Kannettava rikki?

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi Raikir 17.03.2012.

1. Raikir

Raikir Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hei,

Elikäs vaimon kannettava ilmeisesti meni jotenkin rikki. Kyseessä on HP pavillion dv7 läppäri, n. 2-3v vanha. Minä oon ihan käsi näissä tietokonejutuissa, joten yritän nyt kuvailla ongelmaa niin tarkasti kuin osaan. Eli tässä oireet:

- Kaikki tiedostot ja ohjelmat on hävinny, työpöydällä on vain roskakori
    - Kone varoittaa useista kriittisistä virheistä (c asema, RAM-muisti)
    - Koneen käynnistyessä pöydälle lentää ainakin 25 erroria
    - Osan ongelmista tuo joku koneen oma korjausjuttu korjas, mutta nämä pahimmat (8 kpl jäi)
    - En pääse käsiksi mihinkään tiedostoihini tai ohjelmiin.

Eli onko koneesta mennyt jokin osa rikki? Kovalevy? Emolevy? Tai jotain. En itse edes tiedä mikä esim. tuo emolevy on.. Pystyykö tämmöisissä tapauksissa mitenkään pelastamaan tiedostoja koneelta? Koneella on paljon tärkeitä kuvia ja videoita (pojasta kuvia, videoita, hääkuvia, minun koulutehtäviä) jotka mielelläni pelastaisin.

Maanantaina varmaan vien koneen paikalliseen datahuoltoon ja josko sieltä selviäis mikä koneessa mättää. Virus se tuskin on, tai mistäs minä sen tietäsin..

Mutta jos joku osaa jotain vinkkiä sanoa että mikä konetta voisi vaivata ja voiko sitä mitenkään ite pelastella yhtään että saisi jotain edes koneelta talteen? Ja ylipäänsä jos jokin osa on menny rikki niin kuinka viisasta kannettavia on sitten lähteä korjaamaan vai onko järkevämpää ostaa suosiolla uutta. Kone on ostettu netanttilasta ja takuuta oli vain vuosi, joten sieltä suunnalta on varmaan turha mitään kysellä?

Ulkoinen kovalevy on ollut harkinnassa jo monta kuukautta, mutta olen aina olettanut että kyllä se kone nyt muutaman vuoden kestää, olihan se niin kalliskin ja hieno. Vaan näköjään kaikki on mahollista tietokoneiden kanssa.

Ja ku ihan piruillakseen niin vieressä kököttävä 20v vanha kellastunu pöytäkone se vain porskuttaa etiä päin.

Kiitokset jos joku jaksaa auttaa, kyllähän tämä taas *ituttaa.

- J

Viimeksi muokattu: 17.03.2012
  2.  
  3. Datanen

Datanen Guest

Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Yksi juttu jolla tiedostot voi pelastaa on Ubuntu 11.10 live CD/DVD. Eli sinun pitää ladata ja polttaa ensiksi Ubuntu 11.10 iso tiedosto täältä: http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html

Sen jälkeen polta se iso tiedostot yhjälle DVD-R/RW levylle, jos kyseessä on DVD versio. Polttamisen jälkeen ota DVD-levy siitä koneesta jolla poltit sen ja laita se "rikkinäiseen" koneeseen. Buuttaa kone sen kautta.

Ubuntun voi myös asentaa myös usb tikulle tällä ohjelmalla: http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/

Jotta voit tehdä nämä toimenpiteet niin tarvitset toimivan koneen, jossa on nettiyhteys ja polttava CD/DVD asema. Jos sinulla ei ole poltto ohjelmaa, niin lataa tämä: http://www.download.fi/cd_dvd/poltto/cdburnerxp_pro.cfm

Viimeksi muokattu: 17.03.2012

Jaa tämä sivu