Kannettava peruskone köyhälle opiskelijalle (Alle 400e?) + kasaaminen

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi Mig 17.03.2008.

1. Mig

Mig Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olisi siis tarkoitus ostaa kakkoskoneeksi kannettava. Käyttötarkoituksena ei ole mitään erikoista, eli en käytä paljon kapasiteettia kuluttavia ohjelmia tai pelaile uusimpia korkeatasoisia pelejä. Joskus saatan jotain pelejä kokeilla, esim. Football Manager 2008. Photaria, adobe flashia, dreamweaveria ynnä muita vastaavia tulee käytettyä, mutta ne eivät taida kauheasti muistia viedä? Myös mahdolliseen leffojen katseluun.

Hakusessa olisi siis kasaajayritys, jolta saa hyvän takuun. Itse olen tietokoneiden kanssa leikkinyt jonkin verran ja osiakin vaihdellut ihan kyllästymiseen saakka - ei riitä aika eikä innostus lähteä itse kasaamaan tällä hetkellä. Verkkokauppa.comista löytyy kivasti komponentteja, sieltä kasasinkin pienen listan (kts. alla) alustavaksi ehdotukseksi. Verkkokauppa.com ei taida kasata koneita kuitenkaan? Myös http://www.tietoasema.fi suositeltiin toimivaksi palveluksi.

Tässä siis lista ehdotuksista:

Näyttis: Sapphire Radeon X1650 Pro 512MB DDR2 = 66.90e
    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=16827

Emo: Asus M2N-E SLI AM2 NVNF500 ATX-emolevy = 77.90e
    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=22699

Prossu: AMD Athlon 64 X2 4600+ EE 65w boxed = 94.90e
    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=20980

RAM: Kingston Valueram 4GB (2x2048MB) Kit 667MHz DDR2 CL5 = 69.90e
    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=4162

Yhteensä: 309,60e

Antakaa tulla parannukset ja hintasuhteeltaan paremmat vaihtoehdot. Saattaa olla, että olen hakoteillä ja noihin kun laittaa vielä muut tarpeelliset osat päälle niin hinnaksi tulee yli 500e. Ilmoittakaa, mikäli näin on. Olisi kiva kuitenkin pysyä tuossa alle 400 eurossa, ettei tarvitse hylätä tätä hanketta ja tyytyä syömään tonnikalamakaronia jotta saa lisää rahaa käyttöön. :)

Mitähän muuta vielä tarvitsisin? Kotelo, dvd-asema ja kovo (jonka ei tarvitse olla iso, sillä ulkoisia on kasaantunut kiva määrä) ainakin. Käyttis löytyy jo.

Pari USBia täytyy löytyä. Lisäksi, jos mahdollista, niin HDMI-liitännän mahdollisuus (eikös sillä saa koneen kiinni uusimpiin lättytelkkareihin?).

Jos tarvitsee selvennystä johonkin, niin yritän tarkentaa parhaan osaamisena mukaan. Kiitos vastanneille jo etukäteen!

Viimeksi muokattu: 17.03.2008
  2.  
  3. Demus

Demus Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mikäli mä nyt ihan oikein ymmärsin... sä oot todella pahasti hakoteillä. Ainoa yritys mikä nyt äkkiseltään tulee mieleen, mikä "kasaa" kannettavia on AlienWare... ja siellä ei ole todellakaan opiskelijaystävälliset hinnat.

Kannattava, ikävä kyllä, pitää ostaa pakettikoneena.

4. Mig

Mig Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Onko tosiaan näin? Perhana, kannettava olisi erittäin sopiva tämän hetkiseen tilanteeseen.

Mitä nyt olen noita esimerkiksi huuto.netissä myynnissä olevia läppäreitä tiiraillut, niin kohtuullisia koneita ei sieltä saa halvalla.

Täytyy ilmeisesti tyytyä sitten pöytäkoneeseen. Avausviestin vaatimukset edelleen samat, lava on teidän.

5. Quiote

Quiote Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kingstonin muisteissa on kuulemma ollut ongelmia, joten vaihtaisin ne hieman luotettavimpiin, kuten Corsairiin.

6. cLonx

cLonx Active member

Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68
    Ensinnäkin, kannettavat ovat aina tosi paljon pöytäkonetta kalliimpia. Esim. 2000€ kannettavat vetävät juuri ja juuri 700€ pöytäkoneen tehoja. Toki se olisi varmasti opiskelijalle hienoa omistaa läppäri, mutta sillä koneella ei sitten mitään oikein pelailla mikäli sen hinta on 400€.

