Kaiuttimien basso liian kovalla, ratkaisua?

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi Silense 19.02.2006.

1. Silense

Silense Guest

Elikkä mulla on tuollaiset Logitechin n. 60 euron pöytäkaiuttimet johon kuuluu basso.

Kaiuttimet johdot menee bassoon ja bassosta virtajohto seinään, joten sitä tarvitaan kaiuttimien toimimiseksi.

Ongelmana on se, että en pysty kuuntelemaan illalla musikkia koska basso on liian kovalla. Ja muut kämpässä olijat huutaa aina, että musiikki hiljasemmalle kun kuuluu vain jyskytystä.

Basso on säädetty hiljasimmalle bassosta.

Olisiko tähän mitään ratkaisua ilman, että pitäisi jotakin ostaa?

2.  
  3. Puntsi

Puntsi Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Millä softalla kuuntelet musiikkia? Oletko tarkistanut ettei musiikintoistosoftassa ole säätöjä jolla basson tasoa voisi laskea?
    Entäpä äänikortin omat softat? oletko niistä katsellut? Usein noissa äänikortin softissa on tasot bassolle ja diskantille..ainakin Sound Blasterilla..

4. Netti

Netti Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    itse ehdotan siirtymisyä kuulotin kuunteluun itse olen joutunut jo vuosia kuuntelemaan kuulottimilla malli creative hq-1300 stereo headphones koska asun kerros talossa ja naapurissa asuu vanhoja mummoja täällä pitää olla kun kusisukassa jo klo 21.00
    eipä muuta

Viimeksi muokattu: 20.02.2006
  5. necq

necq Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Lähes jokaisessa musiikintoistosoftassa nykyään löytyy ekvalisaattori (equalizer) josta saa säädettyä signaalin voimakkuutta tietylle taajuudelle. Eli esim. WinAmpissa löytyy sellainen, mikäli käytät WinAmpia, avaa se, paina Alt+E ja säädä 60, 170 & 310 Hz äänet nollaan desibeliin, tai jopa alle mikäli ei muuten hiljene. Tarkasta myös tuo emosi oman äänipiirin, mikäli integroitu, tai äänikortin oma softa-asetus ettei ole liian lujalla taajuudet alle 300 Hz.

6. Damm_

Damm_ Guest

Kannattaisi myös kokeilla bassoyksikön paikan vaihtamista edemmäs nurkasta ja seinästä. Oma Bassoni alkaa jyristä matalia valtavasti, jos laitan sen lähemmäs, kuin puoli metriä nurkasta ja noin viiden sentin päähän seinästä. Kun matka nurkasta on noin metri ja irti seinästä kaksikymmentä senttiä, loppuu jyrinät. Voisikohan tämmöistä kokeilla? Tämmöisen vanhan Hifi-miehen höpinöitä, mutta silti...

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 20.02.2006
  7. Silense

Silense Guest

Kiitoksia vastauksista.

@Netti
    Jos kysyn, miten saisi basson hiljasemmalle, en toivo että saan vastauksen että osta kauittimet, kun erityisesti sanoin, että ostamatta mitään.

@Puntsi

Kuuntelen pääasiassa WinAmpilla musiikkia.
    Äänikortin softan bassot on laitettu minimille

@Necq

Kokeilin ja kyllä auttoi, mutta ei tarpeeksi

@Damm_

Basso on noin metrin päässä kulmassa, ja oli kiinni seinässä, muttei enään. Sekin auttoi vähän.

8. necq

necq Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Suht merkillinen juttu :> kokeilin nimittäin itse juuri, laitoin WinAmpilla nuo kolme taajuutta -12 dB ja sitten vielä äänikortin softasta laitoin treble -toiminnon eli pelkästään kirkkaat äänet kuuluivat. Ja hyvin auttoi, ei huomattavissa ollenkaan basson toistoa... Tosin voihan siinä sun subwooferissa olla sitten joku oma säädin joka pistää sen silti jumputtamaan? :> Itselläni on semmonen 25 euron setti mistä lähtee hurjat 500 wattia PMPOta eli niitä täysin hömppäwatteja, korkeintaan 20 wattia varmaan siis.. Jos sitäkään. Mutta auttaapi minun tapauksessa.

9. Silense

Silense Guest

Haa, kiitos Necq, itselläni en tuota kohtaa löytänyt, mutta sun takia menin enemmän noita asetuksia sorkkimaan, eikä basson bassoa kuulu.

Kiitoksia kaikille!

Jaa tämä sivu