onnistuuko sillä tekemään dual-bootin; eli tarkoitus olisi asentaa koneeseen Windows ja Linux multi-boottina.
Kyllä, mukana tulee ohjelma jolla ne tehdään. Vaihtoehtosesti oliks se 6 eri CD:lle tai yhelle CD:lle ja yhelle DVD:lle. Tietysti onnistuu ;-)
Ok, mulla on vaan ollut käsitys että nämä cd:t, jotka tehdään kovalevyasennuksista ovat sellaisia että niillä onnistuu Windowssin asennus vain samankokoiselle partitiolle kuin se olikin.
Tollasesta väittämästä en ole ikinä kuullutkaan, mutten takuuseen mene. Siis hommahan pelaa niin, että ensin windows on sisällä ja sen jälkeen pienennät osiota ja asennat linuxin. Jos toisinpäin teet, niin turhaa työtä vain hankit koska joudut asentamaan grubin tai lilon uudelleen windowsin käynnistyslataajan päälle.
Älä semmosia! Ilmasena joko kuulemma hyvä Parted Magic tai käytössä hyväksi todettu GParted LiveCD. EDIT: Levyn eheytys ennen osion koon muuttamista on suositeltua.
Mikäs on näiden kahden kannettavien oleelliset erot: Lenovo 1 Lenovo 2 Hinnassa pientä ja toisessa on vain tappihiiri ja toisessa molemmat (tappi ja levy). Toiseen saa telakointiaseman ja toiseen ei. Mutta muuta? Kumpaa suosittelette?
Paha sanoa yleisesti yhden mallin kokemuksella, mutta tämä oli ainakin hiljainen ensimmäisen puolen vuoden ajan. Sitten alkoi kaatuilu, laitoin tuulettimet kovemmalle ja kaatuilu loppu. Ei tämä äänekäs vieläkään ole, muttei hirveän hiljainenkaan.