7. TheOak

TheOak Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jaa, nytkö niitä ei kannata ostaa enää ollenkaan. Vähän aikaa sitten huhu oli että niillä saattaa ehkä olla yhteensopivuusongelmaa IP35 emojen kans ja löytypä tältä foorumilta yksi kaveri, jolle näin oli kerran käynytkin. Muita vastaavia tapauksia ei sitten löytynytkään kissojen eikä koirienkaan kanssa. Mutta, näinhän se "Esson baari" toimii.

8. cLonx

cLonx Active member

Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68
    No siis tuossahan nimenomaan luki, että "on kuulemma ollut ja vaihtaisin" ei lukenut, että: "Vaihda!" ja "niissä on ongelmia." Toki itse olen edelleen sillä linjalla, että jos on mahdollisuus, ettei ne toimi yhdessä en ostaisi niitä lainkaan niitä Kingstoneita.

9. TheOak

TheOak Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    öh...pointti oli, että huhu Kingstonin muistien ja IP35 emojen yhteensopimattomuudesta, joka alunperinkin lähti liikkeelle erittäin heppoisin perustein(yksi tapaus, jonka tiedän), on edennyt vaiheesta "ei ehkä toimi IP35 emojen kans" vaiheeseen "Kingstonin muisteissä yleisesti ottaen ehkä ongelmia, en ostas".

Jos täällä on tarkotus neuvoa ihmisiä komponenttien valinnoissa, ois ihan aiheellista perustaa ne neuvot muuhunki ku ajan kanssa kehittyneihin huhuihin.

10. cLonx

cLonx Active member

Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68
    TheOak varmaan voi perustella myös sen, että onko vaikkapa OCZ, A-Data tai G.Skill muistit huonompia kuin Kingstonit? No eipä ole, joten kaipa se on ihan sama että ottaako niitä muita muisteja Kingstonien tilalle. Jos joku oikeasti niitä Kingstoneita haluaa käyttää niin se kyllä ottaa ne Kingstonit vaikka ei toimis.

11. TheOak

TheOak Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nyt en kyllä ymmärrä? Miksi mun pitäs tuommosta lähtä tekemään?
    Kingstonit hakkaa melkein kaikki muut hinnassa ja ovat laadukasta tavaraa, siksi suosin niitä.

Ja jos mun pointti ei vieläkään oo tullu sulle selväksi niin koitetaas vielä kerran: Huhupuheiden perusteella ei kannata lähteä opastamaan ihmisiä komponenttien suhteen. Voi sitä nyt vähintään googlettaa ja etsiskellä perusteita huhuille ja jos löytyy niin sitte voi jo jotakin sanoa ja liittää ehkä linkkiä puheidensa perusteeksi. Tässäpä vielä esimerkki huhupuheesta:

"Kingstonin muisteissa on kuulemma ollut ongelmia, joten vaihtaisin ne hieman luotettavimpiin, kuten Corsairiin".

Pelkästään tuon perusteella en lähtis neuvomaan ihmisiä jättämään Kingstonit ostamatta.

12. Demus

Demus Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nyt menee ihan Offtopiciksi:

Itsellä on Abitin AB9 -emo ja Kingstonin ylihintaisia HyperX muisteja neljä tikkua siinä kiinni... ei mitään ongelmia! Aina koneessa ollut Kingstonin muistit ja aina myös pelittänyt. Kyllä Kingston tekee laatumuisteja siinä missä Corsair, G.skill ja OCZ.

Enemmän mä olisin huolissani ei_niin_laatumerkeistä kuten esim. PQI (vaikka en ole niistä mitään pahaa kuullutkaan).

...ja itse aiheeseen:
    Meinasitko tolla 400€ budjetilla saada keskusyksikön lisäksi näytön, kajarit, näppiksen ja muut oheislaitteet? Jos näin on... niin aika mahdoton hinta puristaa, melkein kattelisin käytettyjä koneita (joissa on aina omat riskinsä) tolla budjetilla.

EDIT: Ja kyllä kannettava on minusta opiskelijalle varteenotettava vaihtoehto, jos ei pelaile hirveästi, eikä opiskele mitään maisemasuunnittelua jne (raskaita sovelluksia vaativat alat).

Opiskelijoilla on yleensä pienet asunnot, joten kannettava on helpompi sijoittaa ja kannettavan voi otta mukaan vaikkapa luennolle. Myös matkoilla kannettava on aika mukava.

Ihan ok kannettavan peruskäyttöön saa n. 700€ budjetilla (sama budjetti kun mitä HYVÄ pöytäkoneen keskusyksikkö maksaa).

Viimeksi muokattu: 18.03.2008

Jaa tämä sivu