Uudella tietokoneella käsittelisin 21 megapikselin RAW kuvia Photoshopissa, editoisin satunnaisesti HD videota Premieressä ja pelaisin jotain pelejä välillä. Muuten yleiskäyttöön. Olisiko tuollainen lenovo pätevä: http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...Pad-Edge-E530-15-6-HD-Core-i7-3612QM-GT630M-4 Prosessori ja 16gb mSATA SSD houkuttelevat varsikin. Myös HD+ näyttö tarjoaa mukavasti tilaa Adoben ohjelmistojen työkaluille. Vai olisiko muita, edullisempia tai muuten järkevämpiä (max 900-1000 €) ehdotuksia? Olen saanut käsityksen, että Lenovo saattaisi toimia vielä huomennakin?
Vaikea sanoa noista, kun on kokemusta niin harvoista. Edellinen läppäri, IBM ThinkPad, meni hajoamaan jotain 9 vuoden käytön jälkeen (näytön taustavalaisun loisteputket kuluivat). Oletan, että varmaan tämä nykyinenkin Lenovo ThinkPad hajoaa alta 10 vuoden... Toi ThinkPad Edge on Lenovon halpis-thinkpad. Siis jotain kuluttajakoneen ja ammattilaiskoneen välistä. Suurimmat kompromissit on tehty rungon ja kuoren mekaanisessa tukevuudessa. Nitisee ja natisee, mutta sisukalut ovat täyttä asiaa ja näppis on tunnettua IBM/Lenovo laatua. Lue lisää: http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/laptop/3357967/lenovo-thinkpad-edge-e530-review/ Noista sinun softistarpeistasi en ymmärrä mitään. Mutta jos haluaa kunnon läppärin, ostaa ThinkPadin - ja jos ei sitä, niin kakkosvaihtoehtona ThinkPad Edgen.
Itse olen käyttänyt Lenovon halvimpia Thinkpad:jä, tuo Edge on enemmän tuohon viihdekäyttöön suunnattu kone. Omistan itse tuollaisen halvan Thinkpadin ja olen ollut tyytyväinen. Prjanik tuossa aika hyvin jo kertoikin saman mitä itsellänikin olisi tuosta sanottavaa. Photarista ja HD editoinnista en myöskään osaa oikein mitään kommentoida, mutta merkki on omasta mielestäni ainakin ihan luotettava. Tuossa vielä tuosta SSD + HDD combosta. http://www.tomshardware.com/news/lenovo-thinkpad-edge-ssd-cache,15896.html Itse asentelin +100€ SSD aseman tuohon omaan Lenovooni ja kyllä siihen nopeutta tuli huomattavasti 2010 vuoden koneeksi.
Kone ei tule ammattikäyttöön, vaan juuri viihdekäyttöön ja raskaaseen visuaaliseen editointiin, joka vaatii varsinkin prosessorilta paljon. Pääasia koneessa on hyvät komponentit ja akku. Tuskin oikeaa "ammattilais"thinkpadia ostan, lähinnä mietin tämän ja vielä enemmän "taviskoneen" välillä, esim. asus tai acer. Todennäköisesti uuden tietokoneen hankinta olisi ajankohtainen joka tapauksessa alle 10 vuoden päästä, koska käyttämäni softat ja pelit vaativat yhä enemmän ja enemmän. Nykyinen koneeni oli sinänsä virheostos, minun ei olisi koskaan pitänyt astua Applen junaan karvalakkimallilla kun muuhun ei ole varaa. Nykyään minun tarpeisiini sopiva macbook maksaisi yli 2000 euroa, kun samanlaisen PC:n saa alle tuhannella. Nykyinen kone on ollut käytössä siis vain 2 vuotta. Taidan päätyä Thinkpad edgeen. Loistavat komponentit, kohtalainen akku, kohtalainen rakenne yhdistettyinä hyvään näyttöön ja liitäntöihin. Luulen että paljon parempaa ei samalla rahalla saa. Toimiiko muuten noi sormenjälkilukijat hyvin? Että niillä voi korvata helposti ja varmasti salasanat?